Vragen omtrent wondroos e"/> Vragen omtrent wondroos en inname antibiotica - Medische Forum - Dokter.nl

Vragen omtrent wondroos en inname antibiotica

Ik schreef eerder deze week al over een rode pijlijke plek op borst nabij tepel.
    Toch nieuw topic ivm uitkomst.
    Bij huisarts geweest.
    Ik had (alleen daar) lichte verhoging, 37,5 en 37,6. Hij heeft gekeken en constateerde vrij snel en stellig -> wondroos.
    Wel wat vreemde volgorde v klachten, maar dat kon.
    Eerst heel veel pijn, toen 1 dag 2 fel gekleurde aderen, dag later werd pijn minder, aderen normaal, maar een grote vlek naast en boven tepel. Dag later ook rondom tepel.
    Diezelfde avond (nadat ik bij huisarts was geweest en nog niet begonnen met AB) werd vlek kleiner. Rondom tepel was t weg. Rest zat er nog wel. Ook trad er meer jeuk op.
    Uiteraard met AB begonnen (4x daags flucloxacilline). Nu ruim een dag genomen. Plek wordt echt wel kleiner, maar het ziet er vlekkeriger uit dan eerst. Ook iets paarser lijkt wel. Pijn trekt verder naar boven, zowel richting sleutelbeen als bovenaan borstbeen.

De vragen:

1) Klinkt dit wel als wondroos?

2) de inname van flucloxacilline Capsules hebben een paar haken en ogen qua eten.
    Ik heb aan 8 uur slaap niet genoeg. Mag ik er s nachts 8,5 a 9 uur tussen laten zitten, of beter van niet?
    En dan verder over de dag zit er 5 en 6 uur tussen

Reageer

Je huisarts heeft ernaar gekeken en de diagnose gesteld. Hier op het forum zijn geen artsen aanwezig. En als ze wel aanwezig zouden zijn, kunnen ze daar zonder enig onderzoek iets over zeggen. Het zou dus idd wondroos kunnen zijn.
    Wat de medicatie betreft: als er 6 uur tussen zitten is dat goed.

Reageer

Als eerste hartelijk dank voor de snelle reactie.

Begrijpelijk. Ik wil ook zeker niet twijfelen aan diagnose arts. Maar hij vind verloop ook vreemd en er is/was geen wondje.
    Er is ook erg weinig te vinden over wondroos op de borst. Zegt ook niks, ik weet t.

Mbt antibiotica...
    Ik vroeg me eigenlijk af of het erg is als er 9 uur tussen zit (in de nacht)

Reageer

Dat is niet zo erg hoor

Reageer

Ben ik toch nog een keer weer. Afgelopen dinsdag heb ik s ochtends de laatste antibiotica gehad tegen wondroos.
    Er zit nog steeds een heel klein plekje. Foto's ervan moest ik naar huisarts mailen. Die zei, even aankijken, wat ik zeker begrijp, omdat AB langer door werkt na stoppen. Wanneer zou dit plekje helemaal weg moeten zijn?

Teven heb ik sinds vanmorgen best weer veel pijn in mn borst. Het gekke is dat het voornamelijk pijnlijk is als ik mn beha uitdoe en mn borsten er dus uit 'floepen'. (Cup E), of wanneer ik er kracht op zet/bepaalde bewegingen. Zo begon t zo'n ruim 2 weken geleden ook!

Tevens afgelopen woensdag bij (andere) huisarts (zelfde praktijk) geweest op advies huisarts na foto's. Dit ivm best wel diepe deukjes in borst. Arts heeft gevoeld. Borstweefsel wat wat verdikt was. Ze zag geen reden om door te sturen. Ook omdat ik net een jaar geleden al een mammografie heb gehad.

Om eerlijk te zijn ben ik, voor zover dat dat nog niet duidelijk was 🫢), best bang voor (inflamatoire) borstkanker. Ik las dat dat zeer zeldzaam was en eigenlijk niet zo is als AB aanslaat, wat het dus wel gedaan heeft (maar tis nog niet weg).
    En er was een verhaal van een persoon waarbij t direct na de AB alsnog om kanker bleek te gaan.

Kortom, ik zit in de piepzak.
    Kan iemand me wellicht wat vragen beantwoorden die ik hierboven stelde?
    Ben best bang om bijv morgenvroeg weer een rode borst te hebben.

Reageer

Ik denk dat niemand die vragen beantwoorden kan.....
    Je schreef zelf al dat ab nog na de kuur door kan werken, dus ook nog op het vlekje kan blijven werken.

Verder heeft er een huisarts gevoeld en gekeken, die zal daardoor een stuk betrouwbaarder oordeel kunnen geven dan "wij" hier ongezien op het forum, die ook nog eens helemaal geen artsen zijn.

En als je morgen weer een rode borst en meer pijn hebt, zou ik de huisartsenpost bellen. Met het verhaal dat je net een kuur hebt gehad en dat na die kuur de klachten weer verergeren. Dan komt dat en direct in je dossier en er kan ter plekke besloten worden of je toch even gezien moet worden of een langere of andere kuur nodig bent of dat je huisarts het maandag op kan volgen.

Reageer

Dank je, Suus.
    Gelukkig was de pijn etc maar voor 1 dag. (Ik denk door het vele drukken en voelen 🫢)
    De plek is ook nu weer iets kleiner geworden, maar nog steeds niet weg. (Doorsnee van zo'n 2 vingers breed)
    Maar het is nu wat vlekkerig rood, niet meer egaal.
    Ik ga morgen even contact met de huisarts op nemen. Ik heb nl ook geen idee hoe lang de AB nog door werkt.
    Via google vind ik antwoorden als 5 a 6 dagen, en op 1 andere plek las ik 2 weken. Morgenvroeg is het 6 dagen geleden dat ik gestopt ben.

Reageer
Reageer op: Vragen omtrent wondroos en inname antibiotica
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif