- Anoniem20 mei 2025 om 20:56
Hoi,
Is dit een tekenbeet? Mijn dochter heeft een rode plek op haar arm. Er lijkt een puntje in het midden te zitten. Ik heb geen teek waargenomen. Vanmiddag ook nog gecontroleerd en toen niks gezien. Afgelopen weken niet grondig onderzocht maar ook niks opgemerkt. Als dit mogelijk een EM is hoe snel moet ik dan naar de dokter met haar? Nu? Vanavond?
16 reactiesReagerenAnoniem20 mei 2025 om 20:57De foto
ReagerenAnoniem20 mei 2025 om 20:58Foto
ReagerenSuus20 mei 2025 om 21:07Geen foro, bel morgen even de huisarts en vraag die er naar te kijken.
ReagerenAnoniem20 mei 2025 om 21:07Foto upload lukt niet
Reagerenanoniem20 mei 2025 om 21:12anoniem20 mei 2025 om 21:14Suus20 mei 2025 om 21:24Aan de hand van een foto kun je niet goed beoordelen of het een tekenbeet of andere insectenbeet is.
Reageren
Als het morgen niet weg getrokken is, bel dan even de huisarts.Anoniem20 mei 2025 om 21:32Ga ik doen. Dank voor de snelle reactie!!
ReagerenAnoniem21 mei 2025 om 21:36Hoi. Ik kom weer op de lijn. Ik heb vanochtend de ha gebeld en ik mocht een foto sturen. Ze vermoeden een beet van een mug of een andere insect. Een tekenbeet heeft immers een ronde kring. Nu stelt dit mij niet helemaal gerust. Op internet zie ik dat een rode vlek ook kan duiden op een tekenbeet of een EM. De vlek is niet groter geworden maar ook niet kleiner. Het stipje in het midden is iets zichtbaarder /verheven geworden maar niet zo groot als dat ik gewend ben van een muggenbeet. Vorig jaar had mijn dochter muggenbeten dat leek op galbulten. Dit is echt anders. Ik vind het lastig omdat Lyme verstrekkende gevolgen kan hebben. Ze is nog zo jong. Ik heb haar natuurlijk ook liever niet aan de antbiotica. Wat kan ik het beste doen?
ReagerenSuus21 mei 2025 om 21:59Vraag je huisarts er “live” naar te kijken
ReagerenAlias21 mei 2025 om 23:06Als het een teek geweest was dan was het waarschijnlijk wel opgevallen. Zodra ze de huid inkomen dan begint dit gigantisch te irriteren en te jeuken en had je dat zeker gehoord van je kindje.
Dat weet ik uit ervaring.Als ik dit zie dan denk ik ook meteen aan een dikke muggenbult en niet een tekenbeet.
Reagerenstichting tekenbeetziekten24 mei 2025 om 14:37Als de plek – in de loop van een paar dagen – niet groter wordt/is geworden is het géén EM (rode vlek ten gevolge van een tekenbeet). Laat er door de huisarts naar kijken. Let op: een EM betekent dat je de ziekte van Lyme hebt (geen tests nodig: direct een voldoende lange antibiotica-kuur). EN een EM verdwijnt na een paar dagen, maar dat betekent niet dat de infectie weg is!
Reagerenanoniem26 mei 2025 om 11:44dank voor de reacties! De plek is niet groter geworden en na een kleine 2 dagen verdwenen. het puntje dat in het midden zit zit nog wel op haar arm… Uit de reactie van stichting tekenbeetziekten (waarvoor heel veel dank) maak ik op dat het geen EM was. Overduidelijk is ze wel door iets gebeten of geprikt. Omdat ik haar elke aankleed en haar die middag uit school ook had gecontroleerd op teken (want haar school heeft veel groen), toen niks heb waargenomen ga ik er voor nu vanuit dat mocht het een teek zijn geweest (ik weet dat ze niet makkelijk loslaten) die er waarschijnlijk kort heeft gezeten.
Reageren
Misschien een algemene vraag: kan de huid door een tekenbeet direct na de beet gaan jeuken. Ze had een dag veel jeuk. ik dacht ook aan een muggenbult maar bij mijn dochter is dan de huid rondom de prik verhoogd en dus ziet dat er meer uit als galbulten. Nu was het echt een puntje en een rode vlek eromheen. Ook is de plek, namelijk bovenarm en dus redelijk dichtbij de oksel, typisch voor een teek? En dat na de avondvierdaagse in het bos… omstandigheden bij elkaar vergrootte mijn zorg. Ik heb het nu gelaten maar ik zal de plek in de gaten blijven houden komende weken.
Is het nog een idee om haar over een week of 2 te laten prikken op antistoffen van die bacterie?John (moderator)
26 mei 2025 om 11:58Het lijkt er toch vooral op dat het een insectenbeet is geweest en geen teek.
Reageren
Als je dan al op antistoffen zou willen prikken, moet dat z.s.m. en niet pas over 2 weken. Neem contact op met je huisarts en bespreek het