Ik ben met asbest in aanraking geweest ?!

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
KG

Ik heb laats in ons huis op de slaapkamers asbest aangetroffen het is een oud huis dus zijn we het onverwachts tegen gekomen ,ik heb dat in mijn handen gehad stukjes want het was gebroke ,nu zag ik laast een programma dat ze dat met speciale pakken en maskers verwijderen anders kan het schadelijk zijn nu ben ik erg bang weet weet hier iets meer over en hoe kan ik dat ontdekken als ik ziek ben? help me wie wet hier meer over? alvast bedankt groetjes ­čÖü

Reactie

weet je zeker dat het asbest is? asbest zijn witte platen. als je de vezeltjes inademt kan je longkanker krijgen. ik weet niet hoe je het kan laten onderzoeken, maar misschien moet je naar je huisarts gaan en het zeggen, dan kan hij je misschien naar het ziekenhuis sturen om verder onderzoek. normaal werd het toch vroeger als isolatie materiaal gebruikt onder daken... waar zat het bij jou dan? veel sterkte en ik hoop het beste

Reactie

Asbest kan kanker verwekkend zijn, als je er hele dagen mee omgaat. Het is niet zo dat 1 keer contact met asbest betekend dat je kanker krijgt.

Wat dat betreft zou ik me meer zorgen maken om de uitlaatgassen van auto's dan om een eenmalig contact met asbest. En volgens mij maakt niemand zich daar zorgen om ....

FH

Reactie

Ik ben zelf herhaaldelijk in aanraking geweest met astbest van mijn
    zestiende tot mijn dertigste jaar.
    Als boerenzoon kwam ik hier regelmatig met in aanraking voor verbouwingen in de jaren 60.
    Er werd regelmatig in de astbestplaten geslepen zodat ik in wolken van
    astbest stond,honderden platen heb ik verwerkt.
    Hier mee wil ik niet zeggen dat het werken met astbest goed is
    ik ben zelf 60jaar oud en kern gezond, enorm veel mensen, ook om me heen hebben in de jaren zestig met astbest vandoengehad maar heb
    nog nooit van hen gezondheids problemen gehoord wat astbest betreft.
    Ik zelf heb voor enkele jaren het dak van mijn garage vervangen,eerst
    heb ik een offerte laten maken om het astbest te verwijderen,hetging om
    11 platen van 1.10x3.00meter de prijs 4000 gulden.
    Wat ik gedaan heb laat zich dan raden!
    Er wordt de mensen in mijn ogen overdreven angst aan gejaagt!
    In mijn ogen word aan ons affal enorm veel geld verdiend, vandaar al
    die acties en overdreven regels!!

Reactie

Asbest zijn witte platen.

ASTBEST ZIJN NIET ALLEEN WITTE PLATEN !!!

Reactie

Dan heb je wel geluk gehad, want ik ken twee mensen in mijn directe omgeving die er uiteindelijk aan overleden zijn binnen een jaar nadat het zich openbaarde. Mijn oom was 59 jaar en had er ook vroeger in gewerkt en een kennis was ook van die leeftijd. Asbestkanker heeft een zeer lange incubatietijd! Ik hoop echt voor jou dat het bij jou goed gaat, maar onderschat het niet. Dat wilde ik toch even vermelden na het lezen van je stukje.

Reactie

Lees eerst eens even wat wetenschappelijke feiten voordat je iemand gerust stelt, want ook de kleinste aanraking met asbest kan longkanker veroorzaken!!! De incubatie tijd is 20-30 jaar, zeker als je ook rookt, dit versterkt elkaar namelijk. De kans dat je met het eenmalig inademen longvlieskanker krijgt van asbest is niet zo groot. De incubatietijd hiervan ligt tussen de 10 en 60 jaar. Wel kun je ook een stoflong (asbestose) krijgen na inademing, dit hoeft echter geen gevolgen te hebben voor je levensduur. Hou het dus in de gaten, als je klachten krijgt (over jaren pas) snel naar de dokter!

Reactie

helaas is mijn familie allemaal aan de gevolgen van asbest overleden.
    ik zou er dus niet te makkelijk over denken.
    mijn vader werkte voor een scheepswerf, wilton feyenoord hij beklede de buizen met asbest. onbeschermd dat ging zo in de jaren 50.
    hij werd eind 70 afgekeurd ,fijnstoflongen hij had het vaak benauwd en is uit eindelijk aan een hartstilstand overleden.
    mijn moeder die altijd mijn vaders werkkleding waste werd ook ziek erg benauwd, zij overleed in het zelfde jaar aan een longembolie.
    in november 2009 kreeg mijn broer ook benauwdheidsklachten en na veel onderzoeken in het emc en den hoed kwam de uitslag,asbestkanker.
    ik zelf loop nu bij het emc en den hoed op de foto,s zijn al afwijkingen te zien.
    met heel veel verdriet zie ik mijn broer snel aftakelen en ben bang dat ook ik het kind van de rekening ben, er werd immers mee gewerkt omdat het zo lekker goedkoop was. nu moeten na soms wel 40 jaar nabestaanden nog boeten asbestkanker daar is geen genezing voor je gaat er gewoon aan dood.
    wees aub voorzichtig en denk er niet zo makkelijk over het is een sluipmoordenaar.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Als je niet zeker weet of iets asbest bevat kan je dat door een laboratorium laten onderzoeken. Een asbestanalyse is binnen een dag gedaan. www.asbest-herkennen.nl.

Reactie

Ja dat dacht ik ook! Asbest valt wel mee en al die maanmannetjes is onzin
    tot 1 april 2011. Toen kreeg ik zelf de mededeling dat ik asbest kanker heb en ik heb NIET dagelijks met asbest gewerkt. Ik had een agrarisch bedrijf en op elk agrarisch bedrijf is asbest. Maar ik ben nu wel! de pineut.

Reactie

Kanker als gevolg van asbest wordt mesothelioom genoemd. Hebt u dat?

Reactie

Mesothelioom is een tumor aan de longvliezen (pleuraal mesothelioom) of het buikvlies (peritoneum mesothelioom). Normaal is de ziekte zeldzaam. Desalniettemin komt longvlieskanker veel vaker voor dan buikvlieskanker.

Door het (onbeschermd) werken met asbest is het risico op mesothelioom aanzienlijk hoger en kan het worden beschouwd als een beroepsziekte. In de buurt van scheepswerven, waar vroeger veelvuldig met asbest werd gewerkt, is de incidentie hoog en stijgt nog steeds. Lange dunne asbestvezels die in het lichaam intact blijven, spelen de belangrijkste rol bij het ontstaan van deze ziekte. Ook andere mineralen zoals erioniet kunnen de ziekte veroorzaken, zoals in de omgeving van de Turkse plaats Tuzk├Ây

Anders dan bij asbestose, kan mesothelioom reeds ontstaan na kortdurende blootstelling aan asbest of regelmatige blootstelling aan relatief lage asbestvezelconcentraties. De kans op het ontstaan van mesothelioom is wel afhankelijk van de concentratie en de duur van de blootstelling aan asbestvezels; naarmate de blootstelling aan asbestvezels groter is, neemt de kans om mesothelioom te krijgen, toe. De ernst van de ziekte is niet afhankelijk van de mate van blootstelling.

Een mesothelioom geeft verschillende klachten waaronder kortademigheid, vermoeidheid, pijn op de borstkas en vermagering. Daarnaast kan de pati├źnt last krijgen van veel hoesten. Wanneer de tumor op de slokdarm drukt gaat het slikken moeilijk, bij een tumor tussen de ribben ontstaat een zwelling op de borstkas.

Mesothelioom komt in Nederland veel vaker voor bij mannen dan bij vrouwen, respectievelijk 85% en 15%. De ziekte openbaart zich na 10 tot 60 jaar na het moment van blootstelling (meestal na 30 tot 40 jaar).

Reactie

Gerard, wanneer is asbestkanker bij jou vastgesteld, en wat is jouw prognose? In het algemeen is de prognose van asbestkanker namelijk niet goed.

Reactie

Ik heb deze zomer samen met mijn vriendin een vinyl en tegels uitgebroken in ons huis. Ik heb dit huis gekocht van mijn grootouders dus ik ben die vloeren steeds gewoon geweest en stond er dus niet bij stil dat daar asbest kon inzitten. Toen ik hoorde van iemand dat er asbest kon inzitten schrokken we zelfs niet want want we wisten niet dat het zo ernstige gevolgen kon hebben.
    Je wordt pas echt veel slimmer (of is het paranoia?) als je asbest intikt in Google.

Nu zijn wij heel angstig van wat ons te wachten staat. Brute pech voor ons dat we niet goed geïnformeerd waren en dat we het dan ook in ons huis aantroffen.

Wij doen ons best om gezond te leven en zijn beide anti-rokers. Onlangs nog een longfoto laten nemen en ik heb heel gezonde longen.

Hier in Belgi├ź heeft zo goed als elk oud huis asbestplaten of andere asbesttoepassingen liggen maar als ik rondvraag in mijn omgeving is iedereen zich van geen kwaad bewust.

Ik probeer mij elke dag wat op te trekken aan het feit dat het witte asbest (minst gevaarlijk) was en dat er ook asbestwerkers zijn die er niet aan gestorven zijn. Misschien was de concentratie niet hoger dan in een ondergrondse tunnel. De harde wind die door ons huis waaide doordat de ramen ganse dagen open stonden zou misschien ook wel veel gedaan hebben. Mijn dokter en ouders zeggen dat ik overreageer maar psychologisch vind ik het voor mijzelf moeilijk te relativeren.

Reactie

bij mij werd ook asbestkanker gezien het is van de longvlies af geschrapt,en onderzocht ,dat werd ons verteld ,ik heb steeds veel vocht achter de rechterlong ,twee keer tien dagen gelegen in het ziekienhuis .en de laatste keer een kijkoperatie gehad om te kijken waar de vocht weg komt .ze hebben niks kunnen vinden waar de oorzaak ligt ,en toen hebbeb ze wat van de vlies af geschrapt ,daar kwam uit asbestkanker nooit in gewerkt ,nu is het naar twee lokaties gestuurd ,daar wordt het ook nog weer bekeken .maar sinds de laatste keer uit het ziekenhuis is mijn gezondheid achteruit gegaan,heel erg moe ,slaap veel nders hou ik het niet vol ,eet lust minder geworden ,warm eten moet ik niet aandenken

Reactie
Reageer op: Ik ben met asbest in aanraking geweest ?!
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief