Hard knobbeltje op teelbal/zaadbal

Aan iedereen die dit leest die zich momenteel enorm druk maakt, omdat hij een knobbeltje op een van zijn ballen voelt.

Ik had hetzelfde, een aantal dagen geleden stond ik onder de douche en voelde ik ineens een hard klein bultje op mijn linker bal. Meteen was ik enorm geschrokken. Toen ik op internet ging kijken bleek het bultje voor mijn gevoel PRECIES te voldoen aan de omschrijving van teelbalkanker. Het was een klein, hard bultje zo groot als een erwtje dat voelde alsof het half in mijn bal zat. Ik zag ook de andere opties: het zou een verkalkinkje kunnen zijn, of een cystetje. Daarnaast zijn er zelfs nog meer opties. Maar voor mijn gevoel was het al bijna zeker dat het kanker was, en ik kon alleen maar denken dat ik mijn bal ging kwijtraken en daarna chemokuren en bestraling en alles. Toen ik met spoed naar de huisarts was gegaan zag deze hoe bang ik was en zorgde dat ik direct de volgende dag naar het ziekenhuis kon voor een echo van mijn ballen. Ik was enorm bang, maar in het ziekenhuis bleek het een onschuldige cyste te zijn. Dit soort cystes komen erg vaak voor (veel vaker dan teelbalkanker), en voelen ook als harde bultjes. De radioloog vond het wel goed dat ik zo snel het had laten checken: je kan het maar beter weten!

Dit goede nieuws was natuurlijk fantastisch! dit terwijl ik mezelf had overtuigd dat het in ieder geval geen cyste kon zijn, dat het 'anders aanvoelde'. Wat ik hiermee wil zeggen: maak je zelf alsjeblieft niet té bang! je kan op basis van internet info niet weten wat het is of hoe het precies voelt, ookal lijkt het nog zo echt en duidelijk. Doe gewoon wat je moet doen als je een hard bultje of een gekke vergroting of verharding in je bal(len) voelt:

1. Ga z.s.m. naar de huisarts
    2. Zorg dat er een echo gemaakt wordt

Verder: wees niet te bang. Denk in al je angst ook eventjes over de statistieken na: veruit de meeste bultjes die in het ziekenhuis worden onderzocht (dus dat zijn allemaal bultjes die verdacht voelen), blijken iets anders te zijn dan kanker. Vaak is dit iets onschuldigs. Ik las gisteren op de website van een Amerikaans ziekenhuis dat van de 2000 bultjes die ze daar per jaar onderzoeken op testikels, slechts 3 tot 5 keer de diagnose kanker wordt gesteld. Hoe bang je ook bent, blijf onthouden dat de kans echt heel klein is dat jouw bultje kanker is. Zorgt dat het gecheckt wordt, en in de tussentijd: blijf rustig en ga niet de hele tijd op internet kijken, want je hebt er niks aan om jezelf zo bang te maken.

Als laatste: blijf je ballen checken, want hoe sneller je iets voelt hoe eerder je kan uitsluiten dat het gevaarlijk is. En als het wél wat blijkt te zijn, scheelt het echt enorm veel als je er snel bij bent.

Succes en maak je niet te druk!

Reactie

Held! Jij kan mensen ten minste op een beredeneerde manier gerust stellen zodat zij de stap durven zetten naar de huisarts... Heb hetzelfde aan de hand, naar de uroloog geweest, echo genomen, en alles bleek onschuldig... Voor mensen die nog twijfelen: daar is geen enkele reden voor!

Reactie

Hey gozer,

Ik wil je heel erg bedankt voor dit bericht, mocht je het lezen. Ik zelf ben ook naar de huisarts geweest en ik moest toch een echo laten maken, dat duurt nog een paar dagen. Hopelijk ben ik daarna weer stressvrij. Het vreet toch aan je. Maar dit bericht stelde mij althans, best gerust. Thanks!

Reactie

ik had vorige week tijdens wandelen pijn in mijn onderrug/buikspier aan de rechterkant. Later voelde ik dat het kwam doordat mijn rechter teelbal pijn deed. Later zakte het, maar sinds een dag of 2 had ik het weer. Ik ging eens voelen en voel nu een klein bobbeltje op mijn rechter teelbal, maar ik lees dat het in het geval van kanker vaak geen pijn doet. Toch maak ik me een beetje zorgen. Wat zou het kunnen zijn?..

Reactie

Moeilijk om daar zo iets over te zeggen. Ga naar de huisarts en laat ernaar kijken

Reactie

wow, dit is waar ik naar op zoek was, al die andere sites gaan je steeds meer aan het twijfelen brengen,. Je denkt inderdaad dat je kanker hebt. Je gaat zonvakantie aan dat bultjes waarvan je niet weet of het aan je bal of bijbal zitten voelen dat het haast wel zeer moet gaan doen. De ene dag denk je dat alles goed is en dan lig je alla al bundy op de bank en voel je een bultje inderdaad.. Nou dan begint de twijfel en het voelen..  ik laat het voor de zekerheid inderdaad checken. Yuankoers voor je support

Reactie
Reageer op: Hard knobbeltje op teelbal/zaadbal
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief