Zoeken Vraag het forum

Tekenbeet?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hoi,

Is dit een tekenbeet? Mijn dochter heeft een rode plek op haar arm. Er lijkt een puntje in het midden te zitten. Ik heb geen teek waargenomen. Vanmiddag ook nog gecontroleerd en toen niks gezien. Afgelopen weken niet grondig onderzocht maar ook niks opgemerkt. Als dit mogelijk een EM is hoe snel moet ik dan naar de dokter met haar? Nu? Vanavond?

16 reacties
    Reageren
    Anoniem

De foto

Reageren
    Anoniem
    Suus

Geen foro, bel morgen even de huisarts en vraag die er naar te kijken.

Reageren
    Anoniem

Foto upload lukt niet

Reageren
    anoniem

nieuwe poging. hierbij een foto

Bijlagen:
    Reageren
    anoniem

foto 2

Reageren
    Suus

Aan de hand van een foto kun je niet goed beoordelen of het een tekenbeet of andere insectenbeet is.
    Als het morgen niet weg getrokken is, bel dan even de huisarts.

Reageren
    Anoniem

Ga ik doen. Dank voor de snelle reactie!!

Reageren
    Anoniem

Hoi. Ik kom weer op de lijn. Ik heb vanochtend de ha gebeld en ik mocht een foto sturen. Ze vermoeden een beet van een mug of een andere insect. Een tekenbeet heeft immers een ronde kring. Nu stelt dit mij niet helemaal gerust. Op internet zie ik dat een rode vlek ook kan duiden op een tekenbeet of een EM. De vlek is niet groter geworden maar ook niet kleiner. Het stipje in het midden is iets zichtbaarder /verheven geworden maar niet zo groot als dat ik gewend ben van een muggenbeet. Vorig jaar had mijn dochter muggenbeten dat leek op galbulten. Dit is echt anders. Ik vind het lastig omdat Lyme verstrekkende gevolgen kan hebben. Ze is nog zo jong. Ik heb haar natuurlijk ook liever niet aan de antbiotica. Wat kan ik het beste doen?

Reageren
    Suus

Vraag je huisarts er “live” naar te kijken

Reageren
    Alias

Als het een teek geweest was dan was het waarschijnlijk wel opgevallen. Zodra ze de huid inkomen dan begint dit gigantisch te irriteren en te jeuken en had je dat zeker gehoord van je kindje.
    Dat weet ik uit ervaring.

Als ik dit zie dan denk ik ook meteen aan een dikke muggenbult en niet een tekenbeet.

Reageren
    stichting tekenbeetziekten

Als de plek – in de loop van een paar dagen – niet groter wordt/is geworden is het géén EM (rode vlek ten gevolge van een tekenbeet). Laat er door de huisarts naar kijken. Let op: een EM betekent dat je de ziekte van Lyme hebt (geen tests nodig: direct een voldoende lange antibiotica-kuur). EN een EM verdwijnt na een paar dagen, maar dat betekent niet dat de infectie weg is!

Reageren
    anoniem

dank voor de reacties! De plek is niet groter geworden en na een kleine 2 dagen verdwenen. het puntje dat in het midden zit zit nog wel op haar arm… Uit de reactie van stichting tekenbeetziekten (waarvoor heel veel dank) maak ik op dat het geen EM was. Overduidelijk is ze wel door iets gebeten of geprikt. Omdat ik haar elke aankleed en haar die middag uit school ook had gecontroleerd op teken (want haar school heeft veel groen), toen niks heb waargenomen ga ik er voor nu vanuit dat mocht het een teek zijn geweest (ik weet dat ze niet makkelijk loslaten) die er waarschijnlijk kort heeft gezeten.
    Misschien een algemene vraag: kan de huid door een tekenbeet direct na de beet gaan jeuken. Ze had een dag veel jeuk. ik dacht ook aan een muggenbult maar bij mijn dochter is dan de huid rondom de prik verhoogd en dus ziet dat er meer uit als galbulten. Nu was het echt een puntje en een rode vlek eromheen. Ook is de plek, namelijk bovenarm en dus redelijk dichtbij de oksel, typisch voor een teek? En dat na de avondvierdaagse in het bos… omstandigheden bij elkaar vergrootte mijn zorg. Ik heb het nu gelaten maar ik zal de plek in de gaten blijven houden komende weken.
    Is het nog een idee om haar over een week of 2 te laten prikken op antistoffen van die bacterie?

Reageren
    John (moderator)

Het lijkt er toch vooral op dat het een insectenbeet is geweest en geen teek.
    Als je dan al op antistoffen zou willen prikken, moet dat z.s.m. en niet pas over 2 weken. Neem contact op met je huisarts en bespreek het

Reageren
Reageer op: Tekenbeet?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.