Zoeken Vraag het forum

Tijdens en na het sporten raar gevoel

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik voetbal heel veel en ben sinds een paar maanden ook terug bezig met hardlopen. Vorig jaar heb ik een dubbele operatie ondergaan (Fasciotomie) en heb ik een jaar niet kunnen sporten. Nu ben ik dus sinds mei terug bezig met hardlopen. Nu zijn de trainingen opnieuw op het veld begonnen en zit ik met een vreemd probleem. Ik ben wel redelijk getraind en had in het begin geen last maar nu geraak ik snel buiten adem (bij een kleine inspanning) nu vandaag ook weer. De training is meer dan 2 uur voorbij maar ik heb het gevoel dat mijn hartslag nog steeds +100 is. Ik heb ook zo een zwaar gevoel net onder mijn keel alsof er een steen in mijn luchtpijp zit. Ik geraak hierdoor ook zeer moeilijk in slaap na een inspanning. Daarbij komende durft mijn hartslag na een inspanning soms heel goed voelbaar te zijn (zowel pols als hals) en soms een beetje weg te vallen (minder goed voelbaar). Ik maak me wel een beetje zorgen. Ben trouwen 21-jaar oud.

3 reacties
    Reageren
    Mireille

Mijn eerste eenvoudige reactie zou zijn dat jouw lichamelijke conditie door de lange inactiviteit enorm achteruit gegaan is. Ik zou je adviseren naar een sportschool te gaan en een heel gericht programma te volgen waarmee jij jouw conditie voorzichtig weer op het oude gezonde niveau brengt. Ondertussen kun je dan goed voelen of alles wel klopt in jouw lichaam. Als de operatie al zo lang geleden is, vind ik het niet logisch te denken aan trombose, maar dat kan alleen een arts vaststellen die je kan onderzoeken. ga bij twijfel dus gewoon even naar de huisarts voor een onderzoekje aan de longen en het hart met behulp van een stethoscoop. Dan weet je zeker wat er aan de hand kan zijn. Ik denk dat je gewoon een hele slechte conditie hebt overgehouden na jouw operatie aan het compartimentsyndroom…

Reageren
    Anoniem

Zou best kunnen maar ik heb wel een uitermate goede voorbereiding gehad (met inclusief loopwedstrijd etc). Toen had ik er geen last van het is eigenlijk slechts begonnen een 2-3 tal weken geleden toen begon het allemaal wat stroever te lopen. Zou ook het feit dat ik op hoogte gaan trainen ben (+2000m) invloed kunnen hebben? Dit deed ik de periode tussen 20 juli en 1 augustus.

Reageren
    Rijn

Hoogte trainingen hebben in de regel een positief effect op de conditie, zeker wanneer deze trainingen met beleid en onder leiding van een medisch persoon staan. Omdat jou ervaringen opvallend zijn en omdat je er zorgen over maakt, zou ik gewoon even naar de huisarts gaan.

Reageren
Reageer op: Tijdens en na het sporten raar gevoel
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.