Goedemiddag,
Ik wil graag een ''second'' opinion of een mening van andere mensen (ik lig er soms wakker van, waarschijnlijk onterecht maar toch) over de volgende situatie:
Ik heb sinds oktober 2023 een opgezette klier in de hals (0,8cm in de hoogte en 1,00 cm in de breedte). Ik ben hiervoor in december naar de huisarts geweest en op 02-01-2024 een echo laten maken en is het volgende eruit voortgekomen:
''Beschrijving:
Ter plaatse van de aangegeven plek op de rechterkaakhoek, wordt tegen de onderpool van de glandula parotis een morfologisch normale lymfeklier gezien met een korte as van 8 mm. Anamnestisch is deze afgenomen.
Elders in de hals beiderzijds morfologisch normale lymfeklieren.
Echografisch normaal beeld van de glandula parotis en submandibularis beiderzijds.
Conclusie:
Reactieve lymfeklier ter plaatse van de onderpool glandula parotis rechts.
''
Op 21-02-2024 ben ik weer naar de huisarts geweest en wederom doorverwezen naar toevallig dezelfde radioloog met hetzelfde resultaat:
''ergeleken met echo hals 02/01/2024.
De betreffende lymfeklier in de kaakhoek rechts meet thans 10 mm in korte as, was 8 mm. Vet kern visualiseerbaar, derhalve geduid als reactieve lymfeklier.
Beiderzijds in de hals morfologisch normale lymfeklieren.
Normaal beeld van de glandula parotis en submandibularis beiderzijds. Normaal beeld van de schildklier.
''
Ook uit het bloedonderzoek schijnt niks te voren zijn gekomen maar toch maar ik mij wederom zorgen, inmiddels zijn we weer dik 2 maand verder en de knobbel is nog steeds erg voelbaar. Huisarts gebeld maar die zeggen niet verder onderzoek te gaan doen.
Is het gek dat ik mij zorgen maak? 🙁
Gr,
Sander
Bloedonderzoek:
Soort onderzoek Referentiewaarde
02-01-2024 08:36
Ekhart
Soort onderzoek Referentiewaarde
TSH 1.1
0.4 - 4.0
Hemoglobine 10.0
8.5 - 11.0
Hematocriet 0.47
0.40 - 0.50
Erytrocyten 5.4
4.5 - 5.8
MCV 88.0
80 - 100
RDW 13.3
12 - 15
Bezinking 2
<15
Trombocyten 252
150 - 400
Leucocyten 10.5
4.0 - 10.0
Neutrof.gran 6.2
1.8 - 7.0
Eosinof.gran 0.3
<0.4
Basof.gran 0.1
<0.2
Lymfocyten 3.0
0.8 - 3.2
Monocyten 0.8
0.3 - 0.9
Voor een second opinion kun je beter een andere (huis)arts raadplegen en die zijn op dit forum niet aanwezig.
Er wordt wel de mogelijkheid geboden een second opinion aan te vragen, maar dat is niet via een vraag op het forum.
Daarvoor dien je het formulier in te vullen onder dat kopje staat.
Even een tip, kijk wel goed of je zorgverzekering dat vergoed, niet alle verzekeraars doen dit via deze organisatie.
Persoonlijk denk ik dat je huisarts gewoon gelijk heeft en jij je onnodig zorgen maakt.
Een klier kan maanden voelbaar zijn, zeker als je er regelmatig aan voelt.
Ah okay! Ik dacht dat hier nog wel eens wat moderators reageren op de situatie of hoe hun/zij/jullie er over denken 🙂
Mening over mijn situatie zijn altijd welkom
ik kan hier wel op reageren. je hebt 2 x een echo gehad en twee keer was het resultaat hetzelfde. Een reactieve lymfeklier en dat is een onschuldig verschijnsel. En dan moet je natuurlijk van dat ding afblijven want als je er voortdurend aanzit, gaat die dus ook niet weg
En wat het bloedonderzoek betreft: Je kunt zelf zien dat alle waarden binnen de referentiewaarden liggen. Daar is dus niks mee naan de hand
Ahh okay, dank je wel John! Wanneer moet ik weer aan de bel trekken bij de huisarts? Of kan dit echt nog wel maanden misschien een jaar zo blijven?
Die zou maanden zelfs jaren aanwezig kunnen zijn
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Thx @ Suus en @John
Sommige praten er nog wel over dat het door de ''corona'' boosters komt bla bla...
Als je recent een booster gehad zou hebben,kan dat wel.
Omdat de booster je immuunsysteem aanslingert.