- Anoniem5 oktober 2017 om 11:59
Goedemorgen,
ik ben 27 en al een aantal jaren bekend met maagzuurklachten. Een jaar of 5 geleden had ik er een keer last van na een periode van wat ongezonder eten en drinken, maar gingen ze niet zomaar weg en leken rennies niet te helpen. Dus, naar de huisarts en toen kreeg ik een tijdje maagzuurremmers voorgeschreven. Maar waar hij ervan uitging dat ik er met een week slikken of maximaal een maand wel weer van af zou zijn duurde het langer. Waar het aan lag wist de arts niet echt. Zou een slecht functionerende maagklep kunnen zijn (hij zag geen reden het te onderzoeken), zei hij, maar ook aan voeding. Dat laatste sloot ik als ongezond levende student destijds ook niet uit, dus ging ik op mijn voeding letten en wist ik na een tijdje wel voor mezelf aan te voelen in welke mate ik wilde voedingsmiddelen kon nuttigen tot ik maagklachten kreeg. Daarnaast at ik meer vezelrijk brood en fruit en dronk ik bijna geen frisdrank meer etc. Ik had de pillen in principe niet meer nodig en kon na verloop van tijd eigenlijk weer gewoon alles eten en drinken in de juiste mate. Kreeg ik dan toch last na een langere periode van wat ongezonder voedsel, zoals tijdens de Feestdagen, dan slikte ik 1 of 2 dagen die maagzuurremmers en was het weer in orde.
Nu lijken de klachten echter terug te keren zonder dat ik nou persé ongezonder ben gaan leven: ik denk dat ik qua voeding alleen nog maar meer verantwoord ben gaan leven de laatste jaren. Het gekke is ook dat de ‘zuurklachten’ zich concentreren tot de rechterzijde van wat voor mijn gevoel de ingang van mijn maag zou moeten zijn. Ik moet daarbij denken aan wat mijn huisarts ooit zei over mijn maagklep en dat die soms niet goed sluit. Is het mogelijk dat die slechts deels niet goed sluit en ik daarom zo ‘lokaal’ in dat relatief kleine gebied het zuur voel branden in plaats van het voor mij bekende gevoel dat het juist door ‘de gehele slokdarm’ brandt? Weet iemand dit? Mijn huisarts doet het af met: dan slik je de maagzuurtabletten toch weer een tijdje? Maar ik zou er eigenlijk wel meer over willen weten.
1 reactieReagerenJohn (moderator)
5 oktober 2017 om 12:04Daar kun je maar op een manier achter komen. Dat is door middel van een gastroscopie. Vraag aan je huisarts een verwijzing voor de MDL arts.
Reageren