- Imke6 oktober 2010 om 07:18
Sinds vorige week ben ik heel erg verkouden. Moet veel mijn neus snuiten overdag. ’s nachts zit deze verstopt.
Sinds 2 dagen moet ik ook heel erg hoesten. Net zo’n hoest met kriebels die maar niet over wil gaan, waar je in blijft hangen.
’s Ochtends valt het mee, maar in de loop van de dag wordt ik steeds benauwder en krijg ik een piepende in en uit ademing.
Met vlagen heb ik koorts, en in de nacht heb ik een extra kussen onder mijn hoofd zodat ik wat meer rechtop slaap, omdat ik anders aan het hoesten blijf.
Nu heb ik mijn huisarts gebeld, maar kan ik pas vrijdag terecht, waarvan ik niet echt het nut meer inzie…
Heb ik gewoon een verkoudheidje of heb ik een longontsteking?
Wachten tot vrijdag met de huisarts of kan ik nu al wat ondernemen?3 reactiesReagerenbrenda A6 oktober 2010 om 14:52beetje raar een huisarts waar je zo lang moet wachten, maar gelukkig gaat een verkoudheid en zelfs een infectie meestal vanzelf over.
Reageren
wat je beschrijft lijkt wel op bronchitis, hoest je ook slijm op?
als je koorts de hele dag blijft en boven de 38,5 uit komt dan is er meer aan de hand dan een verkoudheid, dan zou je even kunnen overleggen om eerder te komen.
je kunt het dus nog even aan zien, als het vanzelf overgaat dan is dat toch het beste, anders krijg je een antibioticakuur, en die moet je ook niet teveel krijgen in je leven.
dus goed in de gaten houden of het erger wordt, anders kun je wel ff afwachten. Neem zelf wat hoestdrank, voor kriebel en vastzittende hoest en leg een opengesneden ui op je nachtkastje.
beterschap, BrendaPrem7 oktober 2010 om 18:57Ik begrijp de huisarts wel, want de symptomen die je hier beschrijft passen goed bij een virale bovenste luchtweg infectie die in principe vanzelf weer overgaat met een dag of 10. Symptomen van een onderste luchtweg infectie lijken er nu niet te zijn (benauwdheid, kortademigheid en een snelle en oppervlakkige ademhaling), dus een paar dagen de klachten aanzien is niet vreemd.
ReagerenAnoniem7 oktober 2010 om 19:54Lees ook de patiënten informatie van het Nederlands Huisartsen Genootschap over:
Verkoudheid
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenfolders/NHGPatientenfolder/PF13.htmVerkoudheid
Reageren
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBR8a.htm