- Lisa23 mei 2025 om 21:49
Ik heb sinds september al deze bult in mijn nek. Ben gelijk met grote zorgen naar de dokter gegaan en bloed test en echo gekregen, vanuit daar niet door verwezen. Volgens de dokters maakte ik mijzelf gek, en heb inplaats van een biopt een doorverwezing naar de psycholoog gekregen. De bult was afgenomen, maar is sinds vorige week weer wat groter nadat ik verkouden was. Ik begrijp dat een lymfeklier opzewelt met infectie en daarna weer afneemt, maar het gekke is dat de klier nooit vollegdig weg is gegaan. Het voelt als een lange harde ketting en is moeilijk te bewegen. Moet ik mij zorgen maken en een second opinion aanvragen?
11 reactiesReagerenLisa23 mei 2025 om 21:50Zie hier foto’s
ReagerenLisa23 mei 2025 om 21:51John (moderator)
23 mei 2025 om 22:00Je overstrekt je hals op de foto…Hierdoor is je strottenhoofd wel erg nadrukkelijk aanwezig. Er is bloedonderzoek gedaan en een echo gemaakt. Daarop waren geen afwijkingen te zien dus is er ook niet meteen een reden om je door te verwijzen. Een lymfeklier kan heel lang aanwezig blijven vooral als je er voortdurend aan zit. Je kunt natuurlijk een second opinion aanvragen, maar of je er wijzer va gaat worden is dan nog maar de vraag.
Reageren
Als je een doorverwijzing hebt gekregen naar een psycholoog is dat toch in de regel omdat je irreële angsten hebt of hypochondrie.Lisa23 mei 2025 om 22:27Dus de klier is meer aanwezig door het overstrekken van de nek?
ReagerenJohn (moderator)
23 mei 2025 om 22:31Nee dat bedoelde ik niet. Er is verder niet zo veel op te merken omdat je je nek overstrekt en het strottenhoofd zo nadrukkelijk naar voren komt. Ik kan zo ook niet zien of er een klier is of dat het een spier is. Maar de dokter heeft ernaar gekeken. Die heeft het dan wel kunnen vaststellen.
ReagerenLisa23 mei 2025 om 22:36Volgens de dokter was het een lymfeklier ketting, het gekke is dat nadat ik ziek was geweest een een groot gedeelte van de zwellig was afgenomen je die ketting nog wel kon voelen en het voelde alsof ik aan een spiertje zat met kleine bolletjes(de ketting is hard en moeilijk te bewegen). Ik ben sinds december niet meer naar de dokter geweest voor deze kwestie, ondanks dat het nog wel aanwezig was.Mijn vraag is dan ook of het verstandig is om er toch nog voor naar de dokter te gaan aangezien het sinds september dus niet volledig weg is gegaan.
Reagerenlisa23 mei 2025 om 22:37John (moderator)
23 mei 2025 om 22:40Je kunt natuurlijk altijd even naar de huisarts gaan en ernaar laten kijken
ReagerenLisa23 mei 2025 om 22:49Oke dank voor je hulp, nog een vraagje, zou het feit dat ik pfeiffer heb gehad en twee jaar geleden een heftige keel ontsteking er mee te maken kunnen hebben? Dat het zegmaar zo lang opgezwollen is?
ReagerenJohn (moderator)
23 mei 2025 om 23:00Dat zou zeker kunnen. Lymfeklieren kunnen echt lang aanwezig blijven. Vooral als je er ook nog te vaak aan voelt
ReagerenJohn (moderator)
23 mei 2025 om 23:03Ik kan overigens op de laatste foto geen lymfeklier ontdekken. IK kan zo geen opgezette lymfeklier zien. Ik zie alleen je strottenhoofd
Reageren