- Dreetje14 juni 2018 om 13:24
Hoi hoi ik hoop ervaringen te lezen
Onze dochtertje is 3 jaar en heel erg licht geboren. Licht in de zin van blond haar en lichte ogen. Nu kan ik die kleur ogen verklaren maar dat blonde is echt appart. Sterker nog het is nog meer lichter en soms neigt het ineens naar lichtbruin toe!
Wat zo grappig is is dat mijn man en ik totaal niet blond zijn! Ook niet toen we klein waren. Allebei donker haar en ogen. Vroeger waren we ietwat licht maar dat zou dit nu echt niet verklaren. Er zijn immers stellen in de familie die blond waren geweest als kind maar gewoon super donkere kindjes qua haar en ogen hebben gehad.
Ik ben bang dat me kind iets van albanisme ofzo heeft. Je hebt verschillende gevallen en qua zicht ziet ze goed hoor alleen hoe zou ze anders aan dat blonde komen? Ook voorouders waren niet blond. Ze is echt de enige. Kreeg nog weleens de oude grap melkboer aan me hoofd geslingerd maar je ziet echt wel wat van ons in haar!
Iemand???
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
14 juni 2018 om 13:46Dat komt nog wel eens een keer voor. Met albinisme heeft dat helemaal niets te maken.
De hoeveelheid eumelanine in het haar van een baby wordt bepaald door de vele genen van beide ouders. In elk gen zijn er veel mogelijke DNA-volgordes mogelijk. Elk gen is opgebouwd uit twee allelen, één van uw moeder en één van uw vader; die kunnen gelijk of verschillend zijn.Het meest voorkomende gen dat onze haarkleur controleert is een bruin/blond gen, dat bestaat uit een dominante bruine allel en een recessieve blonde allel. Iemand met grotendeels bruine allelen zal bruin haar hebben, terwijl iemand zonder bruine allelen in zijn DNA blond haar zal hebben.
Verschillende genen controleren de donkere versus lichte tinten en geven iemand de exacte schakering van haarkleur. Welke allelen een baby ontvangt, is een volledig willekeurig proces en dit verklaart waarom het heel onwaarschijnlijk is dat u exact dezelfde haarkleur hebt als een bloedverwant. Dit verklaart eveneens waarom twee ouders met bruin haar een kind kunnen hebben met blond haar, want ze bezitten beiden recessieve blonde allelen in hun genen en het is compleet toevallig welke genen doorgegeven worden in de baarmoeder.
ReagerenDreetje14 juni 2018 om 13:56Bedankt voor de uitleg in ieder geval. Maar als wij zelf een blonde allel zouden hebben dan zou je dat toch toch ook bij ons hebben gezien. Blond haar bv? Dat hebben wij dus niet. Ik dacht aan albanisme omdat ik erover gelezen had en het ook afwijkingen ij haarkleur kon geven dus niet alleen huis en haar. Plus nog iets me dochter is super gevoelig qua huid en erg licht ok nu ben ik dat zelf ook hoor maar je leest toch dat het allemaal symptomen zijn van een eventuele albanisme geval.
ReagerenJohn (moderator)
14 juni 2018 om 13:59Nee dat hoeft niet. Je kunt zelf donker haar hebben en toch de blonde allel die er bij jou of je partner in zit doorgeven , die dan domineert waardoor je kind blond of blonder haar krijgt
ReagerenDreetje14 juni 2018 om 14:09Maar kan 1 persoon (dus 1 van de stel) Aa hebben en de ander AA en dan nog die blonde gen doorgeven?
En hoe zit dat met genen die in uitschakelen?
U heeft me enigszins wel gerustgesteld want wilde met haar echt naar me huisarts
ReagerenJohn (moderator)
14 juni 2018 om 14:25Het meest voorkomende gen dat onze haarkleur controleert is een bruin/blond gen, dat bestaat uit een dominante bruine allel en een recessieve blonde allel. Welke allelen een baby ontvangt, is een volledig willekeurig proces. Dit verklaart waarom twee ouders met bruin haar een kind kunnen hebben met blond haar, want ze bezitten beiden recessieve blonde allelen in hun genen en het is compleet toevallig welke genen doorgegeven worden in de baarmoeder. Het kan dan dus zijn, dat alleen de recessieve blonde allelen worden doorgegeven
ReagerenCatootje14 juni 2018 om 15:54Of je voorouders al dan niet blond waren weet je niet altijd. Kan een paar generaties terug zijn of een vrouw die een kind heeft gekregen van iemand anders dan haar man. Waarschijnlijk is er niets mis met je kind maar kan zijn dat ze wat gevoeliger is. De haarkleur binnen een gezin kan ook variëren.
Reageren