Home / Maag & darmen / PDS artikel
Krijg net in de mailbox van dokter.nl een artikeltje over PDS. Een onvolledig onzorgvuldig geschreven artikel. Er wordt bijvoorbeeld alleen vanuit gegaan dat mensen met PDS last van verstoppingen hebben. Dat is helemaal niet zo. Er zijn ook mensen die last hebben van diarree of brijaachtige ontlasting. Kortom als je iets schrijft doe dat volledig en geef actuele up to date informatie, anders schrijf niks.....
Ik heb dit bericht zojuist ook al geplaatst maar word zomaar verwijderd. Blijkbaar kan men niet tegen opbouwende kritiek
Ikzelf heb dus inderdaad last van brijachtige tot diarree achtige ontlasting. Zelden verstopping. Ik leef verder ook gezond, eet vegetarisch. Wandel elke dag. Bij mij wordt het vooral veel erger als ik me onder mensen begeef. Door spanningen.
Bij pds kan het verstandig zijn om naar je voeding te kijken en misschien wat supplementen te gebruiken. Als je vegetarisch eet kom je eerder stoffen tekort als lysine, carnitine, taurine, carnosine, vitamine B12, zink en ijzer. Dunne ontlasting kan soms een teken zijn van een tekort aan B12. Ook kan er voeding zijn waar je niet zo goed op reageert, zoals een histamineovergevoeligheid. Om het goed uit te zoeken wat jouw lichaam nodig heeft, zou je bijv een goede natuurgenezer kunnen raadplegen.
Het artikel dat je bedoeld is een advertorial van TEVA, hetgeen ook is vermeld.
Er wordt bijvoorbeeld alleen vanuit gegaan dat mensen met PDS last van verstoppingen hebben. Dat is helemaal niet zo. Er zijn ook mensen die last hebben van diarree of brijaachtige ontlasting. Deze opmerking is onjuist. Er staat in het artikel dat ook diarree een van de klachten bij PDS kan zijn.
Uit de tekst van het artikel:
Ook als diarree een belangrijk onderdeel van het klachtenpatroon bij PDS is
Niet moeilijk doen. Het artikel gaat alleen maar over verstopping en wat daar tegen te doen. Behalve die vezels verder geen tips tegen diarree.
@Catootje.
Bedankt voor je antwoord Catootje. Ik slik extra vitamine B12, maar dat maakt totaal geen verschil. Ik slik verder multivitamine. Niet speciaal voor vegetariers, heb dat wel even gedaan maar kreeg daar klachten van. Misschien eens kijken naar een ander merk. Om naar een natuurgenezer te gaan? Dat gaat wat kosten ben ik bang, uitkering...Ik zal eens kijken naar de ander supplementen die je noemt, had ik nog niet van gehoord.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!