- Anoniem6 januari 2016 om 14:00
Hallo,
Ik ben een meisje die net 22 is geworden en heb sinds begin april 2015 2 opgezette lymfeklieren aan de rechter en linkerkant van mijn keel. Ze zijn nu na bijna een jaar nog steeds niet weg en ik vraag me af of ik me toch niet echt zorgen moet gaan maken. Ik heb toen ik erachter kwam bloed laten prikken maar dat was verder allemaal goed. Toen ze niet weggingen heb ik na een maand nog een keer een echo laten maken maar die meneer zei ook dat het gewoon reactieve lymfeklieren waren en ik mezelf verder nergens zorgen over hoefde te maken.
Nou zijn we alleen bijna een jaar verder en zitten ze er nog steeds. Kleiner worden ze niet soms zelfs alleen maar wat groter en dan naar een tijdje weer wat kleiner. Een maand geleden toen ik onder de douche stond voelde ik opeens dat er aan de achterkant van mijn nek ook een bobbeltje zat. Deze gaat ook niet weg en is nu ook wat dikker. Wel heb ik de afgelopen 3 maanden zo nu en dan keelpijn gehad (nu ook) maar aangezien die dikke lymfeklieren er toen allang zaten lijkt mij dat het daar ook niks mee te maken heeft .
Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat ze niet weggaan en zou ik niet voor de zekerheid nog eens naar de huisarts moeten gaan?
Ik heb het afgelopen jaar ook steeds last gehad van spastische darmen en heb zo nu en dan steeds pijn in mn liezen (bijvoorbeeld wanneer ik poep of plas) maar soms ook gewoon zomaar. Kan dat ook met die lymfeklieren te maken gebben? Ook heb ik de laatste tijd veel last van mijn rug. Ik hoop dat iemand mij kan helpen want inmiddels praat ik mezelf toch wel een beetje bang.
Groetjes, Mariska.
4 reactiesReagerenAnoniem6 januari 2016 om 14:02Oh ja aan de voorkant zijn de opgezette lymfeklieren denk ik 2 cm en aan de achterkant 1 cm.
ReagerenJohn (moderator)
6 januari 2016 om 15:33Over reactieve lymfeklieren hoef je je geen zorgen te maken. Het duurt vaak een hele tijd voordat ze weggaan. [quote]afgelopen 3 maanden zo nu en dan keelpijn gehad (nu ook) [/quote] Dit houdt ze natuurlijk wel in stand…je hebt voortdurend infecties en je afweersysteem, waar ook de lymfeklieren bij horen, blijft dus wel constant actief.
De pijn in je liezen kan andere oorzaken hebben. Ik zie niet meteen een verband tenzij de lymfeklieren in je liezen ook zouden zijn opgezet.
Reageren
Als je al 3 maanden regelmatig last hebt van keelpijn, kan dat door je amandelen worden veroorzaakt, of door de ziekte van pfeiffer..laat nog een keer bloed prikken en naar je amandelen kijken.Anoniem6 januari 2016 om 15:55Oke.. maar is het dan niet raar dat ze geen oorzaak vinden waarom ze ooit zijn opgezet. Ik weet dat de lymfeklieren bij je afweersysteem horen maar toen ik ze kreeg ben ik nooit ziek geweest en dat halfjaar erna ook niet. Dat vind ik gewoon zo raar. Ziekte van pfeiffer ben ik ook al op getest maar dat was het ook niet.. bedankt voor de reactie!
ReagerenJohn (moderator)
6 januari 2016 om 17:37Het kan ergens een keer met een infectie begonnen zijn waar je zelf niet eens last van had. Gewoon een verkoudheid bijvoorbeeld.
[quote]en dat halfjaar erna ook niet.[/quote] en de keelpijn dan?Er kan niet altijd een oorzaak gevonden worden.
Reageren