Antibiotica voor wonde op hand?

Hallo, ik ben volledig nieuw op dit forum en heb een vraag voor mensen die wat meer weten over antibiotica/altern. geneeskunde/open wond-verzorging...

Iedereen mag hier echter wel zijn mening op geven 🙂

Dus, ik ben eergisteren gevallen met de fiets en mijn rechter hand heeft wel enkele "diepere" schaafwonden (na de val was het wit, vlees dus?)
    Nu 2 dagen later heeft mijn moeder er wat zalf en ontsmetting (met verband enzo) opgedaan maar deze middag vond mijn moeder mijn hand te dik staan dus naar de dokter geweest.
    Die vertelde dat er zich reeds een bacterie onder de wonde bevond (lichtjes rood rondom de wonde) en dat die verder mijn bloed kon doordringen en naar mijn hart gaan..

De dokter schreef mij dus antibiotica voor (Staphycid 500mg) voor, nu ben ik zeker geen voorstander van antibiotica en heb ik dit ook nooit eerder genomen (heb eigenlijk "nooit" eerder medicatie of pilletjes genomen, altijd homeopathie, kruiden,... gewoon mijn lichaam zelf laten genezen eigenlijk)
    Dus heel graag had ik geweten wat alternatieven zijn qua verzorging op basis van natuurlijke middelen,...
    Ook vroeg ik mij af wat jullie zouden doen in mijn plaats want ik wil natuurlijk ook niet dood (dat beweerden ze toch dat het kan gebeuren als ik geen antibiotica neem of dat ik op zijn minst naar het ziekenhuis zou moeten en zwaardere antibiotica ging toegediend krijgen.. :S )

Er moet toch zeker wel een dokter/homeopaat/natuurlijke dokter/... zijn die mijn "iets ergere schaafwonde" kan genezen zonder antibiotica??
    Al moet ik een soort biologische groente eten/zalf smeren/wat dan ook maar ik ben ECHT geen voorstander van antibiotica (het alles genezende geneesmiddel dat tegenwoordig voor alles wordt voorgeschreven maar eigenlijk vergif is in mijn ogen?) (staat zelf een vergif-symbool op de verpakking)
    En ga ik dan echt in het ziekenhuis belanden en wat volgt... als ik dit niet neem?

Alvast heel erg bedankt en hopelijk kent iemand hier meer van.
    Mvg

Reageer

Indien bacteriën onder de huid niet worden behandeld met antibiotica, dan kunnen deze bacteriën zich onder de huid, dus in het lichaam, verspreiden naar vitale organen. Indien deze vitale organen ontstoken raken, bijvoorbeeld de hersenen of het hart, kan er permanente schade of zelfs de dood op volgen.

Diepe wonden waar vuil in zit moeten zo snel mogelijk worden gespoeld wellicht met soda of met biotex, maar vooral langdurig onder een lopende kraan worden gehouden om de rommel er zoveel mogelijk uit te spoelen.

Uw moeder heeft met de beste bedoeling de wond toegedekt waardoor het milieu ontstaan is waarin bacteriën zich goed kunnen vermenigvuldigen. Diepere wonden worden liefst zo lang mogelijk open gehouden, dan wel 3 tot 5 maal daags gespoeld en opnieuw verbonden. Hondenbeten bijvoorbeeld zijn hoe onschuldig lijkend ook zeer gevaarlijke wonden omdat door de beet de bacteriën zich zo diep onder de huid kunnen nestelen.

Ik kan mij uw wens en behoefte om alles op natuurlijke wijze te willen genezen, of te behandelen. Met alle respect, voor de uitvinding van het antibioticum (Fleming, 1928: http://nl.wikipedia.org/wiki/Penicilline) konden dit soort eenvoudige wonden dodelijk zijn als gevolg van gangreen, necrotiserende vasculitis, en bloedvergiftiging met een algehele ontsteking van het gehele lichaam.

Reageer

Bedankt voor je reactie,

Ik heb echter beslist om de nog niet aan de kuur te beginnen, ik probeer het momenteel op te lossen aan de hand van alternatieven.

Indien het toch zou achteruitgaan de komende dagen start ik de kuur.

Groeten

Reageer

Ik vind jouw besluit erg onverstandig. Op het moment dat het achteruit gaat kon dit wel eens te laat zijn voor een normale behandeling. Als je handelt tegen het advies van jouw dokter in, wees dan zo verstandig dit wel met deze arts te overleggen zodat dit in jouw medisch dossier wordt bijgehouden.

Reageer

ik ben er meestal voor om eerst dingen alternatief te proberen, ik heb nml zelf o.a. Natuurgeneeskunde gestudeerd, maar in dit geval moet je toch maar naar jouw huisarts luisteren.
    als je meteen had gekomen, of dingen had gevraagd was het anders geweest , maar deze schaafwonden zijn verkeerd behandelt en dus ontstoken geraakt.
    als je meteen een homeophaat had geconsulteerd had zij je ook iets kunnen geven, kan nu nog, maar je neemt dan wel een risico.(mijn homeophaat zou vinden dat het wel los zou lopen, maar ik ben wat voorzichtig in deze)
    je moet een ontsteking nooit onderschatten, ik heb in het ziekenhuis waar ik werkte nare dingen gezien door relatief kleine verwondingen.
    wel ben ik het met je eens dat antibiotica zeker niet zomaar genomen moet worden, het wordt veel te vaak voor geschreven, ook wanneer het niet nodig is, maar soms kun je maar beter blij zijn dat het is uitgevonden.
    het lijkt mij verstandig dat je je verdiept in wondbehandeling/alternatieve behandelingen en hoe te gebruiken, maar ook: wanneer niet.

en zorg dat je naast je huisarts een vertrouwd Klassiek Homeophaat hebt waar je mee kan overleggen.
    groetjes, Brenda

Reageer

Ik ben het met Brenda eens. Je neemt een welbewust risico.

Reageer

Hallo,

Een homeopaat wou ik contacteren maar aangezien het zaterdag was moest ik wachten tot maandag en die tijd had ik niet, vandaar dat ik het op internet ben gaan navragen.

Ondertussen een weekje verder en heb de antibiotica niet genomen, in de plaats hebben we het vaker verzorgd met goede zalf, dronk ik veel Thijm en Salie thee met umeboshi, en at ik deze week gezonde voeding + voldoende slaap om mijn weerstand optimaal te houden.

Ondertussen is de wonde mooi aan het genezen en ben ik allesbehalve ziek geworden of zijn er symptomen van wondroos naar boven gekomen.

Leve de alternatieve geneeskunde en de werking van het lichaam zonder chemie!! 😀

Iedereen bedankt voor de reacties en het medeleven!!
    Groeten

Reageer

Ik hoop dat je lichaam en de extra verzorging voldoende waren.

Maar dat je zo hoog oploopt met natuurgeneeskunde en homeopathie, en een blijkbaar terecht voorgeschreven antibioticakuur in de wind slaat, is (vandaag de dag) volledig knetter.

Zogezegd "natuurlijke" kruidenmiddeltjes zijn nl. zeer slecht gereglementeerd en worden nauwelijks deftig onderzocht. Zo komen regelmatig drama's voor (met nierfalen en dergelijke) door kruiden die verkeerd gedoseerd werden: Van een plant kan je niet op 't eerste zicht zien hoe geconcentreerd de bestanddelen zijn die genezing bevorderen. Stond hij in de zon of op een nat plekje, is-ie 's ochtends geöogst dan wel 's avonds… allemaal zaken die bij de natuurvolkeren wel werden bijgehouden worden niet of nauwelijks opgevolgd vandaag.

Ook de bedrijven erachter trekken zich hier weinig van aan: officieel zijn ze geen medicijnen dus hoeven ze geen verantwoording af te leggen.

En vaak zijn ze wel degelijk actief! StJanskruid is al lang geen "zachte" geneeskunde.

Geneesmiddelen worden juist wel gecontroleerd, en via tests en onderzoek wordt bepaald wat de optimale dosis is van de actieve stof. Dat hier veel geld en gelobby mee is gemoeid neemt niet weg dat het nog altijd beter is een lelijk huis te bouwen op een stevige ondergrond (de wetenschap) dan een prachtkasteel op de wolken.

Veel kruidengeneeskunde is ook onderhevig aan bakken bijgeloof. Sommige planten zijn goed voor urinaire aandoeningen bij vrouwen omdat de bloem lijkt op een vulva, en de boon op een nier… Tja… Welke goeroe of sjamaan dien je dan te vertrouwen? En waarop baseert die dan zijn kennis?

En homeopathie… tja, hoewel de meeste mensen denken dat dit kruidengeneeskunde is, is het pure magie: je neemt een gif dat minofmeer dezelfde symptomen veroorzaakt (gebaseerd op voorgeschreven lijsten die soms 100 jaar niet meer werden aangepast), en verdunt dit zo erg dat er geen ENKELE molecuul meer in het flesje zit. Dan even schudden, en hiervan eendruppeltje op een suikerbolletje.

Mijn kinderen voelden ook geen pijn meer na een kus van mama, maar er wordt geen grof geld gevraagd voor kuskes-olie…

Homeopaten zijn er zelfs van overtuigd dat een geneesmiddel betre werkt als het meer verdund wordt… Dus hoe minder "geneesmiddel/gif" er op het bolletje terechtkomt…

Mix alle alternatieve geneeswijzen door elkaar en je hebt een tiental theorieën die elkaar allemaal tegenspreken…

Trouwens: wist je dat de meeste antibiotica ook planten (schimmels eigenlijk) waren?

Niet de klassieke geneeskunde is onnatuurlijk, maar geloven dat magie en bijgeloof te betrouwen zijn is dat…

Chemie is niet onnatuurlijk: chemie is overal…

Succes!

Reageer
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Na een beet van mijn hond in mijn vinger heb ik van de huisarts anti biotica gekregen. Werkt super tegen de infectie. Maar ben er ook erg ziek van > misselijk, buikpijn, diarree, duizelig. Wat nu?

Reageer

Als het een bijwerking is van de antibiotica, neem dan contact op met je huisarts of de apotheker.

Reageer
Reageer op: Antibiotica voor wonde op hand?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief