- Anoniem24 mei 2025 om 13:12
Hallo allemaal,
Ik ben een man van 25 jaar en kamp sinds februari/maart met een aanhoudend ongemakkelijk gevoel ter hoogte van mijn middenrif. Het voelt continu gespannen aan, alsof er een strak elastiek net onder mijn borstbeen zit, en dit beperkt mij soms in mijn bewegingen. Vooral de zone waar mijn maag zit voelt erg strak aan, en wanneer ik op bepaalde plekken duw, voel ik pijn in mijn maag met een vreemd gevoel achter mijn borstbeen – alsof ik net veel te veel vettig eten heb gegeten en het daar blijft hangen.
Dit gevoel treedt ook vaak op na een kleine maaltijd: ik krijg dan een “krop in de keel”-gevoel en het lijkt alsof het eten niet wil zakken. Als ik rechtop sta, is het redelijk te doen, maar als ik een paar uur na het eten ga liggen (op mijn rug of buik), komt dat volle, drukkende gevoel terug, samen met een lichte pijn (ik schat 3-4/10 – niet heftig, maar wel heel ambetant).
Een vreemd symptoom dat ik ook merk: als ik rechtop sta en mijn buik naar voren duw (zoals een zwangere vrouw), dan krijg ik een drukkende pijn achter het borstbeen die uitstraalt naar mijn rug en slokdarm – weer datzelfde gevoel alsof ik iets zwaars en vettigs gegeten heb dat niet goed zakt.
Ik volg al kine sinds een tijdje, wat wel helpt qua ademhaling en ontspanning, maar het gevoel verdwijnt niet helemaal. Mijn kinesist suggereerde dat het misschien toch goed zou zijn om een gastroscopie te doen, gewoon voor de zekerheid.
Wat voorafging:
In februari ben ik op skireis zwaar gevallen – vermoedelijk een ribkneuzing of barstje.
Daarna ben ik (eigenwijs genoeg) blijven voetballen, ook na een zware beuk tijdens een match waarbij alle lucht uit mijn longen werd geslagen.
Kort daarna kreeg ik ernstige spanningen rond het middenrif, moeite met ademhalen, en ben ik moeten stoppen met sporten.
Dankzij oefeningen is mijn ademhaling verbeterd, maar dat gespannen gevoel rond mijn maag is nooit echt weg geweest.
Onlangs (4 weken geleden) kreeg ik een zware antibioticakuur (Augmentin 875mg 3x/dag, 20 pillen – voor ontstoken teen) + daarvoor ibuprofen 600mg 3x/dag voor een mogelijk Tietze-syndroom of ontstoken borstbeen. Ik nam ook steeds een maagbeschermer.
Ik ben ondertussen al meerdere keren bij de huisarts geweest. Die denkt dat het te maken heeft met de ribben, maar ik begin te voelen dat het probleem eerder van mijn maag/middenrif komt. Ik stress hier niet over en ben niet paniekerig, maar het begint nu wel lang te duren en ik wil vooral graag terug kunnen sporten.
Mijn vragen:
Herkent iemand dit gevoel of deze combinatie van klachten?
Zou dit een middenrifbreuk kunnen zijn? Of een maag/diafragma-irritatie?
Is een gastroscopie de logische volgende stap?
Zijn er nog dingen die ik zelf kan proberen (houding, voeding, oefeningen) om dit onder controle te krijgen?
Ik waardeer elke mening of advies – alvast bedankt!
4 reactiesReagerenSuus24 mei 2025 om 13:19Het zou kunnen dat je tijdens de ribblessure te hoog hebt geademd, omdat diep ademen pijnlijk was.
Reageren
En dat nu chronisch en onbewust nog steeds doet, je hyperventileert dan constant onbewust.Anoniem24 mei 2025 om 13:30Ik heb mijn eigen buikademhaling aangeleerd, omdat ik vroeger altijd heel verkeerd ademde. Sinds ik dat doe heb ik last aan men middenrif wel beetje ironisch. Misschien mijn lijf die ook nog moet aanpassen, het middenrif is laatste week ook iets beter, nu zijn het gwn maagklachten.
ReagerenJohn (moderator)
24 mei 2025 om 17:13Ik zou een verwijzing vragen voor de MDL arts. Die kan beoordelen of een gastroscopie zin heeft.
Wel zou je de onderstaande test eens kunnen doen al is het maar om het te kunnen uitsluitenhttps://ademlab.nl/hyperventilatie-test/
ReagerenAnoniem24 mei 2025 om 20:15Oke ik heb wss toch last van lichte hyperventilatie en ik merk bij stretch oefeningen van mijn rug dat er een immens branderig gevoel is in mijn bovenbuik. Het gevoel ervaar ik wel als goed en een soort verlossing. Het brand dan heel intens maar erna voel ik enorme verlichting, dus alles zal wel te maken hebben met een slechte houding en spanning die ik vasthoud van mijn eerdere val in Februari. Ik zoek het nog wel verder uit met eens langs te gaan bij een MDL arts.
Alvast bedankt voor de reacties
Reageren