Zoeken Vraag het forum

Heftige buikpijn!

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Piet

Hallo,

Ik ben een man van 39 jaar en heb sinds mijn jeugd (vanaf ca. 8 jaar) geregeld last van zeurende buikpijn en van tijd tot tijd ook heftige, onhoudbare krampen.

Deze zeurende pijn en krampen zijn links onderaan het meest voelbaar (dikke darm?) maar het voelt alsof de pijn zich verspreid door de hele buik.
    Als klein kind heb ik allerlei onderzoeken gehad en was de diagnose dat dit waarschijnlijk een spastische darm is (verzamelnaam van problemen aan darmen als een exacte oorzaak niet gevonden kan worden?) maar ook werd aangegeven dat dit hoogstwaarschijnlijk een psychisch probleem is.
    Daarbij moet ik wel opmerken dat ik ook van kleins af aan meerdere psychische klachten heb (dwang, angst, neerslachtig, fobieën etc.).
    Vaak (niet altijd) heb ik deze heftige krampen na gebeurtenissen die afwijken van het normale (uitjes, verplichtingen etc.).

Als ik deze heftige buikkrampen heb kan ik op dat moment niets meer, zoveel pijn doet dit!
    Alleen liggen helpt dan waardoor de pijn langzaam zakt ….

Het heeft altijd een grote rol gespeeld in mijn leven en uiteindelijk ben ik zelfs gestopt met werken bij een baas omdat de angst voor o.a. de buikpijn zo heftig werd dat ik het gevoel had geen andere keuze meer te hebben.
    Inmiddels doe ik op kleine schaal wat werkzaamheden voor mezelf als zelfstandige, wat vrijwilligerswerk en regel ik het huishouden en mijn dochtertje.
    Wat anders dan ik me had voorgesteld maar het werkt het beste zo op dit moment …..

Er zijn altijd periodes in mijn leven dat de klachten wat meer naar de achtergrond gaan en ik ermee kan leven maar de laatste maanden heb ik weer vaak die heftige krampen, zo erg dat ik zelfs niet van huis durf.
    Ook het naar de toilet gaan in die periode is veel vaker (3-6 per dag).
    Het gaat heel ver dat ik in die periodes op ga zien tegen alle verplichtingen (ook de leuke) buiten de deur waardoor de kans dat die heftige krampen dan juist komen alleen maar groter worden (vicieuze cirkel).

Ik zou zo graag willen dat ik iets kon doen als ik van die heftige krampen heb, dit zou me waarschijnlijk een stuk zekerder (en daardoor minder angstig) over dat soort situaties maken.
    Ook kan ik me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit soort klachten.
    Wie herkent zich in bovenstaande klachten??

Inmiddels lees je hier veel over op internet.
    Misschien is het logisch nogmaals vast te laten stellen of er nog steeds niets medisch aan de hand is maar acht de kans hier zo klein op en ben hier ook bang voor, niet weer door die hele molen met de diagnose “spastische darm”.

Wie oh wie kan me helpen …..

P.s. Ik heb mijn best gedaan de problematiek zo duidelijk mogelijk te beschrijven maar mocht ik toch nog op bepaalde vlakken onduidelijk zijn geweest en jullie aanvullende vragen hebben dan hoor ik het graag.

9 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Een spastische darm is heel goed mogelijk.  Zeker gezien je psychische klachten en de zin: Vaak (niet altijd) heb ik deze heftige krampen na gebeurtenissen die afwijken van het normale (uitjes, verplichtingen etc.).  Dat geeft aan dat spanningen/stress hier wel invloed op hebben.  Ik heb er helaas geen oplossing in de zin van genezing voor. Behalve therapie voor je angst/dwang stoornis. Dat zou kunnen helpen.

Voor de krampaanvallen en de pijn zou je de huisarts om Duspatal kunnen vragen.

Reageren
    mkur

Bedankt voor je reactie.

Therapie voor mijn angst/dwang stoornis krijg ik gelukkig al lange tijd maar hoe met deze aanvallen om te gaan komt daarbij niet aan bod.

Het medcijn Duspatal ken ik niet, ik heb het even opgezocht en het verslapt o.a. de spier van de dikke darm.
    Wordt dit vaker gebruikt bij mensen met een spastische darm en kan je dat innemen als je zo’n pijnaanval hebt?

Reageren
    John (moderator)

Duspatal wordt inderdaad voor PDS gebruikt. En ja, je kunt het innemen als je zo’n aanval krijgt.

Reageren
    Anoniem

Bij mij zijn ze nog met onderzoeken bezig. Maar had ook veel last van buikkrampen. Ik heb tempocol gekregen. Neem ik 2x pet dag en buikkrampen zijn over!

Reageren
    Piet

En weet je of dit dan direct merkt?

Reageren
    Piet

Neem je dit standaard 2x per dag of alleen zodra je krampen krijgt?

Reageren
    Catootje

Als je problemen met je darmen hebt en zogenaamde psychische klachten is het misschien goed om je te realiseren dat er een verband kan zijn. Emoties kunnen op je darmen slaan en tekorten en ontregelingen in je lichaam kunnen ook klachten geven.  Zo kan je soms een flinke opkikker krijgen als je wat extra vitamine D slikt dus hoe psychisch is het dan? Zelf heb ik theanine besteld om beter in m’n vel te zitten.

Zo kan je een tekort aan serotonine hebben; een stof die aangemaakt wordt in je darmen. Voor de aanmaak van serotonine en andere neurotransmitters zijn allereerst een goede voeding nodig. Hierbij zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel door snelle suikers te vermijden en bij elk eetmoment ook eiwitten, vetten een vezels te eten.

Ook zijn voor je darmen en de aanmaak van neurotransmitters allerlei voedingsstoffen nodig, zoals magnesium, zink, vitamine B en D en de juiste vetten, zoals omega 3 en gammalinoleenzuur. Je zou daar wat over kunnen opzoeken op internet of een deskundige raadplegen op dat gebied. Dan wens ik je een goede gezondheid toe.

Reageren
    Anoniem

Hallo Piet,

ik neem dit standaard 2x per dag. Als ik wakker word heb ik last van de krampen. Na een uur gaat het werken. Dan helpt het tot aan mijn avondeten. Daarna beginnen de buikkrampen weer. Dan neem ik er na het eten nog 1 in. En dan red ik het tot de volgende ochtend.

ik heb dit voorgeschreven gekregen van de MDL arts.

Reageren
    John (moderator)

@ Piet

Tempocol zou inderdaad een goed alternatief kunnen zijn. Je zou dat kunnen uitproberen. Ze zijn ook zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek. Je mag ze niet samen gebruiken met een maagzuurremmend middel..

Reageren
Reageer op: Heftige buikpijn!
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.