- Anoniem1 december 2015 om 01:03
Met de winter in de aantocht hebben onze zonen van 2 en 4 regelmatig last van hoesten.
Als ze ’s nachts een hoestbui krijgen geeft mijn vrouw ze nurofen of perdolan siroop. Ze beweert dat dit verzachtend is.
We hebben ook siroxcyl hoestsiroop maar dat geeft ze liever niet want dat zou niet mogen ’s nachts.
Doch ben ik van mening dat ze voor hoesten beter een hoestsiroop krijgen ipv pijnstillers, en al zeker geen nurofen.
Ondertussen blijven ze wel verder hoesten.
Wie weet raad?
Mvg, D.
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
1 december 2015 om 10:00Nurofen en Perdolan zijn pijnstillers met een ontstekingsremmende werking.
Het zijn pijnstillers en koortswerende middelen. Niet geschikt tegen hoestklachten.
Veelvuldig gebruik is sowieso belastend voor lever en nieren. Ibuprofen (Nurofen) is daarnaast ook nog belastend voor de maag. Tegen het hoesten helpen ze in ieder geval niet. Misschien slapen ze er wel wat beter van door…..De Siroxyl zou inderdaad een betere keuze zijn. 2 x per dag. 1 x ’s ochtends en 1 x voor het slapen gaan. Voor een betere nachtrust wat hoesten betreft, zou het beter zijn om een halve ui, bestoken met 8-10 kruidnagels naast het bed van de kinderen te zetten. Dit dempt namelijk ook de hoestprikkel. Ik kan geen aanwijzingen vinden dat dit ’s nachts niet gegeven zou mogen worden. Wel overdag de kamer even luchten.
Een nog betere hoestsiroop voor kinderen kan zelf worden gemaakt.
Reageren
Snipper een halve uien doe die in een kommetje. Vul het kommetje af met bruine (basterd) suiker. Laat dit een halve dag of een nacht staan. Vis met een vorkje de overgebleven stukjes ui eruit. 3 x per dag een lepel geven. Dat kan ’s nachts als dat nodig zou zijn.Anoniem1 december 2015 om 13:05Hartelijk dank voor uw antwoord.
Klopt het dat we beter enkel nurofen of perdolan geven wanneer er koorts mee gemoeid is?
Verder versta ik dat we gerust voor het slapengaan siroxcyl mogen geven? Mag dit in het midden van de nacht ook? (vooral bij kind van 2)
Ik ga zeker dat recept eens proberen te maken!
De ui naast het bed doen we al maar zonder de kruidnagel, heeft dit een bijkomende werking?
Mvg, D.
ReagerenJohn (moderator)
1 december 2015 om 14:12Bij koorts het liefst alleen Perdolan.(Paracetamol) Het minst schadelijk.
Siroxyl mag inderdaad gerust voor het slapen gaan worden gegeven.
Omdat de siroop toch enige tijd nodig heeft om werkzaam te zijn, heeft het weinig zin om die midden in de nacht te geven.
Kijk naar de dosering in de bijsluiter. Gebruik het 2 x per dag.. Dat zou eigenlijk voldoende moeten zijn en is tevens de maximale dosis.Door de kruidnagel in de ui te steken, komen er ook etherische dampen vrij van de kruidnagel die bijdragen aan het dempen van de hoestprikkel
De siroop van ui en bruine suiker kan gerust ’s nachts worden gebruikt. En die werkt prima.
ReagerenAnoniem1 december 2015 om 15:14Bedankt Tandor,
Laatste vraagje, bedoel je dan dat we beter nurofen mijden en helemaal voor niets gebruiken? Momenteel is dat onze “oplossing” voor veel kwaaltjes bij de kinderen…
Mvg, D.
ReagerenJohn (moderator)
1 december 2015 om 16:35Persoonlijk ben ik niet voor Ibuprofen. En zeker niet bij jonge kinderen.
Reageren
Bij kinderen van deze leeftijd zou paracetamol net zo goed moeten werken. Als siroop(Perdolan) of als zetpil.