Zoeken Vraag het forum

Ballen checken op afwijkingen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik las laatst iets dat je als man zijnde eigenlijk elke maand een keer je ballen moet controleren net nadat je in de douche geweest bent. Dit heb ik gedaan en ik voel niet echt een knobbel ofzo, wel gaat het niet echt ‘smooth’ omdat er een soort weefsel tussen zit. En aan beide ballen zit aan 1 kant ook ‘iets’. Zal wel de zaadleider zijn gok ik. Wel zijn mijn ballen erg gevoelig net nadat ik de check gedaan heb. Is dit allemaal normaal? Ik doe dit voor het eerst (ben 24). Ik raak nog al snel in paniek omdat ik me dan dingen in ga beelden.

Ik hoop dat iemand er wijs uit kan uit mijn verhaal!

Alvast bedankt!

19 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Inderdaad goed om regelmatig te doen. Maar wel met de nodige voorzichtigheid. Het moet niet zeer gaan doen daarna.

[quote]En aan beide ballen zit aan 1 kant ook ‘iets’.[/quote]Dat is waarschijnlijk de bijbal. Op bijgaande foto kun je goed zien wat er allemaal aan en bij een bal te vinden is.

Reageren
    Anoniem

Dus ben ik dan te hardhandig geweest? Het is idd de bijbal ja die ik bedoeld. Maar om de ballen heen zit ook een soort ribbelig weefesel, is dat normaal? Kan het niet zo goed omschrijven

Reageren
    John (moderator)

Ja ook dat is heel normaal. De testikels hangen een een netje van spierweefsel. Dat netje is het verlengde van een spier ( Musculus Cremaster) die er voor zorgt dat je ballen als dat nodig is worden opgetrokken en ook weer zakken. Op bijgaande foto is dat te zien. Links op de foto in rood.

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor je goede reacties Tandor!

Het rare is dat ik dus sinds de eerste keer dat ik het onderzocht heb ineens last heb van een zeurend gevoel in de lies en soms een tintelende zak bij het zitten. Rugklachten heb ik eigenlijk al jaren, maar dat is echt een familiekwaal. Ik heb heel veel stress op het werk momenteel. Ik ben 24 jaar.

Heb ik dit zelf veroorzaakt of zit het echt tussen mijn oren waardoor het lijkt dat ik die klachten krijg? Ik ben altijd wel een lichte hypochonder geweest dus ik sluit dat niet uit. Heb geen pijn, alleen een zeurend gevoel.

Reageren
    Anoniem

En komt daar nog bij dat mijn rechterbal een stuk groter is dan de linker en ze hangen ook ongelijk. Kan niet zeggen of dit altijd al zo geweest is, ben er nog nooit zo mee bezig geweest.

Reageren
    John (moderator)

Verschil in testikels is op zich geen probleem. Ook het niet gelijk hangen is vrij normaal. Op bijgaande foto zie je daar een voorbeeld van.

Het aanhoudende zeurende gevoel zou een ontsteking kunnen zijn van de bijbal.
    Ga dus met de klachten even naar je huisarts.

Reageren
    Anoniem

Ja het zouden mijn ballen kunnen zijn op de foto! Mooi dat het normaal is 😉 Bedankt voor je hulp!

Reageren
    Anoniem

Nu had ik tijdens het masturberen (ag het is toch anoniem) ineens hele hard ballen en toen leek het net of er van alles op de ballen zat (aan de onderkant) Is dat normaal en is dat dan die bijbal weer? Het was wel beweegbaar en voelde niet echt keihard.

Sorry ik blijf doorgaan, maar het houd me wel bezig.

Reageren
    John (moderator)

Geen probleem. Het forum is bedoeld om vragen te stellen.
    Wat er kan gebeuren is, dat de ballen worden opgetrokken als je opgewonden bent. Ze voelen dan wat harder aan. Ook je balzak wordt dan strakker. Dan voel je inderdaad je bijbal en bloedvaten op de bal.

Reageren
    Anoniem

Ja want het is geen knobbel maar langwerpiger! Ik voel het wel alleen goed bij de rechterbal maar dat komt natuurlijk omdat die groter is?

Reageren
    John (moderator)

Dat hoeft niet perse er aan te liggen dat de bal groter is. Soms voel je de bijbal aan een kan iets beter dan aan de andere kant. Dat is ook niet zo vreemd.

Hoe is het nu met het zeurende gevoel?
    Als je een schatting zou moeten doen, hoeveel groter is de bal dan t.o.v. de andere?

Reageren
    Anoniem

Denk keer 1,5 zoiets, net alsop de foto paar posts terug! En ik heb datzelfde wat ik net omschreef op de linkerbal ook kunnen ontdekken. Dat zeuren gevoel zit denk ik meer in mijn lies dicht bij de balzak en ik denk zelf dat dat vanuit mijn rug komt. Heb heel intensief werk en van huis uit een zwakke rug, is sowieso niet echt slim. Ook mijn bovenbenen beginnen nu een beetje te ‘zeuren’. Denk dat mijn ballen in het begin overstuur waren omdat ik er zoveel aanzat.

Hoop dat ik geen kwatspraat uitsla 😉

Reageren
    John (moderator)

Nee hoor…
    Kan heel goed kloppen wat je zegt.

Alleen moet ik even een ding opmerken:
    de ballen die ongelijk hangen op de foto zijn wel even groot.

1,5 x groter is wel veel.
    Hoe oud ben je?

Reageren
    Anoniem

24 jaar. Misschien schat ik het verkeerd in hoor, ben daar niet zo goed in! Wat ik nu de laaste paar dagen weer heb is dat er een soort tinteling in mijn zak komt als ik ga zitten, net of er mieren overheen lopen zeg maar. En dat is dan na 20 seconden weer weg en dat komt dat een paar uur later weer een keer terug.

Reageren
Reageer op: Ballen checken op afwijkingen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.