Zoeken Vraag het forum

Weet niet meer wat ik moet

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • svenkuijper

hey tandor sorry dat ik je weer stoor,
    maar ik kan het gewoon niet uit me hoofd halen dat ik kanker kan hebben, ben niet echt bang voor de confrontatie met kanker maar meer dat ze het pas in een laat stadium ontdekken. Ik heb het dus over de klieren in mijn nek. Ze zitten in de laag cervicale regio en ik las dat die regio vaak voorkomt bij lymfeklierkanker. Ze zijn dan wel beweegbaar en zacht en 1 cm ongeveer (denk ik) maar ik blijf me toch echt zorgen maken.
    Heb ook een beweegbaar bultje op mijn schedel. maar die heb ik volgens mij al 2 of 3 jaar.
    Wat adviseert u mij, mijn ha zegt dat het normaal is. heb ook al een volledig bloedbeeld laten doen. kwam niks ernstigs uit.
    Maar wat moet ik doen? een afspraak met psycholoog maken? of verder laten onderzoeken?
    Ik ben voor de herhaling 15 jaar en de kliertjes zijn plat en niet gegroeid de laatste 5 maanden. zit er ook veel aan. een reactie zou welkom zijn 🙂

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat je je vooral geen zorgen moet maken over die lymfeklieren. Het is normaal dat je die hebt. Ze zijn ook niet hard en groot dus eigenlijk is er geen enkele reden om je daar druk over te maken.
    als er iets met de lymfeklieren aan de hand was, zou dat ongetwijfeld met een bloedonderzoek gevonden zijn.
    Als je dit niet uit je hoofd kunt zetten, zou een gesprek met een psycholoog beter zijn dan verder onderzoek. Want verder onderzoek gaat niets opleveren.

Reageren
    svenkuijper

Maar het zit wel in de engels genoemde ”posterior cervical area” en dat is wel een gebied waar meestal lymfeklierkanker wordt gevonden. Daarom maak ik me zorgen ;/. Heeft u toevallig zelf een lymfekliertje die u kunt voelen ;). ik probeer er zo veel mogelijk aan te zitten maar dat lukt soms niet haha. Maar wat vindt u er dan van dat het in de ”posterior cervical area” is?

Reageren
    Anoniem

Ik zal mijn vraag hier ook maar plaatsen. Het viel mij laatst op dat er een harder bultje zit in m’n klieren in mijn hals. Het is niet heel groot en alleen als ik er veel aanzit lijkt het echt op te zwellen. Ik maak me zorgen dat dit lymfeklierkanker kan zijn maar las ook ergens dat je klieren continu opgezwollen kunnen zijn door stress (waar ik momenteel veel last van heb), spanning of doordat je vroeger vaak ziek bent geweest.

Mijn spieren en gewrichten in hals en schouders/rug zitten ook helemaal vast door de stress, kan het zijn dat mijn lymfeklier hier op reageert? Het bultje zit er al een tijdje maar eigenlijk kan het ook zo zijn dat hij er altijd al zat, toch? Of moet ik toch even langs de huisarts omdat de zwelling niet zo snel verdwijnt?

Reageren
    Anoniem

Ik zal als ik jou ws ff aan de ha vragen wat hij er van vind, kan ook een vetbultje zijn ofzo.

Reageren
    Anoniem

Moet ik die dan weg laten halen? Ik ben echt bang dat het lymfeklierkanker kan zijn omdat mijn lymfeklier zo gespannen is, maar ik ben ook lichtelijk overspannen dus probeer mijzelf gerust te stellen met de gedachte dat het daardoor komt. Ik wil niet graag naar de huisarts omdat ik denk dat hij mijn hyperchondisch vindt. Ik kan wellicht wel om een bloedtest vragen via mijn psycholoog, daar komt lymfeklier kanker toch ook in naar voren?

Reageren
    John (moderator)

Zo. Nou even voor jullie alle twee..

Lymfeklieren zijn een heel normaal verschijnsel. Die horen er te zijn, want ze zijn onderdeel van je afweersysteem. Ook in jouw “Engels gebied” Sven.
    dat lymfeklieren opgezet zijn, is ook verder geen probleem. Dat wil alleen maar zeggen dat je afweersysteem bezig met dingen op te ruimen die niet in je lichaam thuis horen. Virussen bijvoorbeeld.
    Wat je vooral NIET moet doen, is voortdurend aan die klieren zitten friemelen. Daar kunnen ze niet tegen. Dan gaan ze zeer doen en nog wat meer opzetten.
    En ook ik heb voelbare lymfeklieren in mijn hals Sven. Dat is ook niet zo raar want ik ben een beetje verkouden.
    Opgezette lymfeklieren zijn geen reden voor paniek.
    Als ze plotseling gaan groeien en echt groot worden, hard zijn en erg zeer doen, ga dan naar de huisarts. En dan hoeft er nog steeds niets ergs te zijn. Het kan dan een ontstoken lymfeklier zijn omdat je er te veel aan gefriemeld en gedrukt hebt.

Reageren
    Anoniem

Relaxed, komt goed !

Reageren
Reageer op: Weet niet meer wat ik moet
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.