Zoeken Vraag het forum

Mdl arts positief is met ursochol galstenen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Erin

Ik zoek een mdl arts met ervaring inzet ursochol of vergelijkbaar middel bij galstenen in of rondom Utrecht. Heeft iemand een naam?
    Ik heb 1 galsteen van 1cm + wat sludge in een verder gezonde galblaas. Ik heb weinig kolieken. Waarschijnlijk gekregen tijdens 2lingzwangerschap/borstvoedingperiode waarin ik continu honger had, afviel en niet heel mobiel was.
    Ik wil geen galblaasverwijdering. Mijn huisarts wil het middel niet voorschrijven omdat het geen richtlijn is. Hij wil wel verwijzen naar een mdl-arts. Zijn contact vond ursochol niets en zette het niet in…
    Ik heb het farmaceutisch kompas gelezen en zie niet in waarom ursochol geen goede optie is voor me en ik vind het eigenlijk bizar dat verwijdering van een orgaan geprefereerd wordt boven medicatie. Met mijn achtergrond denk ik dat mijn kans op terugkeer vd galsteen klein is en wil het op zijn minst proberen.
    Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen met een contact.

2 reacties
    Reageren
    Yvette

Beste Erin,
    Ik vroeg me af of het je allemaal toch nog gelukt is. Ik heb zelf met nadruk gevraagd om die medicatie te starten en daar ben ik nu mee bezig. Ik begrijp er ook niets van waarom ze zo moeilijk doen en waarom ze simpelweg het weghalen van een orgaan, als beste optie zien! Zo’n 60% van de geopereerden houden klachten! Dus ik weet niet waar het ‘m inzit, maar het wordt voor mijn gevoel geheimzinnig…

Groetjes, Yvette

Reageren
    Peter (huisarts)

Zoals ook het farmacotherapeutisch kompas meldt: enkel geschikt voor cholesterolstenen (< 15 mm) Volgens een Duits onderzoek reageren stenen < 5mm het best. 30-60% steenoplossing na 6-24 maanden. Echter: ze kunnen vaak terugkomen (30-50% binnen 5 jaar en 50-70% na 10-12 jaar). En er zijn zwakke bewijzen voor pijn/koliekvermindering. Maar als je die niet veel hebt… is het te overwegen…

Reageren
Reageer op: Mdl arts positief is met ursochol galstenen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.