Home / Maag & darmen / PDS?
Ook met afwisselend verstopping en natte ontlasting (geen diarree maar wel heel plakkerig)
Luister eventjes hier. Al je klachten horen bij PDS. Mensen denken dat PDS zoiets is als ah dat gaat wel snel voorbij. Dat is dus niet waar. PDS is een ellendige ziekte dat heel lang kan meeslepen en zelfs levenslang. Ik lijd er nu al 5 jaar door en ik heb enorm veel buikpijn elke dag. Ik heb 3 kinderen en kan amper naar buiten door mijn buikpijn en aandrang dat ik iedere dag ervaar. Ik heb al allerlei testen gehad en het is gewoonweg PDS. Je lichaam is ontregeld en je kan alleen maar hopen dat dit vanzelf goed komt. Zo niet ja dan heb je pech zoals mij. Ja en dat afvallen, dat kan ook door PDS gebeuren omdat je misschien nu een snellere darmpassage hebt. Ik ben alleszins 10kg afgevallen. Maak je niet zo druk. Het is je handicap dat je moet accepteren. Dat heb ik ook gedaan en leef gewoon mijn leven thuis. Zo is het eenmaal. Het is moeilijk te accepteren in het begin maar je zal wel moeten mettertijd. Ik heb ik het begin gigantisch veel testen laten doen en steeds met het antwoord je hebt PDS. Nu heb ik het geaccepteerd en leef ik gewoon thuis. Iedereen heeft dit ook geaccepteerd, mijn man, mijn kinderen, mijn familie en vrienden… het is gewoon je handicap. Misschien is het bij jou nog niet zo erg en dan mag je echt van geluk spreken. Ik kan alleszins niet meer buiten eten, niet op vakantie gaan, geen verre afstanden doen, niet in wachtzalen wachten, geen vettig voedsel eten, geen kruiden, geen frisdranken, geen alcohol, geen hulpstoffen dat wordt gebruikt in voeding en alsmaar meer… ik had vroeger ook nooit last en was zelf een topsportster met carrière. Dat is dus allemaal beëindigd. Het kan snel gaan. Geniet maar van je leven nu het kan. Denk ook maar niet dat ik oud ben, ik ben pas 36. Dus… ik hoop dat ze binnenkort wel hier iets voor vinden maar nu ik dit al 5 jaar ervaar ben ik zo wat de moed aan het opgeven. Er zijn wel medicaties zoals anti spasmen en buikpijn gerelateerde medicaties maar dit allemaal bij PDS gaat geen effect hebben. Accepteer het gewoon.
Door dit: ‘Hoe komt het dan dat mijn ontlasting continu plat is als het ware. Het is niet mooi rond meer. Platte sliertjes. Heb ook telkens hele plakkerige ontlasting. Kan het niet zo zijn dat die platte sliertjes komen, omdat er een gezwel in mijn anus of endeldarm zit die het tegenhoudt?’ ben ik bang voor anuskanker. Of kan dat ook oprecht door bekkenbodemklachten komen?
En anale jeuk. Kan dat ook door bekkenbodem / PDS komen?
En als ik anuskanker had gehad. Had de huisarts dat dan gevoeld middels rectaal toucher? Hij heeft dat 2x bij mij gedaan en voelde 2x niks op verschillende dagen in verschillende weken. Of kan het ook dat hij dat per ongeluk niet gevoeld heeft.
NN, als je mijn bovenstaande laatste 4 berichten ziet. Hoe kan je deze verklaren?
Te gek voor woorden dit!
Ga naar de huisarts met de klachten en zoek hulp bij een psycholoog! Want die heb je heel hard nodig
Wat kunnen de oorzaken van platte ontlasting zijn dan? Had zondag wel een dikke drol, maar dan de rest van de dagen echt platte ontlasting. Soms is het ook wel een klein beetje rond, maar 7/10x is het plat. Wat kan dit zijn?
Dat is namelijk PDS. Ik heb dat al JAREN! Waarom blijf je er zo op aandringen. Je lichaam is ontregeld en je kan alleen maar hopen dat je lichaam vanzelf terug op orde komt. Zo niet ja dan heb je levenslang PDS.
ik denk dat jij gewoonweg niet beseft wat PDS inhoudt. Pds is een aandoening van je brain-gut function of te wel darmspieren oftewel het zenuwstelsel waar iets misloopt of je hebt bepaalde immuuncellen die te actief reageren. De wetenschap is nog niet zo ver. Je kan een fodmap dieet of een eliminatie dieet houden en zien wat je triggers zijn en die weglaten. En als dat allemaal niet helpt kan je overwegen om medicatie te gebruiken… deze bestaan uit anti spasmen tot anti depressiva op low doses basis.
Je gedrag is zo onnozel alsof het er op neerkomt hoe kan dit nu hoe kan dit hoe kan dat… weet je wel hoeveel mensen hier aan lijden en hun leven toch verder zetten? Dit is een ziekte waar niemand nog een definitieve oplossing voor heeft. Je lichaam is ontregeld accepteer het en probeer je klachten minimaal te krijgen zodat je toch wat aan je leven hebt. En dit meen ik; als je mijn klachten had dan was je denk ik al helemaal doorgedraaid. DUS KAP ERMEE!
DIT IS PDS!
Vroeg me nog een ding af. Ging net met m’n vinger in m’n kont en vervolgens zag ik 2 kleine rode velletjes aan m’n vinger. Kan dat bloed zijn, of blijft bloed altijd vloeibaar? De rest was gewoon bruin, maar die rode velletjes zag ik wel. Vraag me af of bloed een vel wordt of gewoon vloeibaar blijft?
Had net redelijk wat bloed op m’n WC papier, maar weet nou niet of dat van wondjes om m’n kontgat heen is of echt uit m’n kontgat kwam. Verder op de ontlasting / in het wc water zag ik geen bloed, maar wel op het papier. Voel ook dat er wondjes zitten rondom mijn kontgat. Ging daarna ook met m’n vinger in m’n kont en had toen geen bloed aan mijn vinger. Kan het dan alsnog dat de bloeding intern is of kan dat niet?
Hey.
Ik heb ook al een tijdje last van platte ontlasting (niet altijd, maar wel geregeld) & anale jeuk. Ook buikklachten etc. Ik heb zelf PDS en een gespannen bekkenbodem door stress.
Zelf ook naar huisarts geweest met een rectaal onderzoek kwam er niets uit. Voel me verder ook niet ziek, geen bloed bij ontlasting, geen gewichtsverlies en nog gewoon eetlust.
Wat kan de oorzaak zijn van zo’n constante platte ontlasting. Het is ook vrij plakkerig elke keer met veel etensresten.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!