Zoeken Vraag het forum

meerdere harde klieren

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Arnold

Als je meerdere harde, maar relatief kleine klieren hebt die niet groeien maar ook niet weggaan, moet ik mij dan zorgen maken? En met hard bedoel ik dat ze keihard zijn en vast zitten aan de spier in mijn nek. Het voelt als kleine ronde steentjes. Ik denk dat ze kleiner zijn dan een cm, wellicht 5 mm. Ik heb wel recent mijn bloed laten controleren en dat was allemaal goed. Geen ontstekingswaarden.. Moet ik mij dan zorgen maken over leukemie of een uitzaaiing? Ik ben pas 28 en leef gezond, maar het zit me niet lekker. De huisarts neemt het niet serieus vanwege mijn leeftijd en omdat het bloed geen afwijkingen vertoond…maar het is toch niet normaal dat ze zo kei hard zijn en niet te bewegen zijn? Dat er bijvoorbeeld kanker in de lymfeklieren zit wilt niet altijd zeggen dat dit ook in het bloed te zien is, toch?

10 reacties
    Reageren
    Arnold

En ik had gelezen dat onder de 40 jaar oud , vergrote lymfeklieren maar 0.4% van de keren kwaadaardig is… maar hoeveel procent van de keiharde niet beweegbare klieren zijn kwaadaardig? Misschien is het dan wel 60%?

Reageren
    John (moderator)

Kleine harde kliertjes zijn eigenlijk nooit kwaadaardig.
    Pas als ze plotseling gaan groeien en pijnjk zijn, is er reden om ze nader te onderzoeken.

Reageren
    Arnold

Hallo Tandor, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb eens gelezen dat iemand steeds geen afwijken had bij bloedonderzoeken , maar ze toch lymfeklier kanker bleek te hebben. Dat als je bezinking goed is, er dus geen sprake is van onstekingen, en de klieren dus niet te verklaren zijn en daarom grote kans is dat het kanker is. Ben jij het daarmee eens? Waarom wel/niet? Normaal zwellen klieren maar blijven ze beweegbaar en zacht..maar mijne voelen alsof er een klein rond steentje uit mijn spier groeit. Zou jij je zorgen maken?

Reageren
    John (moderator)

Ik zou me daar eerlijk gezegd geen zorgen over maken. Pas als ze plotseling gaan groeien, pijnlijk zijn, is er een reden om ernaar te laten kijken. En zelfs dan hoeft er nog steeds niets aan de hand te zijn.

Reageren
    Arnold

Dankjewel Tandor, dat je hier zo laat nog advies geeft. Wat als ze niet groeien maar er wel steeds meer hard worden?

Reageren
    John (moderator)

Ga dan wel naar de huisarts, om te kijken of het inderdaad lymfeklien zijn. Dat zou met een echo kunnen worden vastgesteld.

Reageren
    Arnold

Is de kans dan wel groot dat het kwaadaardig is? Eerlijk gezegd? Klein maar steeds meer..?

Reageren
    John (moderator)

Nee hoor.

Reageren
    Anoniem

Wat zou het kunnen zijn dan als klieren steenhard worden en vast gaan zitten.. als je het googled krijg je eigenlijk alleen maar teksten dat het bijna altijd slecht nieuws is..

Reageren
    John (moderator)

Het hoeft helemaal niks te zijn.
    Googlen is niet altijd goed

Reageren
Reageer op: meerdere harde klieren
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.