Zoeken Vraag het forum

Pap 2

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Alice

Ik heb te horen gekregen dat ik pap 2 heb zonder hr-hpv.
    Ik heb wel veel klachten van buikpijn,bloedverlies en afscheiding.
    Soa test was negatief

Kan het dan alsnog baarmoederhalskanker zijn?

13 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik zal je vraag doorsturen naar onze huisarts. Hij zal dan hier reageren.

Reageren
    Peter (huisarts)

Bij een verandering van cellen van de baarmoedermond , passend bij baarmoederhalskanker, kun je ook (na het vrijen bijvoorbeeld) bloedverlies krijgen. Dit past niet bij een uitslag PAP 2. De indeling tot en met PAP 4 valt niet onder baarmoederhalskanker. Wel kan het nodig zijn om bij PAP 3b of PAP 4 een behandeling te ondergaan om baarmoederhals kanker te voorkomen. De ontwikkeling tot baarmoederhalskanker verloopt meestal langzaam, binnen enkele jaren. En de aanwezigheid van het HPV virus kan dit mede tot stand brengen.
    Bij de beoordeling van het uitstrijkje, en het maken van de indeling / PAP-classificering, wordt er ook een advies meegegeven voor wel of niet herhalen van het uitstrijkje en/of het advies tot verder onderzoek door een gynaecoloog.

In jouw geval dus geen onrust!
    Voor je buikklachten, bloedverlies en afscheiding moet je het dus in een andere hoek zoeken. Overleg met je huisarts.

Vaginale afscheiding kan in sommige gevallen het slijmvlies van de baarmoedermond prikkelen en daarbij kunnen er ook lichte vormveranderingen optreden , waardoor je in een hogere PAP classificatie terecht kunt komen. Met het verdwijnen van de infectie c.q de oorzaak van de prikkeling (wat ook bv bij een spiraaltje kan voorkomen) kunnen de cellen weer terug veranderen.

Het kan ook zijn dat een vrouw (zonder infectie of slijmvliesprikkeling) altijd net wat andere celvormen heeft (cq een hogere PAP als PAP 1), zonder dat dit betekenis heeft.

Reageren
    Alice

Dat is een hele fijne en duidelijke uitleg! Danku

Reageren
    Suus

Mag ik hier aan toevoegen dat het wel degelijk voorkomt dat een negatief uitstrijkje bij klachten, toch binnen (zeer!) korte tijd kan veranderen in baarmoederhalskanker?
    Niet om de ts bang te maken, maar omdat het zo is?
    Het is een kennisje van mij overkomen, zij is er inmiddels overleden aan de gevolgen van uitgezaaide baarmoederhalskanker en kort geleden hier op het forum iemand met een vergelijkbare vraag als de ts. Zij was ook negatief en binnen een half jaar toch positief.
    Het is dus letterlijk van levensbelang dat je vanaf het ontdekken regelmatig onder controle blijft, ook al zegt de medische wetenschap dat verandering van cellen over het algemeen jaren duurt. Want het kan dus ook binnen enkele maanden!!

Reageren
    Alice

Maar ik neem aan dat dat gaat om iemand met hrhpv?

Reageren
    Alice

Suus je geeft aan was eerst negatief, negatief op? Pap? Hrhpv? Cin? Ondanks mijn pap 2 en zonder hrhpv krijg ik evengoed een colposcopie bij de gynaecoloog volgende week. Ik neem mijn kladhten ook serieus 😉

Reageren
    Suus

Negatief op alle dingen die jij noemt.
    Zij had een uitstrijkje vanwege andere klachten, maar is wel overal op getest, omdat de oorzaak van haar klachten niet goed te achterhalen was.
    Minder dan een half jaar later was ze bij het bevolkingsonderzoek positief op baarmoederhalskanker. Het komt heel weinig voor, maar kan dus wel. Daarom vind ik het griezelig dat zelfs artsen zeggen dat het “zeer onwaarschijnlijk ” is en zelfs zeggen dat je het bevolkingsonderzoek kunt overslaan als je kort er voor een uitstrijkje hebt gehad.
    Juist bij klachten liever een extra controle, zou je dan denken.
    Goed dat jij in ieder geval verder opgevolgd wordt, sterkte!

Reageren
    John (moderator)

Ik wil hier toch even een nuance aanbrengen.
    Wat baarmoederhalskanker door HPV betreft, duurt het in de regel jaren voordat baarmoederhalskanker zich ontwikkeld. Op die termijnen is ook het bevolkingsonderzoek afgestemd.
    Maar er zijn ook HPV-negatieve kankers, zoals bepaalde adenocarcinomen. Die zijn zeldzaam. Die kun je dus met een test op HPV niet opsporen. Die worden in de regel gevonden aan de hand van aanhoudende klachten en verder onderzoek. Maar ze veroorzaken dus ook baarmoederhalskanker.
    @Suus het is dan dus de vraag welke vorm er bij je vriendin aan de orde was. Of dat het uitstrijkje vals negatief was. Ook dat is zeldzaam maar niet uitgesloten.
    Er kan dus een uitstrijkje gemaakt zijn met test op HPV die negatief was en dat er dan toch een andere kankervorm aanwezig was. Wat dus eigenlijk had moeten gebeuren na de test en toch aanhoudende klachten was, een doorverwijzing voor verder onderzoek. Zoals onze huisarts ook al aangaf.
    @ Alice
    Dat is dus ook de reden waarom je een doorwijzing hebt gekregen voor de gynaecoloog. Er komt verder onderzoek omdat je klachten blijft houden ondanks een negatieve HPV test

Reageren
    Suus

Dat kunnen we haar helaas niet meer vragen.
    Ik weet wel dat zij in allerlei verdere onderzoeken zat.
    Het was ook geen directe kritiek op de huisarts hier, maar een opmerking over artsen in het algemeen.
    Zeer kort geleden reageerden jij en ik ook beide hier op een topic en ook daar kwam uit dat het dus wel mogelijk is.
    Toen was de vraag of binnen een half jaar na een negatief uitstrijkje het zinvol zou zijn om aan het bevolkingsonderzoek mee te doen.
    Gelukkig heeft die dame dat wel gedaan, ondank dat haar huisarts en ook hier gezegd werd dat dat eigenlijk niet nodig zou zijn.
    Nogmaals: geen kritiek!
    Maar om even aan te geven dat het dus wel degelijk voorkomt, ookal is het niet vaak.
    Het is namelijk best rot als jij nou net die uitzondering op het gemiddelde bent waar de medische wereld van uit gaat

Reageren
    Alice

Oke maar Suus, je geeft informatie maar je weet niet hoe het in elkaar steekt. Misschien had deze pte wel een lis gehad en is het daarna verslechterd?
    En uitzonderingen heb je uiteraard altijd. Maar ik denk dat mensen op dit forum juist zoeken naar geruststelling en niet die paar uitzonderlijke gevallen

Reageren
    Suus

Persoonlijk zou ik liever de waarheid horen dan gerustgesteld worden en daarmee een onnodig risico lopen.
    Wat jij met de gegeven reacties wilt doen, is aan jou.
    Verder ga ik niet uitwijden over of met jou in discussie over iemand die is overleden, dat vind ik nogal respectloos.
    Feit is dat wel het mogelijk is om binnen een half jaar baarmoederhalskanker te ontwikkelen, ookal komt dat niet vaak voor en daar laat ik het bij.

Reageren
    Alice

Maar mijn vraag was niet of het binnen een half jaar kan ontwikkelen? Ik wilde weten of je met een pap2 en zonder hrhpv alsnog baarmoederhalskanker kunt hebben

Reageren
    Alice

Inmiddels al een hele tijd verder, ik heb een colposcopie gehad en daar kwam niet zoveel uit. Er waren geen verkleuringen te zien dus er is geen biopt afgenomen.
    Inmiddels heb ik weer klachten van bloedverlies en had ik dus de poli gebeld maar hun doen er niks mee?
    Hoe betrouwbaar is zo’n colposcopie?

Reageren
Reageer op: Pap 2
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.