- John1 maart 2017 om 09:54
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb dit afgelopen 6 maanden 2x een totaal bloedbeeld onderzoek en twee echo’s ivm enkele opgezette lymfeklieren onder mijn rechter oksel. De dokter ziet geen afwijking in het bloed en zegt dat er verder geen behandeling nodig is. Het zit mij toch niet lekker aangezien de klieren nu de afgelopen 4 weken ook continu pijn doet. Wat resultaat op slecht slapen en mijn gemoedstoestand… het zit mij allemaal niet lekker. En ben een beetje het einde raad.
Groeten John
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
1 maart 2017 om 11:24Overleg dan met je huisarts om een biopt te laten nemen van de lymfeklier.
ReagerenJohn1 maart 2017 om 12:16De dokter zei als er een afwijking in het bloed te zien was dan zou een biopt de volgende stap zijn.. maar nu dus niet. Hij zei als ik nu iemand uit de wachtkamer haal en voel onder zijn oksels weet ik zeker dat ik bij de meesten een bultje voel.
ReagerenJohn (moderator)
1 maart 2017 om 13:59In principe heeft de dokter gelijk. Als bloedonderzoek en echo geen afwijkingen laten zien, is er eigenlijk geen reden om een biopt te laten nemen. Het zou dan ook puur voor je eigen geruststelling zijn. Hoe vaak voel je aan de klieren per dag? Scheer je je okselhaar weg? Je hebt geen wondjes aan handen of armen?
ReagerenJohn1 maart 2017 om 15:23Bedankt voor je antwoord en de tijd die je neemt.
Ik maak mij voornamelijk druk omdat ik online lees dat er iets ergs elders in het lichaam aan de hand kan zijn. En dat daardoor de klieren opgezet en pijnlijk zijn. Ik voel 70% van de dag pijn aan de lymfen en de voorkant van mijn rechter borst net onder het borstbeen.
ReagerenJohn (moderator)
1 maart 2017 om 15:57Het zou kunnen, maar in de meeste gevallen is dat toch echt niet zo.
Lymfeklieren zijn een normaal verschijnsel en horen bij je afweersysteem. Een simpel wondje aan hand, arm of in de oksel, kan er al voor zorgen dat de lymfeklier opzet. Je afweersysteem gaat namelijk aan het werk om er voor te zorgen dat bacteriën die in het wondje zijn of komen, opgeruimd worden. En in dat proces kunnen er opgezette lymfeklieren ontstaan.
Veel en vaak aan lymfeklieren voelen, kan wel voor problemen zorgen. Het duurt langer voordat ze weggaan en kunnen geïrriteerd raken.
Reageren