Zoeken Vraag het forum

Moeite ophouden ontlasting

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Hans

Ik heb moeite met het ophouden van ontlasting. Ben een man van 37. Maar ook met plassen heb ik moeite om het aandranggevoel te onderdrukken. Dit speelt al wel ruim 2 jaar en ik gebruik ook antidepressiva.

De stoelgang is dan ook bijna altijd wel snel, totaal geen last van obstipatie. Binnen een minuutje is het vaak gepiept. Structuur is vaak wel zachte ontlasting maar niet brijig. Als ik de ontlasting wel probeer op te houden dan hou ik soms een mini vochtplekje in mijn onderbroek er aan over.

Ik heb zelf haast meer het gevoel dat het aan het aandranggevoel vanuit de hersenen ligt dan dat er een probleem in de darmen is. Misschien de antidepressiva?

10 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De medicatie zou daar een rol in kunnen spelen. Bespreek het dus met je behandelaar

Reageren
    Hans

Op fysiek gebied niet iets om zorgen over te maken?

Reageren
    John (moderator)

Die vraag kan ik zo helaas ook niet beantwoorden

Reageren
    Hans

Ik heb de fout gemaakt om op Google te gaan zoeken. Weinig tot geen vergelijkende gevallen. Alleen bij MS lijkt urgency voor plassen en poepen regelmatig voor te komen. Ben ik nu erg bang voor. Jaren er voor ook al vaak vervelende aandrang die met bekkenbodemfysio en antidepressiva is verholpen. Maar de moeite met ophouden van plas en ontlasting lijkt 2 jaar geleden te zijn begonnen met de switch van citalopram naar paroxetine. En wat alcoholgebruik in die tijd wat niet bepaald heeft bijgedragen aan een goede werking. Met afbouwen paroxetine van 20 naar 10 mg werden de klachten wel iets minder. Toch krijg ik MS niet uit m’n hoofd en lees ik dat het soms begint met blaas/darmproblemen 🙁

Reageren
    Hans

Heb overigens voor de rest geen andere klachten behalve vaak wat angsten die opspelen.

Reageren
    John (moderator)

Dat heeft met MS niks te maken. Dan had je ook nog andere klachten moeten hebben. Bovendien heeft eerder therapie geholpen.

Reageren
    Hans

Dat klopt, maar dat waren toen andere klachten. Continue aandrang door gespannen bekkenbodem werd gezegd. En 2 jaar geleden dus ineens de urgency klachten er bij met poepen en plassen. MS dan alsnog onwaarschijnlijk? Ik lees dus dat het jaren ervoor met vage klachten kan beginnen.

Reageren
    John (moderator)

Maar de klachten die je nu hebt kunnen dus ook met de bekkenbodemspieren te maken hebben of dse medicatie. Bespreek het met je behandelaar

Reageren
    Hans

Jij denkt dus dat het helemaal niks met MS te maken kan hebben?

Reageren
    John (moderator)

Ik vind dat onwaarschijnlijk

Reageren
Reageer op: Moeite ophouden ontlasting
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.