Hallo ik heb al een vorm van kanker en nu sinds half jaar extra klachten
Sinds 6 maanden nachtzweten, iedere nacht.
Overdag temperatuurschommelingen, heel koud en niet warm te krijgen en opvliegers waarbij zweet op mijn gezicht en rug. Ik ben niet in de overgang!
Bloedwaarden:
Sinds het nachtzweten zijn aantal bloedtesten gedaan. Hieronder de afwijkende waarden:
AF van 132 naar 195
Gamma GT 170 naar 330
ASAT 50 naar 115
ALAT 49 naar 140
LD 180 naar 300
Erytrocyten >500
Leukocyten <3,7
Verder is de spiegel van mijn chemo(pillen) in een maand tijd 400% verhoogd. En dat terwijl het al te hoog was.
Heb al aantal extra bloedtesten gedaan en daar komen geen autoinmuunziektes uit. Geen hepatitis.
Iemand een idee?
Ik zie nu dat je het bericht dubbel hebt geplaatst maar nu met meer info.
De leverwaarden zijn vrij hoog. Dat kan door de medicatie en de chemokuur komen. Je lever functioneert op dit moment niet optimaal.
Ik neem aan dat er verder onderzoek gedaan zal worden ?
Wat fijn dat je reageert Tandor! Ze hebben een echo gedaan en daarop was niks geks te zien. Ben ook 4 kilo afgevallen zonder mijn eetgewoonte te hebben aangepast. Volgende week ga ik opnieuw naar het ziekenhuis voor verdere afspraken. En daarom zou ik het zo prettig vinden om goed voorbereid daarheen te gaan. Gladde spiercellen en mitochondien waren negatief.Mijn arts gaf aan dat de oorzaak ok buiten de lever kan liggen. Mijn galblaas is 9 jaar geleden weggehaald. Maar soms lijkt het alsof ik weer een koliekaanval heb. Ook vaak scherpe pijn rechts onder mijn ribben. En links ook zeurende pijn. Vorige week had ik op dezelfde plek een scherpe pijn met bukken. Eenmaal zittend ging het wel en staand/lopend ook. Ook mijn glucose gehalte is sinds december verhoogd. Daar heb ik daarvoor niet eerder last van gehad. Heb jij een idee in welke richting we nog meer onderzoek zouden kunnen doen? Mijn arts heeft iig vorige week aangegeven dat als er niks speciaals uit de echo zou komen, hij een PET-scan zou laten doen. Ben benieuwd of jij mij kunt adviseren zodat ik mij kan voorbereiden voor volgende week. Vriendelijke groet, Betty
Hallo Betty,
In principe zijn de nodige stappen genomen. Ik denk persoonlijk wel dat je lever wat problemen heeft. In welke mate en wat dan de oorzaak is zal verder onderzocht moeten moeten. Maar de chemokuur is het meest waarschijnlijk.
Overigens zou je best koliekaanvallen kunnen hebben. Ook al is de glasblaas verwijderd. De achtergebleven galwegen kunnen ook voor problemen en zelfs steentjes zorgen.
Ik denk dat in eerste instantie een echo/scan hjet meest logische is. Aan de hand van de bevindingen kan dan verder gekeken kunnen worden.
Het zou de chemo kunnen zijn.
Wat dan onlogisch lijkt is dat vorig jaar rond deze tijd mijn leverwaarden ook zo hoog waren. De spiegel van de chemo was toen prima <8. En ik voelde me ook ok. En geen last van nachtzweten.
In de zomer is zijn de waarden heel licht verbeterd. Maar omdat ze nog steeds te hoog waren ben ik in augustus naar de halve dosis chemo gegaan. Desondanks is de (chemo)spiegel nu ruim 400% gestegen.
Het lijkt erop alsof de lever dit, om welke reden dan ook, niet meer (goed) kan afbreken. Mijn arts gaf aan dat dit een gevolg is van iets anders dus en dat de chemo daarom niet de oorzaak is (dit concludeert hij adhv de bloedtests die ik afgelopen jaar veelvuldig heb gedaan).
Groet Betty
Dat is mogelijk. Ik kan de vergelijking natuurlijk niet maken.
Je lever staat in ieder geval onder druk.
Heb nog een aanvullende vraag Tandor,
is dit iets om me zorgen over te maken. En dan bedoel ik niet dat ik nu verdrietig moet gaan worden, maar of de waarden voldoende 'slecht' zijn om serieus vervolgonderzoek naar te doen. Ik vraag dit omdat ik niet uitsluit dat mijn arts zal zeggen "we kunnen het niet vinden op de echo. Het zal de chemo wel zijn. Stop daar maar even mee."
Gezien de historie van de leverwaarden in combinatie met de chemospiegel is deze situatie in mijn ogen danig anders dan voorheen. Door het nachtzweten en het afvallen iedere nacht, nu al bijna half jaar.
Vind het daarom best spannend volgende week.
Dat is een vraag die ik zo dus niet kan beantwoorden. En ik niet alleen....daar is juist verder onderzoek voor nodig. Ben benieuwd wat er uit het onderzoek gaat komen dan...
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies