Home / Maag & darmen / Maag & darmen / Aanhoudende bittere smaak mond/tong
Hoi allen,
Ik ben een vrouw van 38 jaar en sinds februari heb ik last van een aanhoudende bittere smaak in mijn tong en mond. Deze bittere sensatie is constant aanwezig, wordt niet minder en zorgt ervoor dat ik ook erg misselijk ben. Ik word ermee wakker en ga ermee naar bed.
Mijn huisarts dacht eerst aan maagzuurklachten, maar ik herken dit niet in typische maagzuur- of galblaasklachten. Ook heb ik geen galblaas meer. Desondanks kreeg ik 2 weken Pantoprazol, wat geen verbetering gaf.
Vervolgens zijn er testen gedaan op Helicobacter pylori en parasieten in de ontlasting, beide negatief. Ondertussen heb ik wel maagklachten erbij gekregen. Bij een vervolgafspraak werd Pantoprazol verhoogd naar 2x 40 mg, maar dit hielp ook niet. Recent kreeg ik weer een nieuwe maagmedicatie die ik een maand moet gebruiken; als dit geen effect heeft, wordt een gastroscopie overwogen.
Daarnaast merk ik dat mijn hemoglobine en ferritine dalen, ondanks dat ik nu 3 maanden Ferrofumaraat slik. De bittere smaak was er al vóór de medicatie, dus dit lijkt daar niet door veroorzaakt.
Ik let goed op mijn voeding en heb mijn tandarts bezocht; dit lijkt het ook niet te verklaren.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen of tips over mogelijke oorzaken van een constante bittere smaak in combinatie met misselijkheid?
Klacht belemmerd mij enorm.
Het zou kunnen passen, als variant, van het zogeheten "burning mouth syndroom". Behalve klachten van tong en mondslijmvlies kunnen er ook smaakveranderingen optreden. Dit komt ook voor bij ijzertekort!
Maar natuurlijk moet je wel te weten komen waardoor het Hb en het ijzer dan dalen!
Dus een maag/ darmonderzoek is los van je maagklachten ook al zinvol, lijkt mij.
Tav maagklachten: soms kun je door middelen die tegen overmatig maagzuur zijn juist maagklachten krijgen !
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!