- Elisa21 april 2026 om 12:49
Hoi allemaal, ik loop al jaren rond met iets waar ik nu eindelijk wel eens de oorzaak van wil weten. Het gebeurt echt altijd alleen na het eten en nooit op een ander moment van de dag. Meestal begint het als ik al een tijdje aan het eten ben, vooral als het eten pittig, sauzig of vettig is, maar soms gebeurt het ook gewoon bij een normale maaltijd.
Op dat moment krijg ik een hele harde hoest die volledig automatisch gaat. Mijn lichaam doet het gewoon zelf en ik kan het niet tegenhouden. Ik voel die hoest heel sterk en “knapperig” midden in mijn borst, maar soms zit het ook alleen in mijn keel of op beide plekken tegelijk. Er komt dan ook altijd slijm mee omhoog uit mijn keel. Het gekke is dat ik verder helemaal geen last heb van maagzuur of een branderig gevoel, het is echt puur die krachtige hoestreflex en dat slijm dat uit het niets lijkt te komen na een tijdje eten.
Ik heb dit dus al jaren en vraag me af of meer mensen dit herkennen en of zij weten wat dit precies is. Komt dit nou uit mijn longen of is het een reactie van mijn zenuwen of slokdarm op het eten? Ik hoor heel graag of iemand hier ervaring mee heeft.1 reactieReageren
Peter (huisarts)
22 april 2026 om 17:21Als het enkel na het eten is lijkt het mij toch een reflux klacht: men noemt het dan “gastric astma”. Een prikkelhoest door prikkeling van de slokdarm. Je kan dit behandelen/ uittesten door eens een periode (2 -4 weken bv) een maagzuurremmer in dubbele dosis te gebruiken.
Reageren