- Dirk26 augustus 2025 om 08:08
Ik ben een man van begin 37 en heb al jaren moriye met mijn stoelgang. Soms kan ik elke dag naar de wc, maar soms ga ik dagen niet en zit ik soms wel 15-30 minuten te persen tot zweten en misselijk worden. Ik heb al vaker klein bloedspoortje op het wc papier gehad als ik hard aan het vegen was maar nu ook al 2x bloed druppend in de pot. Dit is dan als ik klaar ben of nagenoeg klaar ben met de ontlasting en als het moeilijk gaat. Het bloed vermengd zich niet met mijn ontlasting, ligt niet op mijn ontlasting zelf, verlies niet of nauwelijks gewicht, ben niet vermoeid en de aard van mijn ontlasting is niet veranderd.
Is bijgevoegde foto een aambei? Mijn anus lijkt wel op een stel opgeblazen lippen.
7 reactiesReagerenDirk26 augustus 2025 om 08:11
Peter (huisarts)
26 augustus 2025 om 14:11Zou goed kunnen …
Reageren
Al aambeizalf geprobeerd? (vrije verkoop)
Aambeien kunnen soms last geven in de zin van bloedverlies of pijn. Harde ontlasting en persen kan eea uitlokken. Dus let op vezelrijke voeding, voldoende vocht/ drinken en beweging. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om een periode laxerende middelen te gebruiken.
Overleg eens met je huisarts wat het beste zou passen.Dirk26 augustus 2025 om 14:36Hi Peter,
Bedankt voor je snelle reactie. De eerste keer dat ik bloed opmerkte, dat in het toilet viel, was er ook een klein bultje te voelen. Dat is nu niet meer het geval vanwege de irritatie en zwelling. Wel is het geirriteerd, prikt het regelmatig en drukkend gevoel. Zou dit alsnog kunnen passen bij aambeien? Overigens heb ik jaren geleden ook een keer bloed erbij gehad wat druppelde in de pot, toen nooit naar gekeken.Mijn huisarts zei dat volgens het protocol een coloscopie nodig is om darmkanker uit te sluiten, en sindsdien ben ik erg ongerust en bang voor de uitkomst (ondanks ik om mij heen meer mensen hoor met deze klachten). Mijn huisarts heeft zelf ook helemaal niet gekeken. Ik ben inmiddels al een tijdje bezig met het eten van meer vezels en probeer ook zo’n twee liter water per dag te drinken. De laatste keer dat ik bloed zag, had ik de dagen ervoor minder gegeten en gedronken. Ik voelde toen al een beetje aankomen dat het mis zou gaan.
Reageren
Peter (huisarts)
28 augustus 2025 om 13:14zonder coloscopie kun je inderdaad niet zien of het bloed ook uit de endeldarm kan komen (ev. naast het bestaan van aambeien). Een klein bulje anaal kan een aambei zijn met een bloedstolseltje erin (getromboseerde aambei). Die lossen weer op, maar een restje van de aambei kan blijven.
Reageren
En wat is nu een betere methode om met angst om te gaan als het probleem dat het veroorzaakt aan te pakken??
Dus een coloscopie om poliepen, etc uit te sluiten.Dirk28 augustus 2025 om 13:49Hi Peter,
Begrijp ik het goed dat coloscopie wordt gebruikt om uit te sluiten?
Er is wel een kans op darmkanker maar die kans is klein? Het bloed drupt na of tijdens de ontlasting in de pot en is niet vermengd met de ontlasting. Ik heb ook geen andere klachten als vermoeidheid, afvallen, zwarte ontlasting, veranderd ontlastingpatroon. Ik ben niet bang voor de coloscopie maar echt voor de mogelijkheid om op zeer jonge leeftijd darmkanker te krijgen. Wetende dat de eerste rectale bloeding, druppels in de pot al maanden geleden is en ik wellicht dan al erg laat ben. Heb dit trouwens eerder gehad een jaar of 10 geleden.
Hoop op je antwoord.
ReagerenDirk28 augustus 2025 om 14:01Zie je dan vaker dit soort bloedingen die pijnloos zijn?
ReagerenDirk28 augustus 2025 om 14:09Foto
Reageren