- rik0121 augustus 2015 om 18:13
Hallo,
afgelopen april 2015 ontdekte ik tot mijn grote schrik helemaal rechts achter bovenop mijn tong een knobbel ter grote van een erwt. enkele weken later ontdekte ik aan de rechterzijde van mijn tong nog eens drie bultjes ter grote van een speldenknop. Ongerust en bang voor het ergste ben ik hiermee naar de huisarts gegaan. deze gaf meteen aan dat hij het er niet verontrustend uit vond zien. enkele weken later ontdekte ik zowel links als rechts onder mijn kaak opgezette lymfeklieren. En vanaf hier ga ik het in een versneld tempo vertellen omdat anders de site overbelast raakt denk ik. Ik heb vanaf dat moment een bloedtest van het algemene bloedbeeld gehad, waarvan de uitslag perfect was, bezinking, witte bloedcellen, rode bloedcellen, alles goed. geen lyme, geen pfeiffer. wel ooit pfeiffer gehad. Echo van de klieren, uitslag, palpabele klieren in de submandibulaire regio van een niet pathologisch weefsel, dus ook goed. excisie biopt van een bultje aan de zijkant van mijn tong, lymfeweefsel volgens de kaakchirurg. geen vreemde cellen in gevonden. bult bovenop de tong is verwijderd en ook hier kwam tijdens de biopsie niks engs uit. een kno onderzoek middels laryngoscopie wees uit dat er niks te zien was dat kwaadaardig is, alleen een bultje lymfeweefsel op mijn gehemelteboog. de klieren onder de kaak zijn nu na 5 maanden nog steeds even groot. Ongeveer 8 mm in doorsnee, voor mijn gevoel erg hard, maar wel losliggend.
Een xthorax en ct scan van de longen hebben niks vreemds laten zien. er was 1 kliertje van 5 a 6 mm in mijn middenrif te zien, en dit was volgens de arts absoluut niks vreemds.
In totaal ben ik gezien door de huisarts, tandarts, kno arts en twee kaakchirurgen.
Ik heb vanaf november 2014 tot maart 2015 met verstopte oren rondgelopen en dit is met veel stomen en neussprays uiteindelijk weer goed gekomen, maar wellicht dat het er iets toe doet. tevens heb ik soms het gevoel dat ik mijn eten voel zakken op mijn rug……. maar ik heb geen slikklachten. wat kan dit rare ziektebeeld veroorzaken. 5 maanden opgezette klieren, ook eentje achter mijn rechteroor dat lijkt me toch niet helemaal normaal. tevens voel ik af en toe de plek op mijn tong waar de grote bult zat(waarschijnlijk een tongamandel volgens tweede kaakchirurg)uitstralen naar mijn rechteroor. wie heeft dit ook eens ervaren of kan mij een richting bieden waarin ik het moet zoeken. Het geeft me veel onrust en de klieren geven geen pijn maar wel ongemak. En ik merk dat ik de neiging heb er te vaak aan te voelen. Ik heb zelf wel gevreesd voor hodgkin of non hodgkin, maar het lijkt me dat er dan op de ct scan van de longen toch wat te zien had moeten zijn. alle suggestie of ervaringsverhalen zijn welkom. alsvast bedankt3 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 augustus 2015 om 19:14Dat de lymfeklieren nog zijn opgezet, is verder helemaal geen probleem.
Reageren
Je hebt een half jaar problemen met je oren gehad, een ingreep in je mond gehad, last van lymfeweefsel op je tong en dat heeft toch allemaal op de een of andere manier invloed op je afweersysteem. Je lymfeklieren zijn dus een hele tijd actief geweest. Het kan dan ook echt maanden duren voordat ze weer afnemen.Bovendien is het zo dat wanneer je er voortdurend aan zit te voelen, ze daar ook geïrriteerd van raken. Er zijn genoeg onderzoeken geweest, waarbij ernstige dingen zouden zijn opgevallen.rik0121 augustus 2015 om 21:51Hoi Tandor,
bedankt voor je reactie, is toch weer een beetje een extra geruststelling.
Reageren
Ik heb de hele situatie als zeer stressvol ervaren, en misschien dat dit ook voor enkele nevenklachten als pijn boven in de rug heeft gezorgd met af en toe het rare gevoel bij slikken.
Heb je misschien enkele tips hoe ik mijn afweersysteem een extra boost kan geven, om toch zo snel mogelijk van mijn klieren af te komen. rechts schommelen ze nogal eens in grote. eentje wordt nooit echt kleiner en een andere is soms prominent aanwezig en dan weer bijna helemaal weg….. dit kan ooit van uur tot uur verschillen, in een voor mijn gevoel gelijke situatie.
En weet jij of een verborgen ontsteking ergens onder een tand ofzo de oorzaak zou kunnen zijn, heb namelijk ook nog wel eens last van een beetje zurige smaak in mijn mond. Heb een keurig goed gesaneerd gebit, en ben helaas wel een roker. wellicht dat dat ook een veroorzaker van de symptomen zou kunnen zijn. Stom want dat doe ik natuurlijk mezelf aan, ik ben hard bezig er mee te stoppen. Maar wellicht dat jij weet of roken een oorzaak kan zijn voor het lymfeweefsel en de klieren. alvast bedanktJohn (moderator)
21 augustus 2015 om 22:34Een verborgen infectie aan of onder tanden kan zeer zeker voor opgezette lymfeklieren zorgen. Roken doet daar verder niets aan.
Reageren
Voor je afweersysteem is vooral gezonde voeding van belang, en voldoende nachtrust. Ook alcohol verzwakt je afweersysteem.
Je zou eventueel multi-vitaminen kunnen gebruiken.