- Maickel7 mei 2017 om 20:25
Hoi,
Mijn naam is Maickel ik ben 20 jaar oud en heb al enige tijd last van een spastische darm.
Hiervoor slik ik duspatal, maagzuur remmers en loperomide. Tevens rook ik hiernaast enkele sigaretten per dag. Vrijdagavond kreeg ik plots erg veel pijn in mijn darmen en buik, gevolgd door vermoeidheid en verminderde mijn alertheid. eenmaal in bed beland had ik het erg warm, ik zweette enorm onder mijn twee dekbedden maar mijn lichaam voelde nog steeds kou. Gezien de rumoerige dag had ik de volgende ochtend erg veel last van mijn spastische darmen. Tot half 3 was de pijn te overzien. Daarna heb ik slechts enkele happen eten door mijn keel gekregen en voelde ik mij erg zwak. In de avond was ik even naar vrienden geweest totdat de pijn te erg werd. thuis aangekomen rond 11 uur nam ik hetzelfde aan medicijnen wat ik ook in de ochtend had ingenomen. Dit hield in 2x duspatal, 1x maagzuurremmers en 1x loperomide. Deze avond was ook de laatste keer dat ik ontlasting had, dit was vloeibaar. In de nacht ben ik 6x wakker geworden met enorm veel steken zowel links als rechts in mijn onderbuik en darmen. Vandaag heb ik de hele dag geen ontlasting gehad ondanks 2 zakjes laxerend medicijn en heb ik slechts twee broodjes kunnen eten.
Hebben jullie misschien tips of adviezen voor mij gezien morgen weer gewoon een werkweek begint en ik momenteel praktisch niks kan.groetjes,
Maickel
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
7 mei 2017 om 21:15Moeilijk om daar zo iets over te zeggen.  Je zou eens een ander middel kunnen  gebruiken voor je PDS. Temopocol of Colpermin
ReagerenCatootje8 mei 2017 om 07:04Het kan slim zijn om ook wat aan de oorzaken te doen. Goede voeding is allereerst belangrijk. Dingen eten die jouw lichaam kan verdragen en geraffineerde suikers en witmeelproducten zoveel mogelijk vermijden. Gefrituurde en gepaneerde dingen zijn ook minder gunstig
Bij maagzuurproblemen is dat niet zozeer een kwestie van teveel maagzuur maar eerder een tekort. Daarbij kan de voeding een rol spelen maar ook bepaalde tekorten, zoals magnesium, vitamine B/B12 en zink. Maagzuurremmers verhinderen de opname van allerlei voedingsstoffen, wat het probleem nog erger maakt. Roken zorgt ook voor tekorten in je lichaam en bevordert het ontstaan van ontstekingen. Bij pds spelen er ook tekorten, zoals vitamine D. Niet dat dat soort dingen het meteen oplost maar het kan schelen in je klachten als je het goed aanpakt.
De ademhaling is ook belangrijk. Veel mensen ademen te hoog en te frequent, wat weer een stressreactie geeft in je lichaam. Hypnotherapie schijnt te kunnen helpen bij pds.
Goed voor jezelf zorgen dus, je eens verdiepen in goede voeding en gezondheid, niet in plaats van medicatie maar om je gezondheid te bevorderen, waardoor medicijnen misschien minder nodig zijn.
ReagerenCatootje8 mei 2017 om 07:06Brood kan ook minder gunstig werken bij pds.
ReagerenMaickel8 mei 2017 om 13:02dankjulliewel voor de antwoorden.
Reageren
Het laxerende middel is aangeslagen, echter lukt het mij nog niet om goed te eten zonder direct maagkrampen te krijgen. Vandaag heb ik helaas al thuis moeten blijven van werk.
Hebben jullie nog tips betreft voeding op dit moment. vanmorgen heb ontbeten met vla, blauwe bessen en muesli.John (moderator)
8 mei 2017 om 16:37De blauwe bessen bij het ontbijt waren wellicht niet zo’n goed idee…
ReagerenMaickel8 mei 2017 om 18:28Tot op heden heb ik na het ontbijt slechts 2 kwampaanvallen gehad tot op heden gaat het dus gelukkig beter dan gisteren. Nu begrijp ik uit de vorige reactie dat blauwe bessen geen goed plan waren, heeft u eventueel suggesties voor een ontbijt dat wel goed is?
ReagerenJohn (moderator)
8 mei 2017 om 19:56Yoghurt, Muesli, Cruesli, Cornflakes, Brinta, Havermoutpap
Reageren