- Medala Thopaz15 september 2012 om 15:29
Hallo.
12 dagen geleden is er bij mij een vats operatie geweest. Na het
bijkomen lig je aan je bed vast aan een luchtpomp aan de muur .
Normaal na een paar dagen is de lucht lek bij je borstvlies
verdwenen en mag de Drain eruit.
Helaas zagen ze dat wanneer ik hoeste, dat er in het water system
borrels kwamen wat aanduid dat er nog lucht lekkage is.Inmiddels heb ik nu een nieuw thorax drainage systeem aan mijn
Drain hangen in plaats van het water lucht systeem aan de muur.
Het is de Medala Thopaz,
een mobiel electrische pomp dat zomer water werkt.Heel mooi want nu kan ik rond lopen terwijl er nog gepompt word.
Helaas blijf mijn top van mijn long hangen en zijn ze nu
bijna 2 weken verder en zit de drain nog steeds in mijn borst.Op het apparaattje kun je de drain FLOW aflezen. In het begin schommelde
het tussen de 220 en 360.
Uiteindelijk bleef het steeds vaker en langer op 0 staan.Dit gaf mij het idee dat ik er bijna was. Want 0 betekent in mijn begrip
dat de long zich had ontplooid.
Toen kwam de longarts en wilde de klemmen op de slang zetten wat naar
mijn idee geen goed plan was en beter leek mn nog 1 dag te wachten.Na overleg overtuigde ze me dat het apparaat op waterslot staat en dat met
die klemmen het herstel niet verder zou beïnvloeden.
Helaas werd ik benauwd en had ik pijn en zijn de klemmen weer verwijderd
en de Medela is weer aan gezet op mijn verzoek.De FLOW schommelt nu tussen de 90 en 210 ml/min en een
moment van 0 word al 2 dagen niet meer bereikt.Waar ik me druk om maak zijn die getallen. De long arts zegt me
dat die getallen er niet toe doen en kijkt enkel naar de röntgenfoto.Ik ben van mening als leek dat een paar dagen gelden ik bijna herstelt
was en de FLOW op 0 zou blijven staan.
Nu na het klemmen van de drain gebeurt dat niet meer.De longarts raakt steeds meer geïrriteerd en zegt me dat die
getallen niks vertellen. Als het moet zetten ze me weer op het oude
waterflessen systeem en mag ik hoesten waar ze daar maar kijken.Kent iemand dit nieuwe drainage apparaat van Medela en was ik
inderdaad op de goede weg met Flow 0 ml/min en een dag wachten
is in mijn geval dan goed?
Of heeft de longarts gelijk en hebben die getallen niks te maken met
het tijdstip om de drain te verwijderen?
Want na 10 dagen word het toch wel eens tijd daar voor,
zegt ze.5 reactiesReagerenthopaz18 september 2012 om 14:10Fabrikant van de Medela thopaz is langs geweest om de grafiek
uit te lezen.
Ook zij kon mij niet uitleggen wat flow 550 en 0 ml/min in houdt.
Sterker nog, het uit lezen op de laptop lukte niet eens.Ik lig nu 15 dagen na de vats operatie nog steeds met een
Reageren
Drain in mn borstkas.
En die getallen op het apparaat,
daar moet ik maar niet op letten.Iemand die meeleest18 september 2012 om 14:20Hai, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ben wel verbaasd dat zelfs een fabrikant met z’n mond vol tanden staat?!
Reagerenthorax20 september 2012 om 16:26Ik heb een mail gestuurd en meteen de volgende dag reactie
via mijn longarts die me alles extra heeft proberen uit
te leggen.
Wat dat betreft heel erg netjes van Medela, bedankt!Nummers geven aan dat er af en toe lucht lekt. Zo kort dat het de
long niet doet inzakken en deze dus vast genoeg zit.Mijn top van de long hangt nog gedeeltelijk, maar het plan is om toch
morgen de drain te verwijderen.Die hoge flow heeft aangegeven dat er nog een lek is,
Reageren
maar de long wel mooi vast blijft zitten.thopaz23 september 2012 om 08:23Dag 20 en nog steeds de drain in mijn lijf. In plaats van het
apparaat op waterslot staat het op een beetje zuigen.
En in plaats van hoge getallen flow geeft het apparaat nu consequent
een flow van 0ml aan.Ik denk (mag wel niet hier) dat het machientje enkel zuigt als er iets lekt.
Jammer, echt heel jammer dat zo een mooi nieuw apparaat niet
volledig wordt begrepen en wanneer ik dat probeer te doen dat me
meteen word afgeraden.
Wat is er mis om een behandeling goed te eindigen?2 weken gewacht dat de flow op een 0ml staat, niet gebeurd. Nu gaan
Reageren
ze een 2e operatie over 3 dagen herhalen.
Maar nu is het op apparaat wel mooi 0ml af te lezen.
Ik heb zo dadelijk een gesprek met de arts en ik hoop dat ik
er iets wijzer van wordt.thorax26 september 2012 om 08:11Inderdaad, de long blijft nog vast zitten nu. Het apparaat geeft
de situatie perfect weer.
Jammer dat de artsen hier niet op letten, of maar mijn idee
mij to weinig hierin betrekken.De top van de long blijft ingezakt. Dit vergroeit met de tijd maar zal
zich niet meer ontplooien.
Al die tijd is mij gezegd dat dat na verloop van tijd wel zou gebeuren,
nu inneens niet en dat zou heel normaal zijn. De lucht in de top
kan namelijk niet weg door de drain, die practisch in mijn tepel zat.Jammer dat na een vats operatie de long niet optimaal is. Ik hoop dat
Reageren
ik nooit meer terug kom voor een pneumothorax.