- Bang7 maart 2020 om 18:52
meestal ga ik nooit meteen van het ergste uit maar door te googlen en met wat ik heb ben ik erg bang geworden.
Ik heb al een tijdje last van een fistel bij de kaakrand. Dit is niet gediagnosticeerd door de tandarts maar ik had al een paar keer pech met dezelfde kies bij de tandarts en een jaar terug heeft de tandarts het wederom niet goed gedaan. Wortelkanaalbehandeling is gewoon niet goed gegaan! Een paar maanden later had ik er pas last van en had ik een onwijs vaag bolletje in de kaakrand wat onderhand kleiner is geworden maar de irritatie is aan blijven houden. Hiervoor moet ik naar de tandarts dat ga ik ook doen.
Nu komt het, vandaag na het drinken van een warm kopje thee kreeg ik ineens rare steken in één zijkant van de tong. Dit heb ik nog nooit meegemaakt en drinken en eten gaat echt moeilijk. Slikken is geen probleem maar meer dat mijn tong aan die kant echt irriteert wat loopt naar de keel. Dus ben ik uit het niet gaan voelen bij de hals. Ik voelde een duidelijke ophoping (zoals ik het zelf noem) bij diezelfde kaak waar die fistel is. Aan de ene kant voel ik niks.
De bollige ophoping voelt niet hard aan en als ik in de spiegel kijk, zie ik niet een dikkere hals als de andere pas als je echt voelt. Ik ben niet ziek, heb geen koorts, gek genoeg ook geen pijn van de kies alleen die tong triggerde mij om te voelen bij de hals en te googlen.
En dat had ik dus niet moeten doen want zodra ik hals en gezwollen in type zie ik kanker verschijnen. Ik maak me dus echt zorgen en ik weet dat ik naar de huisarts moet maar ja dat zul je dan maar zien dat het weekend is!
Ik probeer de kies met die “ophoping” te linken maar op Google kan ik die link niet vinden. Het staat er los van en maak me dus écht zorgen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Sorry voor de lange verhaal
24 reactiesReagerenBang7 maart 2020 om 18:54Als ik trouwens erop druk (op de ophoping) bounct het mee. Dus het drukt mee terug en is niet hard.
ReagerenJohn (moderator)
7 maart 2020 om 19:12Je hebt dus een opgezette klier omdat je dus een fistel aan de kaakrand hebt. Niet zo vreemd dus
ReagerenBang7 maart 2020 om 19:49Beste john,.
Allereerst dank voor de snelle reactie! Ik heb het alleen gegoogled en een keer hier bij tandheelkunde een foto geplaatst. Ook veel symptomen komen overeen met een fistel. Dus die link is goed mogelijk?
En die steken in de tong die ik gek genoeg nu nog steeds heb wat zou dar kunnen zijn?
ReagerenJohn (moderator)
7 maart 2020 om 19:54Het zou zeker kunnen. Over de tong kan ik zo niets zeggen.
Reageren
Maar als je niet zeker weet of het een fistel is, zou je toch naar de tandarts moeten gaanBang7 maart 2020 om 20:06John laatste vraag, net heb ik dus gegeten en ik had moeite met slikken en dat geprik schiet zelfs naar me keel is dit ook een symptoom? Ik heb her gevoel alsof ik een dikke kaak heb maar hij ziet er nornaal uit.
ReagerenJohn (moderator)
7 maart 2020 om 20:15Misschien is dat een gevolg van het focussen op je keel en kaak
ReagerenBanh7 maart 2020 om 20:18Dank je wel, is een beetje moeilijk om je er niet op te focussen maar ik ga naar de tandarts hiermee. Dank je wel!
ReagerenBang8 maart 2020 om 11:00Hoi John
Sorry ben ik weer maar wil dit toch even met je delen (morgen sowieso naar de HA hiermee) ik wilde alleen weten of jij hier ooit van gehoord hebt.
Gisteren na mijn laatste post hier heb ik wat pistache noten en wat chips gegeten. (De zwelling viel ineens behoorlijk mee waarop ik dacht, fijn ik kan weer even wat eten) maar had ik dat maar niet gedaan! De zwelling was meteen gaan opzetten net onder de kaak en ik ging uiteraard voelen. Was het daarvoor nog echt binnenin de gezwollen klier, was het na het eten echt zichtbaar zelfs!
Ik vond het echt vreemd en viel me moeder ook op. Dus ik dacht ik ga toch even verder kijken op het net om te kijken wat dit nou precies was. Eerst dacht ik het zal door de kies komen. Maar na verder te hebben gezocht kwam ik uit op speekselsteen. Nooit van gehoord maar warempel de symptomen zijn echt precies hetzelfde op de koorts na! Droge mond, zwelling met vlagen voor of na een maaltijd of eten en drinken. Ik heb er nu een nachtje over geslapen en de zwelling is weer weg getrokken. Ook de tintelingen bij de tong zijn verdwenen. Alhoewel er toch een beetje irritatie daar is, is het niet zo erg als gisteren.
Zou het toch speekselsteen kunnen zijn? Ik ga morgen sowieso naar de huisarts hoor.
ReagerenJohn (moderator)
8 maart 2020 om 13:01Dan zou het ipv een lymfklier ook een speekselklier kunnen zijn. Een speekselsteen is dan ook mogelijk
ReagerenBang22 maart 2020 om 11:08Hoi John
Ik ben na jou laatste reactie echt afgelegen van de zwelling en het was de dag erna verdwenen! Echt de daarop volgende dagen kon ik voelen wat ik wilde maar de zwelling was echt weg!
Nu heb ik een banaan op gegeten en ik heb dus NOOIT last van bananen en wat denk je? Wederom zoals 2 weken geleden kreeg ik ineens tintelingen in aan dezelfde kant van de tong. Het prikte onwijs en ik voelde bij me hals en ja hoor de zwelling was er weer!
Nu vraag ik mij toch af wat dit nou kan zijn?
ReagerenBang22 maart 2020 om 11:09Afgelegen moet zijn afgebleven.
ReagerenBang22 maart 2020 om 11:11Als ik nu slik of iets drink (drink nu een optimel pakje) dan tintelt het weer een beetje en slaat door tot aan mijn keel..
ReagerenJohn (moderator)
22 maart 2020 om 12:16Dat lijkt dan toch op een speekselklier. Misschien verstopt door een speekselsteentje. Probeer wat zuurtjes te eten
ReagerenBang22 maart 2020 om 15:22Ga ik doen john. Wat voel ik als het steentje weg is?
Reageren