- Vraagje26 juli 2017 om 22:10
Ik zit met een moeilijke beslissing. Anderhalf jaar geleden heb ik maanden rondgelopen met brandend maagzuur, Ik wist toen eigenlijk niet dat het kwaad kon, Maar ging er na maanden mee naar de huisarts die mij doorstuurde naar de MDL arts, Mevrouw heeft mij nagekeken, En ik moest een maagonderzoek ondergaan. Ik las expres niet op internet en ging gewoon naar de afdeling waneer ik een afspraak had, Zonder nare verhalen te hebben gelezen, Ik wist wel dat er een slang naar binnen zou gaan en de arts die mij de afspraak gaf vertelde mij al het is wel een vervelend onderzoek, Maargoed ik als een stoere jongen naar de afspraak toe, Ik was wel erg zenuwachtig, En ik zweten me te pletter, Maargoed ik was niet echt bang, Ik liggen op de onderzoekstafel, En ik kreeg geen keelspray want ik heb stik angst, En ze vertelde mij daarom beter geen verdoving te nemen, Toen de slang er in ging begon de ellende, Ik raakte helemaal in paniek, En begon te slaan en te schoppen naar de zusters, En ik werd werkelijk helemaal gek, Ik slikte constant achter elkaar, En dat ging pijn doen, Gewoon het gevoel dat er een slang in je keel zit en je geen kant op kunt, Het gevoel dat je stikt(Terwijl je gewoon genoeg lucht krijgt) Is zo erg, Het waren werkelijk de ergste minuten van me leven, Na 15 minuten stond ik toch buiten, En stond ik te trillen, Ik heb nu anderhalf jaar later nog steeds nachtmerries van dat onderzoek, Ik lijd ook aan autisme. Nu dus anderhalf jaar later, Heb ik weer verschrikkelijke pijn op me borst last van maagzuur en snel volzitten, Ik moet 26 augustus weer naar de MDL arts. Maar mijn angsten komen weer naar boven, Weer nachtmerries, Word snachts wakker met het idee dat die slang in me keel zit, En nu ik weet dat de mdl arts gaat zeggen dat ik weer zo een onderzoek moet ondergaan, weet ik niet wat ik moet doen, Juist omdat ik al dit onderzoek heb gedaan, Ben ik zo bang, Ik weet wat er gaat gebeuren, Ik weet gewoon van me eigen dat ik daar nooit meer ga liggen, Een roesje is voor mij ook geen oplossing, Omdat ik dan weet dat ik nog wakker ben, het heeft ook alles met mijn autisme te maken, Een roesje werkt ook niet goed genoeg bij mij, Ik ben daar niet gevoelig voor, Nu sta ik dus voor een raadsel, Ik ga eerst aan de mdl arts vragen, Of ze me slikfotos kan laten maken van de slokdarm, En als daar niets uitkomt, Dan moet dus dat onderzoek plaatsvinden. Maargoed ik kan gewoon niet meer op die tafel gaan liggen. Het is me een keer gelukt omdat ik toen niet wist wat me te wachten stond nu wel. Nou hoor ik verschillende verhalen. De ene zegt bij hoge uitzonderingen word een algehele narcose wel gedaan, De ander zegt dat het niet mogelijk is, Wat is nou het juiste antwoord? Sommige mensen zeggen dat het gevaarlijk is onder narcose..Maar bij kinderen doen ze het standaard onder narcose, Ik neem aan dat het bij kinderen nog gevaarlijker moet zijn, Ik moet gewoon onder narcose dat is voor mij de enige oplossing, Maar waar, Is het per ziekenhuis verschillend, Ik woon regio zuidholland iemand enig idee, Welke ziekenhuis of kliniek dit doet? Albert sweitzer, Doet er volgens mij niet aan, Ik ga zelf nog bellen naar IKAZIA en Erasmus MC, En als ik eventueel ver weg moet ook geen probleem, Ik ga niet meer zonder narcose aan dit onderzoek beginnen, Maar het is wel noodzakelijk. Want als ik zo door blijf lopen, Kan het slecht aflopen, Ik heb al pijntjes in de slokdarm met brood eten, Please help me
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
26 juli 2017 om 22:40Het kan onder narcose. Maar bij volwassenen wordt dat maar zelden gedaan en alleen in uitzonderlijke gevallen. Je zult dit dus vooraf met de MDL arts moeten bespreken en dan ook duidelijk aangeven waarom. Maar dat lijkt me niet zo moeilijk. In principe kan dat in elk ziekenhuis.
ReagerenJanneke11 september 2017 om 20:41Hallo, ik zit momenteel met hetzelfde probleem: ook autisme en angststoornissen (o.a. overgeefangst) en vroeg me af hoe het is afgelopen. Heb je het onderzoek onder narcose ondergaan of was er een andere oplossing? B.v.d. voor je reactie.
Reagerenmar22 oktober 2021 om 10:24ik heb hier ook dit probleem en ben half nederland aan het afbellen waar ze onder narcose dit onderzoek doen. wie kan mij helpen? leef al 7 maanden op vla en heb al 7 maanden diaree en niemand die mij advies kan geven waar ik dit onder narcose kan laten doen.
ReagerenSuzan22 oktober 2021 om 10:50@Mar
Zou je zorgverzekering je misschien kunnen helpen?
Reageren
Die hebben als het goed is inzicht in welke mogelijkheden er in welke ziekenhuizen zijn.
Misschien kunnen die voor je bemiddelenDennis22 oktober 2021 om 12:15Ik was ook erg angstig maar moet zeggen dat een roesje prima werkt. Ik weet nog dat ik de kamer werd ingereden, dat ze zeiden dat nu het roesje werd toegediend en het volgende dat ik weet is dat ik op de uitslaap/wachtkamer lag. Geen centje pijn.
Reageren