Zoeken Vraag het forum

Aanhoudende darmklachten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Nico

Goedendag,

Sinds begin juni kamp ik met verschillende lichamelijke klachten.
    Het begon toen ik 2 weken lang pijn had aan mijn ballen.
    Het leek aslof ik een piepklein knobbeltje voelde op mijn linker teelbal.
    Hierdoor werd ik vrij angstig dat het wellicht teelbalkanker zou kunnen zijn.
    Na deze twee weken kreeg ik last van mijn darmen. Ik ben toen mijn lichaam eens goed gaan voelen, en in mijn buik, zon 10cm rechts van mijn navel voelde ik een knobbel. Alle alarmbellen gingen bij me af en heb een afspraak gemaakt bij de huisarts.

Deze heeft mijn ballen gevoeld, en voelde niks verontrustends.
    Ook heeft ze de knobbel in mijn buik gevoeld en vermoedde een vetbult.
    Voor mijn geruststelling een echo laten maken van zowel de ballen als de knobbel.
    Uitslag van de echo : geen afwijkingen in de ballen en knobbel is een lipoom.

Ik gerustgesteld naar huis toe.
    De pijn in mijn ballen is na 3 weken volledig verdwenen.
    De darmklachten blijven aanhouden in de vorm van : overmatig veel en luide darmgeluiden, opgeblazen gevoel, winderigheid, wisselende vreemde ontlasting en geen eetlust.

Terug naar de huisarts voor onderzoek.
    Eerst een soa test. (Negatief)
    Toen ontlasting onderzoek naar parasieten
    (Negatief)
    Toen ontlasting onderzoek calprotectine (ligt verhoogd 58)
    3 weken later weer calprotectine, (licht meer verhoogd 78)
    Nu wilde de HA laten meekijken door een MDL Arts.
    De MDL arts wilde hier niet aan omdat een calprotectine waarde van 78 verwaarloosbaar zou zijn en gezien mijn leeftijd (29).

Ik ben mijn voedingspatroon gaan aanpassen, in de hoop zo de darmproblemen op te lossen.
    Weken verstreken en ik merkte geen vordering. Wel krijg ik steeds meer
    “Pijn” aan mijn lipoom en het gebied er omheen. Ik begin me steeds meer af te vragen of de darmproblemen samen hangen met de lipoom.

Weer terug naar de huisarts,
    Ditmaal algemeen bloedonderzoek en coeliakie onderzoek. (Bloedonderzoek kwam goed terug, enkel lichte verhoging TSH (schildklier) ) , tevens geen coeliakie.
    Over de lipoom vermoed ze dat ik er teveel aanzit waardoor deze pijn gaat doen.
    Voor de zekerheid toch een echo abdomen (volledige buik).
    De echo is inmiddels gedaan, en ook hieruit komt niks naar voren.

Nu heb ik deze week een afspraak bij de chirurg staan om de lipoom weg te laten halen.

Waarom dan mijn bericht op dit forum?
    Wat word hier gedacht van mijn klachten, en welke onderzoeken raad u aan om te achterhalen waar mijn klachten vandaan komen? Ik begin na drie maanden sukkelen toch wel te vrezen voor iets ernstigs. Enkel weet ik niet meer waar te zoeken.

Als toelichting upload ik ook een aantal fotos van mijn ontlasting. Excuses voor het beeld.

Hoop dat ik hiermee wellicht verder kom.
    Groet, Nico

15 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Alle onderzoeken wijzen niks uit. De calprotectine is idd verwaarloosbaar. Maar de kleur van de ontlasting is wel wat vreemd. Dat kan natuurlijk komen door wat je eet en drinkt. Maar de galwegen zouden ook een oorzaak kunnen zijn, maar dan had er iets uit het ontlastingsonderzoek moeten komen.
    De klachten kunnen ook door aanhoudende stress/spanningen of angst worden veroorzaakt. Heb je overgewicht? At je nogal eens te vet? Drink je energy drinks?

Reageren
    Nico

Dank voor uw reactie,

Ik ben 1.84 en weeg 82 kilo, gezond gewicht.
    Voor de darmklachten begonnen at ik inderdaad redelijk slecht. Veel suikers en vet.
    Sinds de klachten in Juni begonnen eet ik vrij gezond.
    Havermout in de ochtend, dagelijks fruit en groenten, geen zoetigheid, extra op vezels letten, probiotica ect.
    Drink nooit energy drinks.
    Vind de kleur, en vorm van mijn ontlasting inderdaad ook vreemd.
    Het meeste last heb ik van dat opgeblazen gevoel, deze is overigens niet constant aanwezig.
    En van de geluiden die mijn buik produceren.
    Ik ben geen angstig of gestrest persoon, maar kan wel zeggen dat deze klachten momenteel invloed op me hebben.

Gr Nico

Reageren
    John (moderator)

Dan toch nog maar eens met de MDL arts bespreken

Reageren
    Nico

Heb de huisarts vandaag om een verwijzing gevraagd. Echter geeft de HA aan dat ze zich geen zorgen maakt om mijn klachten. Geeft aan dat het waarschijnlijk PDS zou kunnen zijn.
    Nu kan ik me hier niet helemaal in vinden.
    Denk u dat de klachten die ik beschrijf, onder PDS zouden kunnen vallen?
    En hoe kom ik bij die MDL arts terecht, als de HA er niet aan wil?

Reageren
    John (moderator)

PDS zou kunnen…
    Voor de MDL arts heb je een verwijzing nodig. Ik zou toch nog maar eens het gesprek met je huisarts aangaan, en die verwijzing vragen en je niet laten afschepen

Reageren
    Nico

Danku voor de reactie,

Ik ga aandringen op een verwijzing en hopen dat er niks té ernstigs aan de hand is.
    Word vervolgd.

Reageren
    Nico

Inmiddels wat wijzer, en toch ook weer niet..
    Coloscopie gehad, deze toonde geen afwijkingen muv. 3 kleine divertikels. Deze zagen er rustig / niet ontstoken uit.
    Biopsie van darmslijmvlies genomen. Wacht nog op de uitslag. Maar verwacht hier niet veel van.

Klachten blijven aanhouden. Heb het meest last van een ongemakkelijk gevoel in de rechterkant van de buik.
    Geborrel in de darmen is wat minder geworden, maar wel nog steeds aanwezig.
    Ontlasting is wat verbeterd, maar blijft nog steeds af en toe drijven en is nog steeds wat licht van kleur.

Heb nogmaals een echo abdomen laten maken,
    Hier komt wederom niks uit.
    Ontlasting laten testen op elastase, deze kwam terug op >800. Goed dus.

Wat kan het toch zijn..
    Een probleem met de alvleesklier wellicht?

Reageren
    John (moderator)

PDS misschien?

Reageren
    Nico

Dat wil ik ook graag geloven.

Het geen waar ik het meeste last van heb, is dat doffe/ongemakkelijke gevoel rechts in de bovenbuik, zo een beetje net onder de ribben.
    Dit is niet vanaf het begin zo, maar is naar verloop van tijd ontstaan / erger geworden.
    Ook tijdens de voorbereiding op de coloscopie, met dus lege darmen, blijf ik hier last van hebben.
    Pijn / ongemak rechts boven is volgens dokter google ook niet PDS achtig.

Moet ook zeggen dat ik er geen tot weinig last van heb als ik lig. En meer last van krijg als ik autorij, zit, of lange tijd sta en beweeg.
    Ook bij diep inademen lijk ik het meer te voelen.

Kan dit bij PDS passen?

Dan nog een vraag. In hoeverre kan littekenweefsel ontstaan na een kleine ingreep? (Verwijdering lipoom). Is dat enkel op de plek waar de lipoom zich bevond, of kan dit verder uitbreiden in het omgelegen gebied?

Reageren
    John (moderator)

De klachten kunnen bij pds passen.
    Littekenweefsel is ter plaatse

Reageren
    Nico

Dank voor je reacties tot dusver.

Uitslag Biopt gehad.
    Hier is een infectie uitgekomen : intestinal spirochetosis.
    De MDL arts geeft aan dat er vrij weinig over bekend is, en heeft metronidazol voorgeschreven.
    Nu maar afwachten of het de klachten gaat verhelpen.

Reageren
    Nico

Daar ben ik weer..

De metrodinazol heeft helaas niet geholpen en ik kamp nog steeds met dezelfde klachten,
    Vooral dat ongemak rechts in de bovenbuik geeft me veel hinder.

Nu heb ik opnieuw bloed laten testen en daar is wel wat uitgekomen.

ALAT waarde van 60
    Gamma GT waarde van 58
    Vitamine D waarde van 11

Het is nou weekend dus kan de huisarts niet vragen waar dit op kan duiden.
    Lees veel over leverschade.

Wat denk u van deze waarden icm met mijn klachten?

Mvg Nico

Reageren
    John (moderator)

Leverschade met die waarden die je geeft is wel heel erg onwaarschijnlijk. Maar je vit D is wel veel te laag

Reageren
    Nico

De leverwaarden zijn dus licht verhoogd, maar niet zorgelijk?
    Zouden deze waarden verband kunnen hebben met mijn klachten?
    Waar komt zo’n vitamine d tekort vandaan, en kan dit verband hebben met mijn klachten?

Reageren
Reageer op: Aanhoudende darmklachten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

2 min leestijd

Nieuwe website Dokter.nl komt eraan (week 24)

4 min leestijd

Eczeem en hooikoorts: waarom ze zo vaak hand in hand gaan

4 min leestijd

Hooikoorts en immunotherapie: wanneer is het een optie?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.