Dag iedereen,
Ik ben een man, 18 jaar, en studeer bijna af van de middelbare school.
Sinds september 2023 ben ik dagelijks misselijk, behalve in weekends en vakanties.
Ik denk dat stress (waarvan ik niet weer van waar deze afkomstig is) een grote rol speelt. Telkens ik op school zit slaat de misselijkheid toe, soms met braken tot gevolg. Ik snap niet van waar het afkomstig is. Mijn resultaten zijn goed en hoef me geen zorgen te maken. Ik ben al vaak naar de dokter geweest en heb zelfs een gastroscopie laten doen. Niets op te zien. Dompediron en pantomed. Geen resultaat.
Onder de douche, als ik mijn haren was met de ogen dicht verlies ik soms mijn evenwicht en vaker zwarte vlekken en wazig zicht dan anders. Misselijkheid gaat gepaard met veel lucht in de maag koude, tintelende handen en voeten. De dokters weten geen raad. Best problematisch en eng dat ik gedurende 6 maanden in deze vervelende toestand school moet volgen. Weet iemand raad?
Met vriendelijke groet
Tom
Gebruik je medicijnen of drugs? Energiedrank? Hoe groot ben je en wat weeg je? Eet je gezond?
Dag John,
Ik vape en rook niet, zit niet aan de drank en drugs. Energiedrank drink ik nooit, ik hou het vaak op spa blauw en een koffie, maar dat laatste vermijd ik ook tijdens de schoolperiode (omdat dat blijkbaar zwaar kan vallen op de maag).
Ik ben 180 cm en weeg 72kg. Ik eet thuis wat mijn ouders koken, dat is gevarieerd. Fast Food zeer sporadisch, een keer om de 2 a 3 maanden.
Dan denk ik toch dat het stress gerelateerd is. Ook al ervaar je dat wellicht niet zo. Heb je naast school nog een bijbaantje of sport je veel?
Dat denk ik ook. Ik denk dat de angst om te braken ook een grote rol speelt en dat dus een stressreactie veroorzaakt. Tijdens de examens was het dubbel zo erg.
Ik doe af en toe aan sport maar totaal niet aan hoog niveau, puur ter ontspanning.
Momenteel ook geen bijbaantje, aangezien ik na school vaak de tijd er niet voor heb.
Ik volg Economie-Wetenschappen ASO (België), dat is equivalent aan het VWO in Nederland, dus veel taken, toetsen, groepswerken etc.
Bepaalde ademhalingsoefeningen hebben weinig effect.
Druk dus... en aangezien de klachten zich toch veelal op school manifesteren, denk ik idd dat het stress/spanningen zijn. Blijkbaar heb je toch meer stress van de studie dan jezelf denkt.
Dat zou je moeten uitproberen. Misschien de rescue spray of druppels?