Home / Alvleesklierkanker / Alvleesklierkanker / Lipase
Goedemiddag.. als je een milde acute pancreasontsteking hebt gedaan wat inmiddels nu niet meer te zien was op de echo endoscopie , ben je dan vatbaarder om pancreas kanker te krijgen in de toekomst?
Goedemiddag! Een milde acute pancreatitis die volledig is hersteld en niet meer zichtbaar is op een echo-endoscopie, betekent meestal dat er geen blijvende schade aan de pancreas is. Echter, sommige studies suggereren dat zowel acute als chronische pancreatitis het risico op pancreaskanker kunnen verhogen, vooral als er sprake is van herhaalde ontstekingen of langdurige schade. Maar dat s bij jou dus niet aan de orde
Ik heb 3 jaar geleden ook een opstoot gehad maar de lipasen waarden waren maar licht verhoogd zeiden ze en voor ernstige problemen zouden de waarden toch boven de 1000 moeten liggen hebben ze me wijsgemaakt . Nu waren ze weer maar licht verhoogd.. 204.. die dag toen ik die opstoot kreeg had ik wel veel en slecht gegeten op 5uurtjes tijd waardoor ik echt last kreeg van mijn maag. Zou dat daardoor zijn gekomen?
Ze zeiden ook dat het ook door een gepasseerde galsteen kon zijn maar als die galsteen al weg is dat ze dat dan niet meer konden zien. Nu ben ik echt zo bang dat ik allerlei scenario’s van wat het zou kunnen zijn en wat er evt nog kan komen in de toekomst
"die dag toen ik die opstoot kreeg had ik wel veel en slecht gegeten op 5uurtjes tijd waardoor ik echt last kreeg van mijn maag. Zou dat daardoor zijn gekomen?"
Ja dat zou kunnen..
Licht verhoogd lipase kan voorkomen bij nierziekten, een ontsteking van de speekselklier, een verstopping van de darmen en maag of een maagzweer. .Misschien zorgt dus de maag voor lichte verhoging. Maar dat is dan iets om met de MDL arts te bespreken
Ze zeggen dat Crp dus uw ontstekingswaarden ook hoger staan bij een pancreatitis maar mijn crp waarden waren zelfs supergoed dus vindt het raar dat ze die diagnose stellen
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!