Zoeken Vraag het forum

Zorgen over darmen / ontlasting

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Bas

Beste,

Context: 39 jaar, sinds begin juni thuis van werk nadat ik sinds april veel spier(spannings)klachten kreeg. Dokter denkt aan overspannenheid. Al jaren gevoelige darmen. Afgelopen paar maanden mede door wandelen en fitness 10 kilo afgevallen.

Heb veel last van de rechterkant van mijn buik. Wat lager. Maar ook ten hoogte van mijn rib. Pijn is vervelend. Sinds gister denk ik ook bloed bij mijn ontlasting te zien. Dit baart me zorgen. Bovendien vandaag ook wat slijmerige ontlasting.

Wat er de afgelopen periode is gebeurd:
    – mei – dokter voelde aan buik, gaf aan dat ik vooral mijn core zou moeten trainen
    – mei – bloedonderzoek, geen bijzonderheden. Wel wat leververvetting
    Halverwege juni: echo abdomen – geen bijzonderheden
    Halverwege juni: ontlasting ingeleverd – geen bloed of ontstekingen

Het (vermoedelijke) bloed en het slijm zitten me nu niet lekker. Heb de afgelopen periode door lichamelijke klachten (hyperventilatie, slokdarmproblemen, spierspanning o.a.) wel wat angstig gedrag.

Mijn ontlasting is vaak wat geel/pindakaas achtige kleur. Het bloed is helderrrood. Ik zie ook wel stukjes eten erin terug overigens. (Nootjes, spinazie, ??)

De dokter lijkt nu weinig voor me te willen doen. Want het zou aan de chronische stress liggen.

Mijn vragen:
    – de onderzoeken die zijn gedaan. Zijn die logisch en afdoende? Zijn de darmen goed waar te nemen op een echo abdomen?
    – is helderrood bloed mogelijk als je meer last hebt aan de rechterkant van je buik / darmen?
    – tot hoe ver gaan je darmen? Tot aan je ribben?
    – is darmkanker te meten in een algemeen bloedonderzoek?
    – ik ben bang dat ik het ontlastingonderzoek verkeerd heb uitgevoerd. Komt dat nauw?

Ik hoor graag!
    Groet Bas

14 reacties
    Reageren
    Suus

Helder rood bloed duidt eerder op een aambei of fissuur dan op bloed uit de darm. Zou het uit de darm.komen, matched dat niet met de plek waar jij klachten zegt te hebben, het zou dan uit het allerlaatste stukje endeldarm vlak voor de anus komen.
    Darmkanker wordt gemeten door naar tumormarkers te kijken en dat wordt bij een gewoon bloedonderzoek niet gedaan.
    Je darmen vullen idd ook die plek in je buikholte, zoek maar eens een anatomische afbeelding op.
    Als er geen reden is om verder onderzoek/beeldvorming te doen, is een echo afdoende.
    En als je een ontlasting onderzoek niet goed uitvoert, kan dat de uitslag beïnvloeden.
    Maar het klinkt niet alsof dat bij jou veel invloed zou hebben, je huisarts heeft verder ook geen gekke dingen gevonden.
    Stress daarentegen kan wel echt invloed op zowel je darmen als ontlasting hebben.
    Je zegt dat je huisarts weinig voor je lijkt te willen doen, maar als het niet nodig is om iets te doen, zal de huisarts dat ook niet doen.
    Sterker nog, hij/zij mag geen onnodige onderzoeken laten doen.
    Heb je hulp bij het psychische stukje wat je noemde?
    En hulp van bijvoorbeeld een fysiotherapeut bij de hyperventilatie?
    Als de stress/overspannenheid en angst voor een ernstige aandoening de oorzaak van je klachten zijn, zou ze oplossing liggen in die dingen aanpakken.

Reageren
    Bas

Dank voor je reactie en het meedenken. Bent u arts?

Geen idee of ik aan aambei heb of wondjes. Ik moet soms wel wat meer persen dan normaal, of in ieder geval die keer, de keer erna is het dan weer gewoon dun/slijmerig,

Ik heb dus ook vooral last van mijn rib, aan de onderkant, maar ook er tussen. Zou dat te maken kunnen hebben met de darmen? Kan je door spierspanning ook daar last hebben,

Ik kom bij een osteopaat en psychosomatisch therapeut. Eind augustus kan ik terecht bij een psycholoog.

Het blijft lastig om bij echt pijnlijke klachten die soms ook door je lijf gaan te vertrouwen dat het door een overspannenheid zou komen.

Reageren
    Bas

Dank voor je reactie en het meedenken. Bent u arts?

Geen idee of ik aan aambei heb of wondjes. Ik moet soms wel wat meer persen dan normaal, of in ieder geval die keer, de keer erna is het dan weer gewoon dun/slijmerig,

Ik heb dus ook vooral last van mijn rib, aan de onderkant, maar ook er tussen. Zou dat te maken kunnen hebben met de darmen? Kan je door spierspanning ook daar last hebben,

Ik kom bij een osteopaat en psychosomatisch therapeut. Eind augustus kan ik terecht bij een psycholoog.

Het blijft lastig om bij echt pijnlijke klachten die soms ook door je lijf gaan te vertrouwen dat het door een overspannenheid zou komen.

Reageren
    Bas

Overigens; na het bloedonderzoek en ontlasting onderzoek zei de dokter: zie je, mooi, geen ontsteking.

Ik dacht toen; oh dat is dus geen darmkanker.
    Maar dat is dus niet perse zo?

Reageren
    Suus

Nee, ik ben geen arts.
    Gewoon een regelmatige forum bezoeker met enige medische kennis uit eigen en beroepsmatige ervaring, , die daarnaast ook relativerend kan nadenken.
    Persen kan voor bloed bij de ontlasting zorgen, door bijvoorbeeld een gesprongen bloedvaatje, fissuurtje of aambei.
    Spierspanning kan zeker voor klachten zorgen, vraag je fysiotherapeut daar naar te kijken.
    Goed dat je naar een psycholoog gaat, die je samen met de fysio leren weer vertrouwen in je lichaam te krijgen.
    Er is geen aanwijzing om.aan darmkanker te denken, dus ook geen reden om daar naar te zoeken.

Reageren
    Bas

Is slijmerige ontlasting geen aanwijzing?

Hoe kan het dat ik vaak rond 4/5 uur wakker wordt de laatste weken en ik dan hele rommelige darmen heb? Het lijkt alsof ik daardoor wakker wordt. Ik heb dan ook veel last van winderigheid

Reageren
    Suus

Nee, dat is geen aanwijzing.
    Hoe dat kan, kan ik zo ook niet zeggen.
    Dat kan door je voeding komen, of omdat je darmen op de stress reageren en zelfs omdat jij er aan denkt en over gaat piekeren op het moment dat je wakker wordt.
    Winderigheid kan komen door (chronische) hyperventilatie, je slikt lucht in.
    Dat kan dus nog een oorzaak zijn.

Reageren
    Bas

Vandaag naar de dokter geweest. Ze heeft lichamelijk onderzoek gedaan naar darmen. En ik moest bloed prikken (vinger).
    Mijn CRP uitslag was goed/laag. Wat kan ik hier precies allemaal uithalen?
    Zowel darmgerelateerd als gezondheidbreed.

Reageren
    Suus

Dat je op dit moment geen ontstekingen in je lichaam hebt

Reageren
    Bas

Dokter wil me alleen voor mijn gemoedsrust nog doorsturen voor een coloscopie. Wat adviseer jij daarin?

Doen of vertrouwen dat ontlasting onderzoek, echo abdomen, lichamelijk onderzoek en het bloedprikken voldoende is?

Reageren
    Suus

Ik zou er op vertrouwen dat verder onderzoek niet nodig is.
    Een colonscopie is absoluut geen prettig onderzoek en als daar ook niks uit komt, heb je kans dat jij alsnog blijft malen omdat er niks uit is gekomen en jij verder wilt blijven zoeken.
    Probeer het los te laten, je zou niet eerste zijn wiens leven er door beheerst gaat worden en die er uiteindelijk angststoornis aan over houdt.
    Bespreek met de psycholoog dat je naar ziekteangst/hypochondrie neigt, dan kun je dat hopelijk tackelen voor je er in blijft hangen.

Reageren
    Peter (huisarts)

Bas, het lijkt erop of je een nieuwe huisarts hebt gevonden!

Reageren
    Suus

@Peter

Is dit sarcastisch bedoeld??

Reageren
    Bas

Ha Peter,

Ik ben even benieuwd hoe jij naar deze vraag en dit verhaal kijkt?

Groet Bas

Reageren
Reageer op: Zorgen over darmen / ontlasting
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.