Zoeken Vraag het forum

Onregelmatige hartslag direct na zware inspanning

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo, ik ben een man van 30 jaar en vrij sportief.

Ik merk dat ik na een zware inspanning (cardio/fietsen) last krijg van een onregelmatige hartslag. Dit krijg ik direct nadat ik stop en als mijn hartslag wat lager wordt wordt het weer normaal.
    Het voelt alsof hij een aantal keer even stilvalt en daarna heel snel gaat kloppen, dan weer langzamer wordt, stilvalt en weer heel snel ongeveer 20 slagen. Dit gebeurt een paar keer meteen als ik stop na maximaal gefietst te hebben voor 10 minuten.
    Ik voel dit als ik aan mijn borst voel.
    Als ik daarna krachttraining doe wordt ik weleens erg duizelig alsof ik bijna flauwval.

Kan dit komen door een slechte ademhaling?
    Ik in rust vaak hartoverslagen overigens te wijten aan stress.

2 jaar geleden en 3 jaar geleden heb ik een fietstest gehad vanwege druk op mijn borst tijdens sporten. Hier kwam niets uit, maar ik had het idee dat ik beide keren niet die vreemd stoppen en versnellingen had..

6 reacties
    Reageren
    Tandor1

De ademhaling zou de oorzaak kunnen zijn.
    Het is mogelijk dat je door verkeerde ademhaling gaat hyperventileren. Dat kan wat vreemde klachten opleveren.

Soms kan het idd aanvoelen alsof je hart overslagen heeft. Als je een hartritmestoornis zou hebben, zou je dat ook veel vaker in rust moeten ervaren. Mede het feit dat je dit alleen na inspanning hebt doet mij eerder aan hyperventilatie klachten denken. Ook de klachten na krachttraining zijn wat dat betreft ook herkenbaar.

Daarbij geef je zelf al aan dat je het gevoel hebt ook in rust overslagen te hebben door stress. Ook stress kan dus hyperventilatie veroorzaken.

Ik denk dat je je ademhaling beter onder controle moet krijgen door in plaats van te hijgen tijdens inspanning rustig proberen door te ademen.
    Je kunt ook naar een fysiotherapeut voor specifieke ademhalingsoefeningen

Reageren
    Anoniem

Zojuist nog een akelig moment gehad tijdens cardio’en. Bij maximale belasting (bijna mijn maximale hartslag) kreeg ik ineens steken vanuit mijn linkerborst. Het leek alsof deze steken doortrokken naar mijn onderrug maar dat was moeilijk te plaatsen.

De steken kwamen om de 5 seconden, toen ik stopte trok het na een aantal minuten pas weg.

Ik probeer deze steken op te roepen nu door diep in te ademen of veel mijn bovenlichaam te bewegen maar dan voel ik het niet..

Reageren
    Tandor1

Ik zou ook maar niet proberen die steken op te roepen. Je loopt het risico daardoor dus te gaan hyperen.
    Dat de steken om de 5 seconden kwamen geeft volgens mij aan dat er dan toch iets mis gaat met je ademhaling en niet je hart.
    Nogmaals ga naar een fysiotherapeut, die kan nl (dan onder begeleiding) ervoor zorgen dat je gaat hyperventileren en dan kun je kijken of de klachten vergelijkbaar zijn. Niet zo handig om dat nu op eigen houtje te doen. Je moet er nl ook weer snel uitkomen. De fysio heeft daar dan oefeningen voor.

Reageren
    Anoniem

De steken waren niet precies om de 5 sec. ook soms om 10 sec.

Overigens ben ik dezelfde persoon als degene met de onderbeen klachten url=http://www.dokter.nl/forum/spieren-pezen-botten-gewrichten/356593-bolletjes-in-bovenarm]hier[/url]

Reageren
    Anoniem

[url=http://www.dokter.nl/forum/spieren-pezen-botten-gewrichten/356593-bolletjes-in-bovenarm]hier dus[/url]

Reageren
    Tandor1

Okay,

Als ik dit dus combineer met de andere klachten, dan zou het toch kunnen zijn dat er iets niet goed met de bloedtoevoer cq de zuurstofvoorziening. De vraag is of het dan je bloedvaten zijn of je ademhaling. Misschien toch raadzaam om het grondig te laten onderzoeken.
    o.a. het zuurstofgehalte van je bloed en dan eventueel een vaatonderzoek. Ook de fysiotherapeut blijft een optie.

Reageren
Reageer op: Onregelmatige hartslag direct na zware inspanning
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.