- Marieke25 juli 2025 om 15:40
Hallo,
Ik heb al een paar maanden een pijnlijk/zeurend en drukkend gevoel links in de bovenbuik.
Deze pijn word vaak erger met bijv bukken of zitten bijv met opgetrokken knieën of wat voorovergebogen zitten, maar ook soms bij inspanning.
Het is dan net op de buik hard en opgeblazen worden, en soms trekt dit door naar de flank en rug/ribben ook allemaal linkerkant.
Dus als je buik wat in elkaar gedrukt word zeg maar.
Ook zeer wisselend ontlasting patroon, wat ik wel gewend ben door mijn PDS, maar dat gaat meestal aanvals gewijs en in periodes.
Het ontlasting patroon hersteld zich dan meestal binnen een week wel weer naar normaal, maar nu niet het blijft voornamelijk breiige ontlasting.Ik heb vorig jaar januari voor het laatst een MRI scan gehad van de bovenbuik voor controle ivm ander medisch probleem in het verleden.
Toen was de alvleesklier verder goed en geen afwijkingen gezien ook niet aan de andere organen in de bovenbuik.Mijn vraag is kun je in anderhalf jaar tijd alvleesklierkanker krijgen, want daar ben ik nu het meest bang voor dat dat het is.
Gezien de klachten daar ook bij kunnen passen.
En mijn vader is 5 jaar geleden aan alvleesklierkanker overleden.Huisarts heeft mij nu wel doorgestuurd voor een buikecho.
4 reactiesReageren
Peter (huisarts)
25 juli 2025 om 20:35Alvleesklierkanker geeft wel meer klachten …en de meeste gevallen van alvleesklierkanker zijn niet erfelijk.
Reageren
Maar goed: wachten op de echo !Marieke25 juli 2025 om 21:10Ja dat is het ergste ook dat als je meer klachten krijgt het dan meestal ook al te laat is helaas.
Maar ik kan niet uit je antwoord opmaken of het mogelijk is dat je binnen anderhalf jaar alvleesklierkanker kan krijgen.
Reageren
Is die kans aanwezig of is die kans dat je dit kunt krijgen binnen anderhalf jaar bijna nihiel?
Peter (huisarts)
26 juli 2025 om 19:27Alvleesklierkanker kan zich erg snel ontwikkelen/groeien, afhankelijk van de soort alvleesklierkanker. Dus ik kan je ongerustheid nu niet wegnemen, dat moeten de echo en/of andere onderzoeken doen!
ReagerenMarcel15 mei 2026 om 06:17Hi Marieke,
Mag ik vragen wat het uiteindelijk bleek te zijn, heb soortgelijke klachten.
Groet Marcel
Reageren