Ik heb 5 weken geleden (had ik teruggevonden in een berichtje) in de nacht diarree gehad en buikpijn. Het was toen een warme dag en heb toen pizza gegeten.
Vorige week vrijdag had ik ook ineens weer buikpijn en dunne ontlasting, geen waterig maar wel dun en wat vettig. Ik was toen ongesteld, en best veel vet gegeten die week wat ik normaal niet zo doe.
Nu kreeg ik vannacht weer buikpijn, en heb vandaag veel ontlasting gehad. Echter was dit wel vast en soepel, maar er ligt een zwaar gevoel op mijn hele buik. Alsof iemand erop ligt. En ondanks dat het soepel is heb ik wel het idee dat ik toch een beetje moet 'drukken' om mijn ontlasting eruit te krijgen, omdat er een druk op mijn buik ligt. Niet tot rood aanlopen in mijn gezicht, maar gewoon.
Tussendoor (in al die tijd) was mijn ontlasting wat meer vast en neigde eerder naar obstipatie of gewoon normaal (type 1,2 of 3).
Is dit een zorgelijk beeld?
Ik heb last van ziekte-angststoornis waarvoor ik ook bij de psycholoog loop. Ik heb me regelmatig zorgen gemaakt om bepaalde dingen, maar dit doe ik eigenlijk al heel lang. Nu ligt dus de focus op mijn darmen en ben ik bang voor darmkanker.
Moet ik mij zorgen maken?
Je zou gewoon wat gezonder en niet zo vet moeten eten
Over het algemeen doe ik dat ook zeker. Ik zit eerder op ondergewicht dan bovengewicht. Maar is dit over het algemeen een zorgelijk beeld? Ik heb dit niet zo vaak achter elkaar gehad die dunne of buik kramp ontlasting.
Ik zie dat niet meteen als zorgelijk omdat je zelf aangeeft dat het na vet eten gebeurt.
Ondergewicht is natuurlijk niet goed. Dan eet je dus niet gezond.
Hoe oud ben je, hoe groot ben je en wat weeg je?
Ik ben 32, ben 1,78 en weeg 60. Maar dit is mijn hele leven al zo geweest, het zit in mijn familie. Mijn zussen en moeder hebben dit ook allemaal.
Ik wil het zelf niet altijd op stress gooien (wat er wel veel is wat zorgen betreft door de angststoornis).
Gisteren heb ik niet vet gegeten, wel mijn lunch overgeslagen en toen in de avond een verjaardag gehad. Ik heb ook een snelle spijsvertering. Het lijkt nu alsof ik alleen maar ongezond eet maar ik benoem voornamelijk deze dingen omdat ik dus inderdaad de volgende dag last van mijn darmen heb.
Ik probeer groente, fruit enz te eten.
Mijn buik borrelt de hele dag door nu en er ligt een zwaar gevoel op. Heb vandaag 3x ontlasting gehad.
Oja en nog een kleine toevoeging, ik had gister geen diarree. Maar wel buikkrampen dus.
En ik heb nu een tijdje als ik wakker word mijn buik begint op te spelen. Een soort zenuwachtig gevoel in mijn buik.
Je hebt dan in ieder geval geen ondergewicht.
Je schrijft dat je een angststoornis hebt. Dat geeft uiteraard wel stress en spanningen. Dat kan dan invloed hebben op je darmen en vettig eten kan dan heel goed klachten veroorzaken. Probeer op je voeding te letten en mijdt vettig eten en pittig gekruid eten.
Okee. En die buikpijn of gevoelige buik nu? Mijn dochtertje slaapt ook slecht in de nacht wat ook veel vermoeidheid en frustratie met zich meebrengt. Ze gaat ook voor het eerst naar school en ik ben deze week weer begonnen met werken.
Mijn ontlasting is eigenlijk nooit een tijd lang hetzelfde geweest denk ik, heb wel regelmatig type 2 ontlasting. Zou je altijd dezelfde ontlasting moeten hebben?
En er zijn heus wel dingen aan te wijzen maar ik ben sowieso al m'n leven lang snel angstig. En dit beeld van m'n ontlasting zit in mijn hoofd en dan maak ik me daar zorgen over. Ik ben gewoon bang dat het darmkanker is.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ontlasting is doorgaans een afspiegeling van wat je eet en drinkt. Die hoeft dus niet altijd hetzelfde te zijn
De buikpijn is inmiddels gelukkig over. Gister had ik geen ontlasting, vandaag 2x. Het is nu weer type 2 à 3. Kan het geen kwaad dat ik gisteren dus geen ontlasting heb gehad? Ik heb eigenlijk nooit echt regelmaat erin zitten.. De ene keer moet ik weer wat vaker dan de andere keer.
Is dat wel normaal?
Ik heb ook het gevoel dat ik nog niet helemaal klaar ben met de ontlasting. Niet zozeer aandrang, maar beetje lichtelijk zwaar gevoel op mijn darmen.
Ik had ook toen ik m'n ontlasting had gedaan voor de tweede keer een klein beetje, en toen had ik het gevoel dat er nog meer kwam.
Maar toen ik eenmaal ging staan was dit gevoel ook weer redelijk snel weg. Is dit dan loze aandrang? Of kan er dan nog iets zitten?
Ik kan natuurlijk zo ook niet zeggen "of er dan nog wat zit"....
Ik zie met hetgeen je schrijft geen enkele reden om aan darmkanker te denken. En als je dat wel doet dan moet je dat met je huisarts bespreken
Ik kan natuurlijk zo ook niet zeggen "of er dan nog wat zit"....
Ik zie met hetgeen je schrijft geen enkele reden om aan darmkanker te denken. En als je dat wel doet dan moet je dat met je huisarts bespreken
Maar is het gewoon nadat je ontlasting hebt gehad je nog heel even het gevoel hebt dat er nog wat komt?
Na staan is dit gevoel weg. Ik had net ook dat het papier op was dus ik een klein eindje moest lopen en toen had ik het idee dat er nog wat zat. Maar met vegen is dat gevoel weg en voel ik verder gedurende de dag dit niet meer.
Ik ben dan bang voor het fenomeen 'loze aandrang' of iets wb darmkanker.