- Julie27 februari 2026 om 11:41
Sabrina,
Ben je geholpen en genezen nu via dr Lucas Wauters?@iedereen:
Iemand ervaring met dokter De Meirleir?
Of wie raden jullie aan in Belgie voor behandeling erge bloating/mogelijks SIBO?
Alvast hartelijk dank
Sabrina14 maart 2026 om 22:42Hoi julie
Sorry ik had gisteren pas mijn controle bij Dr Wauters,
Ik ga beginnen met rifaximine 550 mg dus ik heb hier nog geen antwoord op zodra ik merk of het beter gaat zal ik het hier delen ik ben iedergeval stiekem heel enthousiast omdat ik zelf kwam met het idee en hij het indd ook een goed plan vondIk moet alleen nu dan 1x deze kuur doen en vervolgens weer 1 lage kuur van een andere antibioticakuur zodat gewenning weg blijft
Ik kom erop terug
Groetjes Sabrina
ReagerenJulie15 maart 2026 om 08:36Dankjewel Sabrina 🙏
Reageren
Ik wens je veel succes en beterschap ❤️🩹Soraya12 juli 2026 om 15:08Hallo,
Reageren
bij mij zijn zowel de waterstof als de methaan variant vastgesteld… Ben nog niet met een behandeling begonnen. Zijn er hier nog mensen die de 2 hebben?Sabrina13 juli 2026 om 10:56Beste Peter,
Genezen ben ik nog niet ik moet zeggen dat ik me wel oprecht beter voel dus mocht ik iemand aanraden is het zeker dr Wauters.
ReagerenJulie13 juli 2026 om 11:00Is iemand genezen v SIBO bij professor dokter De Meirleir Mechelen?
Alvast vriendelijk bedankt 🤩
ReagerenJD20 juli 2026 om 18:17Hier ook beide varianten vastgesteld. Iemand al succes met de antibiotica en/of een dokter/arts/instantie die er kennis van heeft en überhaupt de juiste kuren voorschrijft?
ReagerenMaria21 juli 2026 om 12:48Hallo iedereen,
Weet iemand waar je in Nederland betrouwbaar een waterstof- én methaan-ademtest (voor SIBO / IMO) kunt laten doen?
Mijn huisarts doet hier helaas erg moeilijk over en wil geen verwijzing geven voor het ziekenhuis. Ik ben daarom op zoek naar ervaringen met het laten uitvoeren van de test via:
– Een second opinion bij een maag-darm-leverarts (MDL-arts) in een ander ziekenhuis dat SIBO wél serieus neemt.
– Of eventueel een thuistest via een betrouwbare (particuliere) instantie of orthomoleculair therapeut/praktijk.Mijn klachten op een rijtje:
-Constipatie en soms diarree
-reflux / maagklachten
-Trage darmmotiliteit
– parasietGezien de combinatie van obstipatie en een trage beweeglijkheid van de darm vermoed ik dat er mogelijk sprake is van methaan (IMO), vandaar dat ik echt een test zoek die beide gassen meet.
Heeft iemand van jullie fijne ervaringen met specifieke artsen, ziekenhuizen of thuistesten in Nederland? En heeft iemand wellicht handige tips om dit toch bespreekbaar te maken bij de huisarts?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Groetjes,
Maria
ReagerenSil12 augustus 2026 om 17:06Ik reageer op dit bericht omdat ik vastgestelde SIBO heb, en Rodekruis Beverwijk voor mij dichtbij is. Is het bekend of zij nog steeds Rifaximine voorschrijven? De huisarts wil het niet doen.
ReagerenJD12 augustus 2026 om 17:42Algemeen bericht voor iedereen die snel geholpen wilt worden. Neem contact op met praktijk van orthomoleculair arts in Amsterdam.
Niet verzekerd, dus gewoon uit eigen zak betalen (niet goedkoop helaas) maar het scheelt je enorm veel tijd en stress om het via het reguliere zorgstelsel geregeld te krijgen.
Let op je buik/darm in het Engels 😉
ReagerenSabrina12 augustus 2026 om 19:21Beste Sibo collega,
Ik kreeg recent een rif kuur via mijn arts in leuven heb er wel zelf om gevraagd hij was alleen bang dat het niet vergoed werd een groot gedeelte wel kreeg erna wel een rekening van 350 euro wel iets om rekening mee te houden natuurlijk maar vaak geven ze het niet omdat ze simpelweg de diagnose SIBO niet kennen en ze vaak het om de reden weg schuiven erg genoeg..
Sabrina
ReagerenSil12 augustus 2026 om 20:07Hoi,
Wie is de orthomoleculair arts in Amsterdam en kan die wel Rifaximine voorschrijven?Mvg,
ReagerenJetje20 augustus 2026 om 08:56Afgelopen januari deed ik een lactulose ademtest via Duitsland. Ik deed toen al 4 weken het Fodmap dieet omdat ik darmklachten had (plakkerige ontlasting, buikpijn, opgeblazen buik, winderigheid) De lactulose ademtest gaf een methaan dominante SIBO aan. Mijn huisarts heeft mij toen nadat ik er om vroeg Rifaxamine voorgeschreven. Deze antibiotica stond al in mijn dossier omdat de MDL arts dit al eens eerder had voorgesteld bij vermoeden SIBO in 2022. Dus de huisarts wilde er daarom in mee gaan. Ik heb ongelofelijk veel baat gehad bij de Rifaxamine in combinatie met het Fodmap dieet. Echter, na een hertest ademtest via hetzelfde Duitse lab bleek dat mijn SIBO nog niet was verdwenen. Wel was er een verschuiving. Het was nu een waterstof dominante versie. Veel van mijn symptomen waren verdwenen maar geleidelijk kwamen er toch weer symptomen. Boeren en het opblazen van mijn buik na een maaltijd. Ik vroeg de huisarts na de hertest om nog een ronde Rifaxamine, maar hier wilde ze niet in meegaan. Daarom besloten om via een darmtherapeut een traject in te gaan met natuurlijke suppletie (oregano olie, berberine, prokeniteca en ondersteuning MMC) Ik doe dit nu 4 weken en merk nog geen verschil. Ondertussen een verwijzing aangevraagd naar de MDL arts om toch het gesprek aan te gaan. Ik heb wetenschappelijke studies gevonden waaruit blijkt dat mensen met de ziekte van Hashimoto (wat ik heb) een grotere kans op SIBO hebben vanwege een verminderde darmmotiliteit. Ook neem ik mijn ademtesten mee en wil ik duidelijk maken dat de Rifaxamine mij heel erg geholpen heeft. Ik hoop dat het gesprek wat oplevert en de MDL arts mij verder kan helpen met het ‘laatste beetje’ SIBO
ReagerenSil20 augustus 2026 om 09:12Weet iemand de naam van de MDL arts bij het RodeKruis zkhs in Beverwijk die Rifaximine voorschrijft?
Reageren
Alvast dank,