Zoeken Vraag het forum

Darmen of alvleesklier/alvleesklierkanker

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Marieke

Hallo,
    Ik heb al een paar maanden een pijnlijk/zeurend en drukkend gevoel links in de bovenbuik.
    Deze pijn word vaak erger met bijv bukken of zitten bijv met opgetrokken knieën of wat voorovergebogen zitten, maar ook soms bij inspanning.
    Het is dan net op de buik hard en opgeblazen worden, en soms trekt dit door naar de flank en rug/ribben ook allemaal linkerkant.
    Dus als je buik wat in elkaar gedrukt word zeg maar.
    Ook zeer wisselend ontlasting patroon, wat ik wel gewend ben door mijn PDS, maar dat gaat meestal aanvals gewijs en in periodes.
    Het ontlasting patroon hersteld zich dan meestal binnen een week wel weer naar normaal, maar nu niet het blijft voornamelijk breiige ontlasting.

Ik heb vorig jaar januari voor het laatst een MRI scan gehad van de bovenbuik voor controle ivm ander medisch probleem in het verleden.
    Toen was de alvleesklier verder goed en geen afwijkingen gezien ook niet aan de andere organen in de bovenbuik.

Mijn vraag is kun je in anderhalf jaar tijd alvleesklierkanker krijgen, want daar ben ik nu het meest bang voor dat dat het is.
    Gezien de klachten daar ook bij kunnen passen.
    En mijn vader is 5 jaar geleden aan alvleesklierkanker overleden.

Huisarts heeft mij nu wel doorgestuurd voor een buikecho.

4 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Alvleesklierkanker geeft wel meer klachten …en de meeste gevallen van alvleesklierkanker zijn niet erfelijk.
    Maar goed: wachten op de echo !

Reageren
    Marieke

Ja dat is het ergste ook dat als je meer klachten krijgt het dan meestal ook al te laat is helaas.

Maar ik kan niet uit je antwoord opmaken of het mogelijk is dat je binnen anderhalf jaar alvleesklierkanker kan krijgen.
    Is die kans aanwezig of is die kans dat je dit kunt krijgen binnen anderhalf jaar bijna nihiel?

Reageren
    Peter (huisarts)

Alvleesklierkanker kan zich erg snel ontwikkelen/groeien, afhankelijk van de soort alvleesklierkanker. Dus ik kan je ongerustheid nu niet wegnemen, dat moeten de echo en/of andere onderzoeken doen!

Reageren
    Marcel

Hi Marieke,

Mag ik vragen wat het uiteindelijk bleek te zijn, heb soortgelijke klachten.

Groet Marcel

Reageren
Reageer op: Darmen of alvleesklier/alvleesklierkanker
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.