Zoeken Vraag het forum

Lipase

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Goedemiddag.. als je een milde acute pancreasontsteking hebt gedaan wat inmiddels nu niet meer te zien was op de echo endoscopie , ben je dan vatbaarder om pancreas kanker te krijgen in de toekomst?

6 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Goedemiddag! Een milde acute pancreatitis die volledig is hersteld en niet meer zichtbaar is op een echo-endoscopie, betekent meestal dat er geen blijvende schade aan de pancreas is. Echter, sommige studies suggereren dat zowel acute als chronische pancreatitis het risico op pancreaskanker kunnen verhogen, vooral als er sprake is van herhaalde ontstekingen of langdurige schade. Maar dat s bij jou dus niet aan de orde

Reageren
    Anoniem

Ik heb 3 jaar geleden ook een opstoot gehad maar de lipasen waarden waren maar licht verhoogd zeiden ze en voor ernstige problemen zouden de waarden toch boven de 1000 moeten liggen hebben ze me wijsgemaakt . Nu waren ze weer maar licht verhoogd.. 204.. die dag toen ik die opstoot kreeg had ik wel veel en slecht gegeten op 5uurtjes tijd waardoor ik echt last kreeg van mijn maag. Zou dat daardoor zijn gekomen?

Reageren
    Anoniem

Ze zeiden ook dat het ook door een gepasseerde galsteen kon zijn maar als die galsteen al weg is dat ze dat dan niet meer konden zien. Nu ben ik echt zo bang dat ik allerlei scenario’s van wat het zou kunnen zijn en wat er evt nog kan komen in de toekomst

Reageren
    John (moderator)

“die dag toen ik die opstoot kreeg had ik wel veel en slecht gegeten op 5uurtjes tijd waardoor ik echt last kreeg van mijn maag. Zou dat daardoor zijn gekomen?”
    Ja dat zou kunnen..
    Licht verhoogd lipase kan voorkomen bij nierziekten, een ontsteking van de speekselklier, een verstopping van de darmen en maag of een maagzweer. .Misschien zorgt dus de maag voor lichte verhoging. Maar dat is dan iets om met de MDL arts te bespreken

Reageren
    Anoniem

Ze zeggen dat Crp dus uw ontstekingswaarden ook hoger staan bij een pancreatitis maar mijn crp waarden waren zelfs supergoed dus vindt het raar dat ze die diagnose stellen

Reageren
    John (moderator)

Je had ook maar een lichte verhoging

Reageren
Reageer op: Lipase
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.