- Anoniem25 juli 2016 om 07:46
Ik heb onder mijn kaakrand een aantal harde knobbels van misschien 1 cm grote. Ze zitten er na mijn weten al minimaal een half jaar, lijken niet echt groter of kleiner te worden, maar zijn wel erg hard. Ze zijn tevens wel erg bewegelijk en schieten makkelijk weg als je ze aanraakt. Ik moet mijn hoofd wel iets licht kantelen om ze te kunnen vastpakken/aanraken, anders zijn ze lastig te vinden. Ik maak me nu heel erg zorgen of ik al dan niet ergens kanker in mijn lichaam heb.. Ik heb wel een algeheel bloedonderzoek gehad maar dat was allemaal perfect volgens de dokter, dus hij doet er verder niks mee.. Ik maak me toch ongerust.. Ik lees op diverse websites dat verharde lymfeklieren bijna altijd kwaadaardig is.. is dat dan echt zo?
1 reactieReagerenJohn (moderator)
25 juli 2016 om 09:02Verharde lymfeklieren zijn maar zelden iets kwaadaardigs. Lymfeklieren horen bij het afweersysteem van het lichaam. Als ze zijn opgezet wil dat zeggen dat je afweersysteem aan het werk is tegen binnendringen virussen of infecties. Een beugel, verkoudheid, tandvleesproblemen of tandproblemen kunnen er voor zorgen dat lymfeklieren opzetten. Bij mannen ook het scheren van baardhaar bijvoorbeeld.
Reageren