Lipase

  • #1

    Ik heb onlangs mijn bloed laten trekken en alles was goed behalve mijn lipase was verhoogd ,ik had wel toen last van maag en darmen. Ze hebben allerlei onderzoeken gedaan zoals ct met contrastvloeistof van de volledige buik, ze hebben mri met contrastvloeistof gedaan en gastroscopie. Blijkt dat alles in orde is niks van afwijkingen en dergelijke . Mijn vraag is nu van wat zou het dan wel kunnen komen die verhoging. Ik heb schrik dat die lipase dan plots heel hoog komen te staan en daar evt pancreaskanker zou kunnen van komen of pancreatitis.

    Reageer
    #2

    Er zijn verschillende soorten lipase die gemeten kunnen worden. Gewone lipase kan verhoogd zijn door b.v. medicijngebruik. Bovendien kan die ook verhoogd zijn bij iedere gastro-intestinale aandoening.
    Als de specifieke lipase verhoogd is dan is er ook iets met de alvleesklier, maar dat zou dan op de scans gezien zijn

    Reageer
    #3

    Je krijgt geen kanker of alvleesklierontsteking door een verhoogde lipase.

    Reageer
    #4

    Wat is een gastro intestinale aandoening ? Ja en op de ct scans en mri was er niks te zien zelf geen ontsteking ofzo.. niks van afwijkingen want had schrik voor kanker en dit was gelukkig ook uitgesloten.

    Reageer
    #5

    Dat is maag en/of darmaandoening

    Reageer
    #6

    En dat is dan niet te zien op al de onderzoeken ? Ben natuurlijk heel blij dat er niks afwijkends is maar nu blijft het wel onbeantwoord want voel nog steeds de pijn het verbetert wel maar heel langzaam .. heb dit nog nooit zo gehad

    Reageer
    #7

    Ik ga er vanuit, dat er dan ook niets te zien was...
    Heb je medicijnen gebruikt of gebruik je mnedicijnen?

    Reageer
    #8

    Ja heb de laatste tijd wel veel medicatie genomen omwille van peesontsteking in de heup .. kan je van vitaminen nemen ook verhoging hebben want neem ook vitaminen in

    Reageer
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    Trouwens moet nog steeds medicatie nemen zoals dalfagan .. pantomed en lithican ofzo

    Reageer
    #10

    Dan zou de verhoging van de lipase dus door de medicijnen kunnen komen.

    Reageer
    #11

    Dat hebben zelfs de specialisten mij niet gevraagd of ik veel medicatie genomen heb.. ze moeten dit toch kunnen uitsluiten dan.. kan ik mijn vitaminen blijven nemen ?

    Reageer
    #12

    De vitaminen kun je gewoon blijven nemen

    Reageer
    #13

    Welke verdere onderzoeken zou ik evt nog kunnen doen ?

    Reageer
    #14

    Dat is een goede vraag maar moeilijk om die zo te beantwoorden. Je zou dat eigenlijk met je arts moeten bespreken. Die heeft namelijk alle nodige informatie uit het patiƫntendossier

    Reageer
Reageer op: Lipase
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief