Zoeken Vraag het forum

Krimpt je blaas als je hem nooit vol laat worden (zoon 12jr)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik maak me daar ongerust over omdat hij als hij onderweg is bijna niet drinkt en overal naar de WC gaat. Reden hiervan is klein ongelukje een jaar geleden bij schoolreisje. Stelde niets voor maar paar meisjes plaagden dat hij “in zijn broek had geplast”. Hij had het juist heel lang op weten te houden, maar was net iets te laat op de WC dus snap niet waar ze zich druk over maken.Ik ben bang dat hij nu het omgekeerde gaat bereiken en de blaas juist kleiner wordt. Ik vond daar verder niets over dus stel de vraag maar hier.

16 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De blaas wordt daardoor niet kleiner. Maar niet drinken is wel minder.
    Hij zou toch van dit angstprobleempje af moeten. Overleg het eens met de huisarts en laat verwijzen naar een psycholoog.

Reageren
    Anoniem

Dat angstprobleempje lijkt me een goede analyse van de oorzaak.Hij is ook een beetje verlegen; Niet erg maar net genoeg om te laat te melden dat hij een urgentie had en die meiden vinden het ook leuk om er af en toe weer een grapje over te maken om hem verlegen te krijgen. Er zit geen echte kwaad in – ze zijn dol op hem, een zelfs beetje meer dan dat -maar daardoor slijt het niet snel genoeg. Ik ben gerustgesteld dat hij niet contraproductief bezig is en dat het dus niet erg is dat hij iedere wc die hij tegenkomt ingaat. Hoop dat ik hem er toe kan krijgen normaal te gaan drinken. Psycholoog even wachten. Is zwaar woord waardoor probleempje eerst probleem wordt. Eigenlijk is er gewoon niets aan de hand. Wie moet er echt nooit zo erg dat de WC een keertje te laat kwam…..ik steek mijn vinger niet op.

Reageren
    Anoniem

Vergeet je helemaal te bedanken Tandor met deze dus! Overigens zei moeder van leukste meisje me nog dat hij het beter kon toegeven en/of er zelf over beginnen. Zit misschien ook wat in maar daar is mogelijk die psycholoog voor nodig. Groeten Anneke (vul netjes mijn naam in maar wordt toch anoniem)

Reageren
    John (moderator)

Hallo Anneke,

[quote]Psycholoog even wachten. Is zwaar woord waardoor probleempje eerst probleem wordt. Eigenlijk is er gewoon niets aan de hand.[/quote] Er is natuurlijk wel iets aan de hand. Hij durft niet te drinken als er geen WC in de buurt is. Hij bezoekt ieder toilet omdat hij bang is om in zijn broek te plassen..

Zijn blaas zal daar niet door krimpen. Maar het kan wel gevolgen hebben. Zijn blaas “verleert” om grotere hoeveelheden urine vast te houden. Daardoor kunnen de signalen om te moeten plassen minder worden. Zijn sluitspier kan er zwakker van worden. De gevolgen daarvan op langere termijn kun je dan wel bedenken.

Hij moet zo snel mogelijk weer leren vertrouwen op zijn blaas, zijn sluitspier en de signalen om te moeten plassen.

Daarnaast is te weinig drinken ook schadelijk voor de gezondheid.

“Psycholoog” is een beladen woord. Ten onrechte.. Dit heeft vaak tot gevolg dat mensen eigenlijk te laat naar een psycholoog gaan en dus wachten totdat een probleempje een echt probleem wordt. Daarmee dan dus ook moeilijker om eer vanaf te komen.

Als het voorval een week geleden was gebeurd, had ik waarschijnlijk gezegd: Ach dat gaat wel over. Kijk het even aan.

Maar hij heeft er inmiddels toch al een jaar last van.

Volwassenen kunnen zo’n voorval makkelijk relativeren. Een ongelukje kan gebeuren. So what
    Maar in de beleving van een tiener/puber is dat een heel ander verhaal. Ze zijn al wat onzekerder over hun eigen lichaam en van alles en nog wat, de hormonen spelen ook nog op en dan krijg je er ook nog zoiets bij.
    Onderschat de impact niet…..

Je kunt natuurlijk zelf proberen om hierover met hem te praten en te kijken of hij het kan laten varen, maar wacht niet te lang.

Reageren
    Anoniem

Dat was dus precies waar ik bang voor was en dan is de kans als hij het een keertje lang op moet houden groot dat hij het in zijn broek doet. En dat is dan natuurlijk nooit bij ons thuis of in onze auto maar altijd bij anderen. Ik had je uitleg verkeerd begrepen Sorrie, maar bedankt dat je me wakker maakt. Ik heb het er met wat moeite toen helemaal uitgekregen hoe het nou kon gebeuren Hij heeft daar zeker een uur met volle blaas gezeten, waarvan ca halfuur met de angst dat hij het in zijn broek zou doen. Pas toen dat echt dreigde te gebeuren heeft hij aan de bel getrokken. Maar net te laat, dus wel te laat. Had vrij veel cola gedronken en niet naar WC geweest. Er lijkt mij dus echt niets aan de hand met zijn ophouden, dat blijkt ook uit dat het het enige ongelukje na zijn 4e is. Moet hem dus duidelijk maken dat er niets mis met zijn blaas is. Kan een arts dat meten ofzo? als hij twijfelt aan mij. Misschien altijd beter. En dan ook nog uitleggen dat hij het zo niet beter maakt. Moeilijk -pubert wat inderdaad – maar er zijn ergere dingen. Wou inderdaad dat het mijzelf was overkomen.

Reageren
    John (moderator)

Er is niets mis met zijn blaas. Dat ongelukje was een logisch gevolg. Er zijn topics hier op het forum van volwassenen die dat overkomt. Je kunt lang ophouden, maar er komt een moment dat die blaas zich ledigt. En dat hou je dan niet meer tegen.

Hij moet ervan overtuigd raken dat er niets aan de hand is en gewoon op zijn blaas en de signalen vertrouwen. Hij kan dat zelf een keer testen op een dag dat hij thuis is. Gewoon drinken en niet naar de Wc gaan totdat er daadwerkelijk aandrang is. En dat is eigenlijk de enige goede test.

Reageren
    Anoniem

Dat lijkt een goed plan Tandor. Ik heb het met hem besproken en ook doorgvraagd. De angst om nog een keer in die situatie te komen lijkt het enige probleem. Zijn blaas lijkt prima gezien dat hij het nog zo lang en zoveel heeft opgehouden. Hij noemt het nog steeds wel anders ipv in mijn broek geplast. Afgesproken dat hij dat gewoon toegeeft want dat was het. Zodra hij thuis is gaat hij gewoon drinken en glas extra en pas naar de wc als het dringend is. Kijken we even aan en dan smorgens weer normaal en zo verder. Nou afwachten dus.

Reageren
    John (moderator)

Ga zo maar eens van start…..

Reageren
    Anoniem

Bedankt Tandor,
    Hij zit er positief in. Snapt ook dat het niet alleen door het drinken en het vergeten om eerst naar de wc te gaan komt. Als je zowat een uur wacht voordat je hulp gaat halen en het eigenlijk al te laat is kun je ook niet verwachten dat ze je nog kunnen helpen. Dat zal hij voortaan wel beter inschatten.

Reageren
    Anoniem

Ik bedoel hij leert snel is heel intelligent maar zo naief en nonchalant. Moest dus allang zo nodig dat hij angst had het niet op te kunnen houden. Doet dan helemaal niets. En is dan helemaal verrast als dat gebeurt. Daar kan ik dan niet bij. Maar goed als hij meer gaat drinken is het belangrijkste gewonnen. Groeten van Anneke

Reageren
    John (moderator)

[quote]Moest dus allang zo nodig dat hij angst had het niet op te kunnen houden. Doet dan helemaal niets. En is dan helemaal verrast als dat gebeurt. Daar kan ik dan niet bij. [/quote] Dat past toch wel een beetje bij zijn leeftijd..hij zit in zo’n overgangsfase.. Dat gaat weer over en dan duiken er weer andere dingen op..

Reageren
    Anoniem

Nou dat is dus maanden prima gegaan. Niet meer voor niks naar de WC en goed drinken en gisteren natte broek. Hij kon er weer niet veel aan doen maar twee keer in anderhalf jaar is teveel. Misschien moet het toch maar onderzocht worden.

Reageren
    John (moderator)

Wat was deze keer de oorzaak?

Reageren
    Anoniem

Hallo Tandor,
    Nu ook weer een samenloop van dingen waar jij en ik het net wel gered hadden en hij net niet. Ik heb de schuld op me genomen omdat ik niet snel genoeg een oplossing vond maar hij meldt het eigenlijk wel laat. Groet Anneke

Reageren
Reageer op: Krimpt je blaas als je hem nooit vol laat worden (zoon 12jr)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.