Zoeken Vraag het forum

kind vaak ziek,moe, bleek, puntbloedingen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Valentien

Petechiën bij kinderen dienen te worden beoordeeld binnen de klinische context. Petechiën kunnen bij optreden als gevolg van onschuldige, maar daarom niet minder vervelende, virale infecties. Sosm wijzen petechiën bij kinderen op een ernstige ziekte, zoals hersenvliesontsteking, leukemie, of van trombocytopenie, een tekort aan bloedplaatjes.

Ik mag aannemen dat hier uitgebreid en zorgvuldig is naar gezocht. Daarom begrijp ik jullie ongerustheid en zorg, maar kan ik mij goed vinden in de diagnose van de artsen die jouw kind hebben onderzocht, namelijk dat er sprake is van een vervelende samenloop van omstandigheden en dat het uiteindelijk een onschuldig virus blijkt te zijn.

Kinderen maken veel ziekten door aan de hand waarvan het immuunsysteem zich ontwikkelt om later in het leven goed beschermd te zijn tegen allerlei infectieueze invloeden van buitenaf. Het lijkt erop dat jullie kinderen zich momenteel zeer sterk aan het ontwikkelen zijn. Natuurlijk zien jullie de kinderen liever gezond en blij spelend, maar deze ontwikkeling is zowel nuttig als noodzakelijk.

Houd een moederlijke vinger aan de pols en als jullie meer zekerheid willen, raadpleeg gerust een arts, maar leg je ook neer bij herhaalde adviezen die steeds in dezelfde richting wijzen. Zolang je alarmsymptomen in de gaten houdt, en op basis daarvan direct ‘aan de bel’ trekt, dan doe je het volgens mij als moeder goed, en help je je kind daar waar het hulp nodig heeft, en laat je jouw kind zich ontwikkelen waar het dat alleen moet doen.

Francine

Lijst van mogelijke oorzaken van petechiën bij kinderen:

Aandoeningen van het beenmerg waar de aanmaak van bloedcellen plaatsvindt; caverneus hemangioom; malaria; congenitale syfilis; knokkelkoorts; tekort aan foliumzuur; aandoeningen aan de milt; leukemie; hersenvliesontsteking; metabole stoornissen; necrotiserende enterocolitis; neonatale RDS (Respiratory Distress Syndrome); HUS-syndroom; osteopetrose; bloedvergiftiging, trombocytopenische purpura; uremie; vasculitis; vitamine B12 tekort en andere zeer zeldzame aandoeningen.

Meestal zijn petechiën een teken van een virale infectie, soms, en daar dient met nadruk op te worden gelet van hersenvliesontsteking (lees: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGZiektebeschrijvingen/NHGZiektebeschrijving/Z064.htm)

Reageren
    Anoniem

Lees de patiënteninformatie van het Nederlands Huisartsen Genootschap over Kinderen met Koorts
    http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenfolders/NHGPatientenfolder/PF23.htm

Reageren
    Jasmijn

Bedankt voor alle reacties,
    Mijn vraag hierop is dat het zou betekenen dat mijn zoon binnen 3 maanden tijd vijf maal een virus heeft gehad met iedere keer Petechiën.
    Is dit niet een beetje erg vaak? Of maak ik me te ongerust?

Reageren
    Koen

Ofwel hij heeft een verhoogde gevoeligheid voor bloedvatschade. Per slot van rekening zijn petechiën een gevolg van kleine gaatjes in de bloedvatwand waardoor op plekjes bloed in het bindweefsel kan treden vanuit de kleine bloedvaatjes. Ofwel, er is meer aan de hand. En als je het mij vraagt zou ik toch graag meer willen weten, en alles graag goed onderzocht willen hebben. Vijf keer in korte tijd is haast geen toeval en zou goed iets anders kunnen zijn dan het bovengenoemde onschuldige virusje. Is echt alles uitgesloten, ook zeldzame aandoeningen? Bent u al bij een kinderarts geweest die dit zorgvuldig heeft beoordeeld, of is dit de mening van de huisarts, die meer basale kennis heeft, en u hier het beste bij kan begeleiden. Bespreek met de huisarts de noodzaak van een verwijzing naar een kinderziekenhuis. Bovendien, waar bevinden de petechiën zich, en is deze locatie immer dezelfde geweest?

Reageren
    Anoniem

Bij de meeste kinderen met koorts en petechiën wordt de oorzaak niet achterhaald en wordt het verschijnen van de puntbloedinkjes toegeschreven aan virale infecties.

Ruim 90% van de kinderen met koorts en petechiën hebben geen hersenvliesontsteking. Toch is het altijd belangrijk bij kinderen met koorts en petechiën hersenvliesontsteking uit te sluiten gezien het ernstige beloop van deze infectie, en de daarme samenhangende noodzakelijk vroege behandeling om verspreiding van deze meningococcen infectie te stoppen.

Bekijk hier op welke wijze artsen deze symptomen analyseren en beoordelen: http://www.rch.org.au/clinicalguide/cpg.cfm?doc_id=5270

Reageren
    anoniem

Is er weleens aan de diagnose Henoch Schönlein gedacht?
    Bron: wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Purpura_van_Henoch-Sch%C3%B6nlein

Reageren
    Tessa

Heb je je kind (en jezelf) al laten onderzoeken op coeliakie (glutenintoleratie)? Vitamine B12 tekort en ijzertekort komt vaak voor bij deze ziekte en is genetisch. Meeste mensen worden mager maar andersom kan ook! Het kan vele vormen aannemen. Succes!

Reageren
    Fiona

Mijn dochter is bijna 6 en over het algemeen een gezonde, sterke meid. Wel is in de afgelopen jaren gebleken dat ze gevoelig is voor petechien. Ze is een paar keer ziek geweest en kreeg toen gelijk petechien over het hele lichaam. Nu zag ik vanmorgen dat ze er een heleboel had rond haar ogen vandaar dat ik aan het googelen ben gegaan. Een goede verklaring las ik net elders, ze is gisteren volop aan de rekstok aan het spelen geweest en heeft veel ondersteboven gehangen. Omdat ze blijkbaar gevoelige haarvaten heeft is dit dan het resultaat.
    Verder voor Susanne: ik hoop dat het inmiddels goed gaat met je zoon, met mijn medische achtergrond durf ik wel te zeggen dat wisselende bloedsuikers in de kraamtijd, een anti-D injectie en diabetes of hoog cholesterol niets te maken kunnen hebben met de beschreven klachten.
    Succes!

Reageren
    Suzanne

Ik weet niet hoe oud dit bericht is en ik hoop dat het inmiddels beter gaat met uw zoon. Maar ik wil toch nog even kwijt dat het er op lijkt dat uw kind iets binnen krijgt waar hij niet tegen kan (gluten, koemelk). Bij een bioresonantie therapeut kan u laten uitzoeken wat het is. sterkte.

Reageren
    Anoniem

Misschien heeft u het al gedaan, maar laat de huisarts even een check doen op vitamine B12!
    Groet,
    Theo

Reageren
    salma

Mijn zoontje ziet er ook wel bleek uit.
    Nu ik dit allemaal lees krijg ik wel rillingen over mijn lijf. Nu heb ik de neiging om ook de arts te vragen voor bloed onderzoek.
    Mijn zoontje is ook nog autistisch.
    Omdat hij haast niets aangeeft of hij pijn heeft etc maak ik me nu best wel druk. Denk dat ik dezer dagen de huisarts erover bel

Reageren
Reageer op: kind vaak ziek,moe, bleek, puntbloedingen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.