- Suus7 mei 2024 om 09:58
@Jo
Dat is toch meer een vraag voor je behandelend arts,dan voor een forum.Wie heeft een antwoord24 september 2024 om 11:32Na gebruik van Ozempic tijdelijk overgestapt op Rebelsus (ozempic was destijds niet leverbaar).
Reageren
Heb dit een half jaar gebruikt. Oktober 2022 gestopt met alles, (ik was totaal niet dik, maar een meneer die er zn brood goed mee verdiend) vond het niet gek om het voor me voor te schrijven (was 62 kg, wilde er gemakkelijk een paar kg af hebben).
Uiteindelijk was ik nog maar 54 kg en begon de ellende. November 2022 voelde ik me niet goed. Vreemde klachten, lastig te omschrijven. Duizelijk, misselijk en een globegevoel in de keel wat mijn migraine continue triggert., Huisarts heeft me doorverwezen naar maag darm leverarts, Endoscopie gehad en daar kwam destijds niks verontrustends uit.
Maar vanaf dat moment functioneer ik niet meer. Wordt aan de maagbeschermers gezet in hoge dosis zelf, maar mag niet baten. Ondertussen zijn we 2 jaar verder en ik ga me steeds slechter voelen. Gewicht neemt af, de ochtend voel ik me ”redelijk”. Eind van de ochtend begint de ellende, ik stort in. Enorm brok gevoel, wordt dizzy/duizelig en misselijk. Maagstreek/alvleesklier omgeving is erg gevoelig. Zodra ik ga eten heb ik het gevoel dat alle ellende begint en mn lichaam het eten niet juist verwerkt ofzo. Vandaag een echo gehad, krijg ik donderdag de uitslag van. Lipase waarde was vorige week 90 en nu weer 58 (ik citeer de assistent) . Zijn er mensen met herkenbare klachten? Tips?? Dietist wist zich geen raad, logopedist ook niet. Kan pas 11 oktober terecht bij de internist.Wie heeft een antwoord24 september 2024 om 11:33en nog even ter aanvulling van de klachten:
Reageren
Hoofdpijn
misselijk
duizelig
brokgevoel
veel slikken (gevoel van speeksel aanmaken)
veel gapenJohn (moderator)
24 september 2024 om 11:51Die ” meneer” schreef het volgens mij voor omdat jij toch ( onnodig) wilde afvallen als ik het goed begrijp. En het zijn beslist geen onschuldige middelen die nare gevolgen kunnen hebben. Helaas. Je zult nog geduld moeten hebben totdat je bij de internist terecht kunt voor verder onderzoek. Maar je klachten doen me ook denken aan hyperventilatie. Doe eens de test op:
Reageren
https://www.zorgprofessionaljohn.com/hyperventilatie-test/Wie heeft een antwoord24 september 2024 om 12:21klopt maar alsnog heeft een arts een vrouw te vertellen dat ik daarvoor niet in aanmerking kom lijkt me (1.68 lang en 62 kg) maar goed dat is een andere discussie.
Feit blijft dat ik met deze klachten loop. En dat je verwijst naar hyperventilatie snap ik, veel daarvan komt overeen met de klachten. Maar dat zou toch na 2 jaar verdwenen moeten zijn? ervaar weinig tot geen stress en de ochtend voel ik me redelijk, kan ik staande blijven, gedurende de dag verergeren de klachten tot t moment (vaak na de avond maaltijd) dat ik me zo slecht voel. Brok gevoel wordt dan niet meer dragelijk. Overdag eet ik nu bewust licht verteerbaar voedsel (maaltijd shake) en proteine pudding in de ochtend.Ben heel benieuwd of er mensen zijn met vergelijkbare klachten 🙂
ReagerenJohn (moderator)
24 september 2024 om 15:37Ik ben het met je eens dat artsen daar zorgvuldiger mee om moeten gaan en ook duidelijk moeten wijzen op bijwerkingen en gevaren bij het gebruik van dit soort middelen.
Reageren
Over de hyperventilatie: hyperventileren kan overgaan in een chronische vorm. En dat gaat dan niet zomaar vanzelf over.Gerda17 november 2024 om 23:39Mij lipase is licht verhoogd verder bloeduitslagen goed 73 was lipase moet over 3 maanden weer heb dat met kanker te maken
ReagerenJohn (moderator)
18 november 2024 om 11:07Een licht verhoogde lipase kan veel oorzaken maar kanker wordt daar niet mee aangetoond. Andere oorzaken zijn meer voor de hand liggend.
Reageren
Stress/spanningen, overmatig buikvet bij overgewicht en nog meer.
Bij het volgende onderzoek met de arts besprekenGerda19 november 2024 om 21:14Kan over 3 maanden wel kanker zijn dan daar ben ik bang voor als die oploop maar verder bloeduitslagen waren goed
ReagerenJohn (moderator)
19 november 2024 om 21:25Dat is zeer onwaarschijnlijk. Ik denk dat het goed zou zijn om je angsten met je huisarts te bespreken
ReagerenAnouchka1 december 2024 om 21:15Mijn lipase waarden was 9 afgelopen week. Kan iemand mij vertellen of dit te laag is?
ReagerenJohn (moderator)
1 december 2024 om 21:36Als je bloeduitslagen lkunt inzien staan daar doorgaans ook de referentiewaarden bij. Je kunt dan zelf zien of het te hoog of te laag is. Daarnaast neem ik aan de uitslagen ook nog besproken zullen worden.
ReagerenAnoniem25 mei 2025 om 11:53Hey jouw bericht is van 2018. Mss zal je dit niet meer zien maar wou gewoon eens weten hoe het verder is verlopen met je lipase ? Mijn lipasen zijn meestal wat verhoogd. Licht verhoogd noemden ze het . Het hoogste was 200. Heb wel dagelijks last van mijn vertering. Aangezien het bij jou 800 was had je dan wellicht wel veel pijn? Ik heb gewoon schrik dat het erger word en ik chronische pancreatitis krijg of zelfs kanker .. moest het zijn dat je dit bericht nog leest graag reactiie. Mvg
ReagerenLipi1 juli 2025 om 14:36Anoniem ik begrijp je volledig, die van mij was 107 en de leverwaarden ook wat verhoogd, krijg over 4 weken en mri scan
Reageren
Ik maak me nu ook veel zorgen. Maar schijnt dat het maar een lichte verhoging is.Katleen15 juli 2025 om 20:59Wat moet je dan doen met een vergrote pancreas? Ik moet nu ook een echo laten nemen.
Reageren