Zoeken Vraag het forum

Maagzweer en nog meer medicatie!!!

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Adriaan

Hallo,

Ik kom hier niet voor mezelf maar voor een goeie vriendin van mij.
    Zij heeft al een geruime tijd last van haar buikstreek.
    Volgens de doktoren komt het door een maagzweer?
    Nu is ze voor de zoveelste keer afgescheept met medicijnen maar het probleem word erger…. en ze blijven haar maar volgooien met meer medicijnen.
    Ze is nu echt de wanhoop nabij en wil gewoon resultaten zien.
    Hebben jullie enig idee wat wij zouden kunnen doen.
    Wat voor stappen moeten we ondernemen om er tempo in te kunnen zetten en zodat er daadwerkelijk onderzoeken worden verricht.
    Het is nu al zolang gaande dat ze amper een eigen leven kan leiden van de continue pijn die ze heeft!
    Ze slikt al medicatie voor haar geestelijke situatie en die medicatie is:
    lexapro-depakine-en lorazepam en dat kan al een zware werking op haar maag geven wat blijkbaar ook het geval is nu erbij

Advies zouden we erg veel op prijs stellen
    Met Vriendelijke Groet Adriaan

5 reacties
    Reageren
    anoniem

Een maagzweer is een soort wondje in het slijmvlies van de maag. Soms zit de zweer echt in de maag, maar meestal iets voorbij de uitgang van de maag, aan het begin van de twaalfvingerige darm. Ook dan noemen we het een maagzweer.
    Een maagzweer geeft pijn in de bovenbuik. De pijn wordt vaak ’s nachts erger en vermindert na het eten. U kunt ook last hebben van brandend maagzuur, misselijkheid of een opgeblazen gevoel. Het gebeurt zelden, maar soms kan een zweer gaan bloeden. Het bloed komt dan in de darmen terecht. Door vertering van het bloed kan de ontlasting gitzwart worden. Een enkele keer kan iemand bloed overgeven. Als uw ontlasting pikzwart is of als u bloed overgeeft, moet u direct contact opnemen. Ook als de pijn ondraaglijk wordt en niet meer weggaat, moet u de praktijk bellen.
    Bij het ontstaan van een maagzweer spelen verschillende factoren een rol. De meest voorkomende oorzaak is de aanwezigheid van een bepaalde bacterie, de Helicobacter pylori in het maagslijmvlies. Het gebruik van bepaalde pijnstillers (zoals ibuprofen, naproxen of diclofenac) of bloedverdunners (acetylsalicylzuur) kan het maagslijmvlies irriteren en kwetsbaar maken. De inwerking van het maagzuur speelt ook een rol. Roken en alcohol stimuleren de aanmaak van maagzuur en irriteren het maagslijmvlies. Roken verhoogt de kans op het krijgen van een maagzweer.
    Iemand met een maagzweer moet niet roken en geen alcohol drinken. Soms helpt het als u ook met eten uw maag ontziet. Neem bijvoorbeeld drie tot vijf kleine maaltijden per dag, in plaats van een of twee grote. Een speciaal dieet is niet nodig, maar als u merkt dat u bepaalde soorten voedsel en drank niet goed verdraagt, dan kunt u die beter vermijden. Bijvoorbeeld vet of sterk gekruid eten, pepermunt, chocolade, koffie, zure of koolzuurhoudende drank.
    Maagzweren zijn goed te behandelen. Zit de zweer echt in de maag en is de Helicobacter pylori bacterie in uw maagslijmvlies aangetoond, dan krijgt u gedurende een week een kuur van twee soorten antibiotica en vier weken lang een zuurremmer (bijvoorbeeld omeprazol of pantoprazol). Is er geen Helicobacter gevonden, dan gebruikt u alleen de zuurremmer.
    Zit de zweer in de twaalfvingerige darm, dan krijgt u dezelfde behandeling. Bij zweren in de twaalfvingerige darm gaat men er van uit dat de Helicobacter een rol speelt.

Vaak verdwijnen de klachten na deze behandeling. Als de zweer in de maag zit, volgt er na zes weken opnieuw een inwendig kijkonderzoek om te controleren of het maagslijmvlies is hersteld. Als de klachten aanhouden of terugkomen bij een zweer in de twaalfvingerige darm, controleren we of de Helicobacter is uitgeroeid (bijvoorbeeld door een test te doen of door middel van een gastroscopie. Als de bacterie nog steeds aanwezig is, krijgt u een kuur met drie soorten antibiotica samen met een maagzuurremmer.

Reageren
    anoniem

‘Ik heb meer dan twintig jaar gesukkeld met maagklachten: veel pijn, oprispingen en vaak brandend maagzuur. Ook was ik steeds misselijk en had weinig trek, vooral omdat ik me na het eten moe en vervelend voelde,’ zegt Henk Zielstra (53). Op een gegeven moment werd ik steeds beroerder. Na het eten moest ik overgeven en daardoor viel ik in korte tijd flink af. Ik was net met mijn gezin op vakantie in Spanje, dus daar kreeg ik van een arts wat pilletjes, maar die hielpen niet. Terug in Nederland ben ik meteen door de molen gehaald en heb allerlei onderzoeken gehad. Ik bleek een maagzweertje te hebben. Mijn huisarts schreef me toen een maagzuurremmend medicijn voor dat ik in hoge dosis moest slikken. De klachten verdwenen gelukkig, maar na 15 jaar medicijngebruik – ik had inmiddels ook andere gezondheidsklachten – wilde ik er vanaf en ging naar een nieuwe huisarts. Die hoorde mijn verhaal aan en zei toen dat het hem niet zou verbazen als ik besmet was met de Helicobacter pylori. Dat zei me niks, maar hij liet mijn bloed onderzoeken en toen ik hem opbelde voor de uitslag, zei hij: ‘Gefeliciteerd, je hebt ‘m.’ Ik begreep zijn vreugde niet helemaal, maar begon braaf aan de enorme antibioticakuur, die ik twee (tegenwoordig één) weken lang moest volhouden. Dat heb ik gedaan en sinds die tijd heb ik geen klachten meer. Ik voel me prima en kan weer alles eten en drinken.’ •

Maagzweren komen tegenwoordig steeds minder voor. Dat is voor een groot deel te danken aan nieuwe inzichten en ontdekkingen over de oorzaak van maagzweren en aan betere behandelingsmethoden. Artsen vermoeden echter wel, dat er nog veel mensen rondlopen die, net als Henk Zielstra, jarenlang medicijnen slikken en op die manier met hun klachten hebben leren leven.

Meer op: http://www.mlds.nl/pages/aandoeningen.php?rID=8&aID=14&PHPSESSID=53dafbefa13ebf9bca8721a95f83f658&aID=16&char=M

Reageren
    devriendin

ik krijg als enigste pijnstiller paracetamol/codeine-500/20 omdat ik aan die andere medicatie zit wat al gevaarlijk voor de maag kan zijn.

Ik heb nu medicatie voor mijn maag gehad en het houd het zuus weg nu inderdaad maar de klachten zijn er verders nog wel en ik heb nu ook medicatie voor darmen gekregen omdat ook die nu verstopt zitten.

het is nu al anderhalve week zo en nog moet ik spugen en blijft de pijn en opgeblazen gevoel zitten en de dokters hier zijn niet zo vlot met een groot onderzoek en hebben me tot nu toe dus alleen die pillen gegeven en meer ook niet.

Reageren
    Anoniem

Zestig procent van de patiënten die een groot risico lopen op maagklachten bij het gebruik van pijnstillers, krijgen daarvoor niet de juiste behandeling. Dat concluderen onderzoekers van het Erasmus MC in Alimentary Pharmacology Therapeutics.

Reageren
    Jan

Mijn vriendin heeft maagzweer door Helicobacter pylori bacterie. kan ik door mijn vriendin besmet worden?
    <h3 class=”r”></h3>

Reageren
Reageer op: Maagzweer en nog meer medicatie!!!
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.