Corona – Brok-in-keel gevoel – Moeite met slikken

Beste Allemaal,

Mijn bericht vloeit eigenlijk voort uit onzekerheid, mede veroorzaakt door de huidige coronacrisis; de huisarts wil niets doen, waardoor ik zelf ook niet meer weet wat ik moet doen of geloven. Ik wil met dit bericht mijn ervaring delen, wellicht dat anderen er iets aan hebben of mij kunnen voorzien van [geruststellende] tips en adviezen.

Sinds februari ben ik eigenlijk al aan het kwakkelen met mijn gezondheid. Aan het einde van die maand ben ik naar de huisarts gegaan. Op dat moment had ik 1 week griep gehad, gevolgd door een fikse voorhoofdholte-ontsteking die nog een week, met afwisselend verhoging en koorts, doorsudderde. De huisarts in kwestie constateerde geen bijzonderheden, enkel een wat rode keel. Ik moest rust houden, en kreeg een neusspray mee.

Begin maart was ik weer enigszins opgeknapt, op een aanhoudende verhoging na. Na ongeveer een week werd ik weer grieperig, dit keer werd ik benauwd, werd ik zeer snel moe bij [trap-]lopen, moest ik veel hoesten en had ik een overvloed aan slijm in mijn keel. De huisarts vertelde me dat ik vermoedelijk corona onder de leden had en dat ik per direct mijn doses astmamedicijnen moest verdubbelen[flixotide]/verviervoudigen[ventolin]. Ik woon in het midden van de Brabantse brandhaard, dus het is een vrij aannemelijke diagnose. Na 4 weken heftig ziek te zijn geweest, ging het weer goed genoeg om weer wat te kunnen doen qua (thuis)werk, echter bleef ik tot de dag van vandaag veel slijm in mijn keel houden. Dat is nu inmiddels een week of 10 geleden. Er kwamen de afgelopen weken weer klachten bij. Zo ervaar ik nu een hinderlijk brokgevoel in mijn keel, al heb ik het idee dat dit echt slijm is. Mijn stem is 2 weken hees/weg geweest en ik heb moeite om te slikken [met name wanneer ik erop let, en dan blijf ik erop letten, lastig uitleggen. Je probeert dan te slikken zonder speeksel, omdat je al in overvloed hebt geslikt, en dat faalt dan]. De verhoging [37,8]  en roodheid van mijn keel (denk ik, zie bijlage) zijn ook nog steeds aanwezig.

Uit voorzorg heb ik op 2 juni een coronatest laten doen, welke negatief was. Met andere woorden; op dit moment zou ik niet besmettelijk moeten zijn, echter geeft het geen garantie of ik het heb gehad of niet.

Zelfs met deze negatieve uitslag wil de huisarts enkel telefonische consulten doen. Ik begrijp het wel, het is ook ergens bescherming voor de patiënt zelf om in de praktijk niets op te lopen, echter begin ik me in mijn hoofd steeds gekker te maken waarom ik slikklachten, gepaard met een brokgevoel in de keel, ondervind. Ook kan ik mijn stem nog steeds niet veel belasten, ik heb het gevoel dat deze dan weer een week hees wordt. Volgens de huisarts is het 'maar' een globusgevoel, echter ben ik van mening dat die diagnose pas gesteld kan worden als andere voor de hand liggende diagnosen uitgesloten zijn. Daarnaast geven dergelijke uitsluitingen een gevoel van gerustheid, waardoor de klacht, in het geval van een globusgevoel, sneller zou kunnen verdwijnen. Een verwijzing naar de KNO-arts wil mijn huisarts niet geven, ondanks dat ik hierop aandrong. Zij zouden de opdracht hebben gehad om niemand meer door te verwijzen, tenzij er een hoge mate van spoed is. De wachttijd zou daarnaast 6 maanden zijn en bij mij geldt er geen spoed.

Ik wil best geloven dat ik een globusgevoel heb, echter maakt mijn hoofd me iedere keer gek wanneer ik weer moeite heb met slikken door het brokgevoel/slijm in mijn keel. Zijn mijn klachten 'slechts' overblijfselen van de Corona? Zijn het bijwerkingen van mijn [opgehoogde] astmamedicijnen? Komt het door veelvuldig schrapen/kuchen van de keel, stress, of heb ik gewoon pech dat ik nu ook een globusgevoel heb ontwikkeld?

Ik begrijp dat het ook voor buitenstaanders een kwestie is van gissen, maar ik vroeg me af of er misschien mensen zijn die zich herkennen in mijn verhaal, die eventueel zelf ook een vermoedelijke coronabesmetting hebben gehad? Heeft iemand tips hoe ik mijzelf gerust kan stellen dat het niet iets ernstigs is? Of heeft iemand tips hoe ik toch een doorverwijzing kan regelen bij mijn huisarts, of eventueel een andere manier om dit te bewerkstelligen?

Wat algemene info:

• ik ben een man van 29 jaar
    • ik heb sinds geboorte astma [longfunctie van 70-80]
    • ik voel mij niet 'ziek' op dit moment, echter ervaar ik wel klachten
    • ik heb een gezond gewicht, echter ben ik niet heel sportief
    • ik rook en drink niet
    • ik val niet af, ik kom eerder aan
    • ik heb een normale eetlust
    • ik heb nek-schouder-rugklachten
    • telefonisch zijn mij maagzuurremmers aanbevolen. deze neem ik nu een week braaf in, de verschillen zijn tot nu toe marginaal, dan wel toevallig

Ik heb nog een foto bijgevoegd hoe mijn keel er op dit moment uitziet. Ik zie wat bultjes rechts voor mijn amandel, en mijn keel is wat roder dan gebruikelijk heb ik het idee. Ik denk niet dat het wat zorgwekkends is, echter geeft het mogelijk een geruststellend gevoel als iemand hier zijn of haar mening over geeft.

Bedankt!

Attachments:
    Reactie
Reageer op: Corona – Brok-in-keel gevoel – Moeite met slikken
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief