- Mike31 augustus 2025 om 09:46
Afgelopen vrijdag , uit het niets, diarree. 4x die dag naar toilet geweest. Gisteren hele dag buikpijn en in de middag naar toilet geweest , was net geen diarree maar was ook verre van goed.
Savonds begon de ellende pas goed. Gigantische buikpijn. Veel borrelend gerommel , pijnlijke darmen vooral rond de navel en heel laag in de buik. Winderigheid maar voelde al dat ik moest oppassen met scheetjes laten. En tegen 2200uur diarree en dat gaat tot nu toe door. Denk sinds 22 uur, het is nu 9.45 uur, al 5 keer toilet geweest met diarree. Kan geen bloed vinden. Wel alle groente die gisteren door de macaroni zat, want ja heb gisteravond wel gewoon gegeten.
Heb wel vaker buikgriep gehad maar dat begon met mij altijd met overgeven echt tot galbraken aan toe en pas na een dag kwam de diarree erbij. Nu niet misselijk, geen hoofdpijn, geen koorts maar puur en alleen diarree en zere buik, veel gerommel en geborrel en minder honger.Maak mij zoals gewoonlijk heel veel zorgen. Moet ik dat ook? Denk aan het verschrikkelijke K. Woord.
4 reactiesReageren
Peter (huisarts)
31 augustus 2025 om 14:03Als je dit soort klachten nou om de 2 weken zou hebben… dan wordt het een veranderd defaecatiepatroon genoemd, met noodzaak voor verder onderzoek (darmkijken). De klachten die je beschrijft zijn echt wel passend bij buikgriep. Als er koorts bij is kan het ook door een bacterie veroorzaakt worden, dan geen diarreeremmer gebruiken. Anders zou dat een goede optie kunnen zijn (drogist: Loperamide).
Reageren
De meeste maag/darminfecties (buikgriep) worden door virussen veroorzaakt. Zorg ervoor dat je geen lactose houdende produkten een, want tijdens een diarree periode wordt iedereen overgevoelig voor lactose houdende produkten (melk, joghurt, kwark, vla). Er bestaat overigens in de supermarkt ook lactose vrijgemaakte zuivel! De lactose gevoeligheid houdt nml de diarree in stand.
Verder is het een kwestie van afwachten tot de lichaamsweerstand afweer heeft opgebouwd.Mike31 augustus 2025 om 15:48Ik heb al jaren en jaren last van prikkelbare darmen. Maar wat ik hierboven beschreef ken ik alleen van buikgriep maar altijd wel in combinatie met overgeven.
Is nu afwisselend. Heb 2x honger gehad en 2x beschuit gegeten. Maar ook nog 1x weer rommelend , aandrang , windjes en uiteindelijk toch weer wat diarree.
Nu na uurtje aardig door te zijn gekomen beging t weer zeer zeurderig te worden. Net alsof ik 3 kilo heb gegeten. Dus vrees straks weer voor toilet bezoek. Ook al in 3 dagen 1,8 kilo kwijt. Vocht?
Nogmaals ik ben buikgriep zonder overgeven niet gewend. En nu ik er zo over nadenk had ik vorige week zaterdag ook 2x diaree, daarna 2 dagen beetje er tussenin. Toen.2 dagen niks en vrijdag dus 4x diarree. Gisteren smurrie ontlasting en vanaf savonds tot nu 9 x diarree. Gepaard met ronmelen, buikpijn, opgeblazen, vol gevoel.
Verder nog geen bijkomende klachten. Kan ook niet snel bloed ontdekken.
Ik kan gewoon niet tegen veranderingen die ik niet ken in mijn lichaam. Denk dan meteen, kanker. Sorry.
Reageren
Peter (huisarts)
1 september 2025 om 16:08“De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest”…
ReagerenDiarree7 mei 2026 om 21:39Ik heb een paar dagen diarree ik ben diabetes type 2 ik 74 jaar ik al een 6 diarree remmers in genomen hoelang duurt zo iets
Reageren