- anoniem20 maart 2010 om 23:47
ik ben vanmiddag met mijn zoontje naar het ziekenhuis geweest omdat hij 4 dagen koorts heeft (39,1) en veel hoest,
de arts had hem gecontroleerd en hoorde geroggel,gepiep in zijn longen hij zag ook dat de binnenkant van 1 oor rood is, nu heeft hij een antibiotica kuur voor geschreven (amoxicilline 125 ml) hij vertelde mij dat mijn zoontje een verkoudheid op zijn longen heeft,
na wat lezen op internet lees ik overal dat antibiotica niet tegen een verkoudheid helpt alleen als er bacterien zijn, wat bedoelt de arts met een verkoudheid op de longen?
groetjes
7 reactiesReagerenAnoniem21 maart 2010 om 02:01Verkoudheid op de longen is een beschrijving in lekentaal voor een reactie in de longen.
Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. Kinderen ontwikkelen door de infectie met dergelijke virussen hun weerstand. Op den duur kunnen deze infecties door het lichaam zelf bestreden worden.
Waarschijnlijk heeft uw zoontje een veelvoorkomende bovenste luchtweg infectie gehad. U vertelt dat een oortje is aangedaan. Waarschijnlijk is deze indringer afgedaald naar de longen; een zogenoemde lagere luchtweginfectie.
Doordat de weerstand door de infectie verlaagd is, hebben bacteriën meer kans om misbruik te maken van deze verzwakking.
Vandaar dat er met een breedspectrum antibioticum wordt behandeld om zoveel mogelijk verschillende mogelijke oorzaken ineens met hetzelfde middel te bestrijden.
De behandeling is ingesteld op basis van de symptomen en de inschatting van de behandelend arts. Ten eerste om een eventuele bacteriële infectie te bestrijden, maar ook om uitbreiding of een superinfectie van een bacterie bovenop de virale infectie te voorkomen. Omdat een uitgebreide longonsteking meer schade oplevert en lastiger te behandelend is, wordt er nu al flink ingegrepen.
Reagerenanoniem21 maart 2010 om 16:53oke dankje voor je reactie.
hij heeft nu dus antibiotica maar ik krijg het niet na binnen en als het eenmaal in zijn mond zit spuwt hij alles weer uit, hij krijgt meschien van de 5 ml die hij moet iets van 2 a 3 ml binnen de rest heeft hij uitgespuwt.
hij krijg dus niet de hele kuur binnen, wat moet ik nu doen?
ReagerenAnoniem21 maart 2010 om 17:32Kinderen jonger dan 6 jaar moeten bij voorkeur worden behandeld met amoxicilline/clavulaanzuur
Reageren
orale suspensie (in fles of sachets).anoniem21 maart 2010 om 17:39oke
mag ik dan deze antibiotica bij het drinken in de fles doen?
hij heeft vloeibaar amoxicilline
ReagerenAnoniem21 maart 2010 om 17:47Nee, dat kan niet.
Amoxicilline orale suspensie wordt via de mond ingenomen.
Voor gebruik dient de suspensie goed geschud te worden. Met behulp van het bijgeleverde maatbekertje kunt u de juiste dosis afmeten.
Aan baby’s wordt de voorgeschreven dosis zonder verdunnen toegediend.
Achteraf kunt u een fles melk of thee geven.
ReagerenMia21 oktober 2017 om 16:50ik heb ook al 4 dagen benauwdheid en slijm in keel. ik vermoed ook dat ik een verkoudheud op de longen heb. ventolin werkt niet. Is het genoeg om gewoon te stomen? gaat dat dan vanzelf over?
ReagerenJohn (moderator)
21 oktober 2017 om 16:57Waarom gebruik je Ventolin? Bij een verkoudheid gaat dat niet helpen
Reageren